středa 29. dubna 2020

Hra 425: Double Dash (1990)


Double Dash
Vývojář: Tomáš Pártl (VooDoo) & Antonín Pártl (Top) & František Fuka (Fuxoft) & Ondřej Lukšan
Vydavatel: VooDoo & Proxima & Ultrasoft
Vydáno 1990 pro ZX Spectrum
Žánr: Logická hra
Počet hráčů: 2
Stav: Dokončeno


Double Dash si bere inspiraci v legendární hře Boulder Dash (1984, verze pro PMD 85 a Sharp rok 1987), nicméně přináší řadu vylepšení. To nejpodstatnější je, že si zahrajeme ve dvou hráčích a to ve splitscreenu - každý hráč má tedy svoji polovinu obrazovky a podle toho, kam se pohybuje, vidí i svoji část úrovně. Jedná se o jednu z prvních československých her s tímto druhem kooperativního multiplayeru. 

Na začátek je třeba si vyjasnit, že vzniklo několik verzí hry. Většinu kódu má na svědomí Tomáš Pártl, jemuž pomáhali drobným dílem i další autoři. Původní, volně šiřitelná verze, tak vznikla pod značkou VooDoo. O něco později se ale hry ujali i nám již známí distributoři, čili Proxima a Ultrasoft a vydali každý svoje lehce upravené verze. 

Jádro hry zůstává ve všech verzích stejné, nicméně jiné jsou úvodní obrazovky (Ultrasoft pouze hvězdná obloha + chybí obrazovka se jmény autorů), grafika postav, prostředí i nepřátel (původní verze má panáčky, Ultrasoft jakési krtky) a rozmístění prvků v úrovních se občas lehce liší. Texty jsou v angličtině, ale verze od Ultrasoftu je v češtině. Celkově se dá tipnout, že právě verze od Ultrasoftu vyšla jako poslední a jelikož se mi líbila nejvíce, rozhodl jsem se dohrát právě ji. 

Autoři - původní verze
Autoři - Proxima verze
Menu hry v češtině (Ultrasoft verze)

Velice vítanou možností je nastavení vlastních ovládacích kláves pro každého z hráčů, kdy nám stačí čtyři směrové klávesy a jedna pro "střelbu". Střelbou se rozumí možnost ovlivnění sousedícího políčka bez pohybu postavy. Pro verzi Spectra 128k je k dispozici i slušná hudba

Ve hře pak tedy každý hráč ovládá svojí postavu - bílá je v levé polovině obrazovky a žlutá v pravé. Cílem je většinou sesbírat daný počet diamantů a poté najít východ označený blikající ikonkou hráčovy postavy. Každá 4. úroveň je ale trochu jiná - buď musíme unikat před nepřáteli po určitý čas, případně na nás ze shora padají kameny, mezi nimiž musíme kličkovat. Naštěstí tu jsou i jednoduché bonusové úrovně, v nichž můžeme poměrně snadno získat další život, kterých máme na začátku šest. 

Celkem je ve hře 24 úrovní, označených písmeny A-X, které jsou hodně variabilní a liší se nejen zmíněným cílem, ale i rozlohou a obtížností. Rozdělit je můžeme také podle toho, zda počítadlo potřebných diamantů je pro každého hráče zvlášť, nebo zda hráči počítadlo sdílí. V prvním případě stačí, když úroveň dokončí jeden z hráčů, ve druhém případě musí do východu dojít oba. 

Začátek hry (původní verze)
Začátek hry (Ultrasoft verze)
Takto na mě lebka nemůže

Sbírání diamantů samozřejmě není jen tak a je tu řada překážek. Mechanismy hry věrně kopírují svojí předlohu a jsou tedy velmi komplexní. Většinu úrovně tedy tvoří hlína, kterou se můžeme prokopat. Dále tu máme kameny, které následují jednoduchá pravidla gravitace a mohou nám tedy v případě nepozornosti spadnout na hlavu, můžeme je ale vrhnout i na nepřátele, čímž je zlikvidujeme. Z nepřátel tu máme lebky a motýly. Pokud zneškodníme motýly, vypadnou z nich diamanty. Dále tu je zelený sliz, který se rozšiřuje - pokud ho uvězníme, tak se promění v diamanty, pokud se zvětší příliš, promění se v obyčejné kameny. Pohyb nepřátel se dá předpovídat (drží se levé, nebo pravé strany), navíc pokud se dva typy nepřátel střetnou, explodují. 

Dále tu máme magické zdi - pokud na ně hodíme kámen, vypadne z nich diamant a naopak. Pak tu jsou ještě neprostupné zdi a propadávací zdi - spadlý kámen přes ně po pár vteřinách propadne. Největší nepřítel je ale časový limit, jenž klade na hráče ještě větší tlak, protože jde občas doslova o vteřiny. 

Diamanty by byly, teď je ještě sebrat a nezabít se u toho
Přicházím k blikajícím ikonkám postav, tzn. východu z úrovně
Nepříjemný začátek úrovně s motýly

Pokud se dá něco hře vytknout, tak je to horší plynulost. V jednu chvíli se na obrazovce občas odehrává opravdu hodně věcí (pohyb hráčů a nepřátel, exploze, padající kameny a diamanty, atd.) a výkon ZX Spectra, respektive optimalizace hry, bohužel nejsou na takové úrovni, aby hru plynule rozběhaly. 

S tím se váže i další problém a to posouvání obrazu, kdy postavy se pohybují rychleji, než je hra schopná obraz posouvat, čili se hráči často dostávají mimo aktuální obrazovku a jdou na slepo. Toto sice obtěžuje, ale hra je naštěstí stále slušně hratelná a s přivřením oka se na to dá zvyknout. 

V tomto případě mají hráči oddělená počítadla diamantů, což mrzí hlavně žlutého krtka
Speciální úroveň s padajícími kameny, jimž se musíme vyhnout
Druhý typ speciální úrovně, kdy musíme utíkat před lebkami

Hru jsem mimochodem dokončil singl, tzn. ovládal jsem obě postavy sám. Původně jsem měl v plánu dohrát hru s přítelkyní, ale hra se ukázala jako poměrně obtížná. Zvolil jsem tedy jiný přístup - použil jsem poke (cheat) na zastavení časového limitu a pak jsem opatrně postupoval, vždy s jednou postavou a pak s druhou. 

Hru jsem tedy uchopil trochu jinak, ale i tak to byla slušná výzva (řekl bych, že ještě větší než hrát ve dvou) a hlavně zábava. Poslední velký level ("sluj V") je skoro umělecké dílo. Každý hráč má svoje počítadlo skóre, kdy za každý sebraný diamant je bodová odměna a na konci úrovně se jako bonus přičítá také zbývající čas. Po skončení hry se oba hráči mohou zapsat do tabulky nejlepších hráčů. 

Uvěznil jsem zelený sliz, který se za chvíli promění v diamanty
Vítězství !
Tabulku nejlepších obsadil UgraUgra

Verdikt: Legendární Boulder Dash rozšířený o kooperativní multiplayer ve splitscreenu. Jedinou vadou je horší plynulost hry. 
Hodnocení: 5/10

Žádné komentáře:

Okomentovat