Expedice: První Expedice na Divnou Planetu
Vývojář: Tomáš Vilím (Universum)
Vydavatel: Proxima
Vydáno 1990 pro ZX Spectrum
Žánr: Logická hra
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Námět této hry je velice zajímavý - vžijeme se do role mimozemšťana, žijícího na planetě Berenika, jenž pracuje jako operátor ve Vesmírném výzkumném ústavu. Naše civilizace je již tak vyspělá, že vysíláme expedice ke vzdáleným planetám s cílem je prozkoumat a jedna taková je i Země. K ní se přiblížil náš létající talíř se dvěma výzkumníky a začaly nám chodit reporty.
Země se však nachází velmi daleko a dochází k rušení a zeslabení signálu, následkem čehož nám zprávy přichází poškozené. Každá zpráva je pak vlastně obrázek skládající se ze 30ti bloků (čtverců), které musíme správně natočit a vložit na odpovídající místo.
Reklama na Proximu |
Úvodní obrazovka |
Menu a nastavení ovládání |
Menu hry vypadá opravdu podivně a nejdříve jsem se domníval, že mám poškozený soubor se hrou, nicméně brzy jsem pochopil, že hra je takto stylizovaná - má to asi navodit pocit, že sedíme za monitorem ve výzkumném ústavu a obraz nám trochu vypadává a problikává. Jediná možnost je navolit si vlastní ovládací klávesy, kdy nám stačí čtyři pro směr a jedna pro potvrzení volby. Poté už klávesou "S" spustíme první úroveň.
Jak už je poznat z úvodního obrázku, ve hře najdeme 68 obrázků od známého českého ilustrátora Vladimíra Jiránka. Na začátku se nám obrázek ukáže složený a poté se zamíchá. Na nás je kurzorem volit jednotlivé dílky a poté je buď šipkami v pravé části správně natáčet, či je kliknutím na jedno prázdné místo přemístit. Tady je nutné zdůraznit, že se nejedná o tzv. "posouvačku" jakou je třeba Patnáctka (1989). Můžeme vzít libovolný dílek a přemístit ho do prázdného políčka, což hru znatelně zjednodušuje, nicméně i tak nejde o úplně triviální záležitost, protože občas je na dílku jen čára či pár teček, a jedna úroveň zabere v průměru půl hodiny. To znamená, že celá hra zabere asi 34 hodin, což už je opravdu hodně.
Na začátku se ukáže vzor |
Začátek hry |
První úroveň už mám skoro hotovou |
V horní části obrazovky vidíme nejen časomíru, ale i běžící text, což je vlastně vždy krátký vtipný komentář našich dvou výzkumníků k aktuálnímu obrázku. Příběh jako takový vypráví o "nadvládě samic", neboli jak ženy kontrolují muže. Všechny úrovně i s texty si můžete prohlédnout zde.
Po složení obrázku je třeba chvíli počkat a v běžícím textu se objeví vstupní kód pro další úroveň. Tímto způsobem tedy získáváme záchytné body a k daným úrovním se můžeme kdykoliv vrátit. Navíc pokud napíšeme tento kód pozpátku, zobrazí se verze obrázku k vytištění.
Zadávání vstupního kódu |
Složit text je vždy to nejsnazší, teď ten zbytek |
Jsem krůček od dokončení úrovně |
Po dokončení posledního obrázku se zobrazí gratulace a následně se spustí jednoduchá animace, která nabádá k zahození Spectra a zakoupení PC/IBM, jenže v tomto případě se jedná o "Personal Closet", neboli osobní záchod. Jednotlivé části tohoto "PC" jsou pak ukázány na obrázku záchodu. Pěkná tečka za hrou.
Vítězství ! |
Vtipná animace na závěr |
Overflow |
Verdikt: Hra je dobře udělaná, nicméně nemůžu říct, že by mě nějak závratně bavila. Skládačky nejsou úplně můj šálek čaje.
Hodnocení: 3/10
Takže hodnocení určuje, jak tě hra bavila a přijde ti kvalitní?
OdpovědětVymazatJá bych to popsal tak, že hodnocení vyjadřuje míru mé chuti se ke hře případně vrátit a zahrát si ji znova. Takže hratelnost na prvním místě, nicméně snažím se zohlednit vše, čili i technické zpracování, originalitu, historickou důležitost (vliv na ostatní hry).
Vymazat