sobota 18. dubna 2020

Hra 421: Dobývání Hradu 2 (1990)


Dobývání Hradu 2
Vývojář: František Brabec & Martin Dlouhý
Vydavatel: Antic Software
Vydáno 1990 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Na pokračování Dobývání Hradu (1986), což byla jedna z prvních textovek na blogu, jsem se opravdu těšil. Pánové z Antic Software mezitím ještě stihli vydat solidní 3D-Tetris (1989) a svoje zkušenosti mohli zúročit právě zde.

Příběhově hra volně navazuje na první díl - jakožto Jan ze Zvonkovic jsme se stali českým králem a zrovna si tak hovíme ve vlastním hradě, když nám přijde dopis od našeho bratra Petra ze Zvonkovic. Ten se obává převratu ze strany Ruperta, který uplácí šlechtice a nakupuje armádu. Petr nás požádá, ať za ním přijedeme, a tak se vydáváme na dlouhou a nebezpečnou cestu.

Úvod
Začátek hry
Dopis od bratra

Hra je nezvykle rozsáhlá, jsou to v podstatě dvě hry spojené do jedné, kdy v polovině nás program požádá o uložení pozice na pásku, načež musíme do Spectra nahrát druhou část hry a pozici zase nahrát. Podíváme se nejen do dvou hradů, ale i na ostrůvek uprostřed moře, na pirátskou loď či do městečka Zvonkovic. Autoři čerpali z různých pohádek a zakomponovali do hry třeba ptáka Ohniváka, žábu na prameni či sedm trpaslíků. 

Převlékání je náročné
Zapálit koberec není to první, co člověka napadne
Kočárem se často přepravujeme dál

Námět hry je tedy zajímavý, co hru ovšem zabíjí je naprosto přestřelená obtížnostkdy tu najdeme některé hodně těžké hádanky - už třeba jen zapálit koberec hned na začátku hry nenapadne každého, ale najdeme tu ještě mnohem větší vypečenosti. Když skočíme do vody, tak nás hra na nic neupozorní, ale po určité době suše vypíše, že jsme dostali zápal plic a končíme. A takových situací je tu několik. 

Ještě daleko horší ale je, že pokud zapomenete nějaký předmět na začátku hry, tak ho můžete potřebovat až úplně na konci, načež nezbývá nic jiného než rozehrát hru od znova. A aby toho nebylo málo, máme tu omezený inventář, takže některé věci prostě zahodit musíme, ale nikdy nevíme, jestli daný předmět budeme později ještě potřebovat. 

ODLOŽ VŠE je velmi užitečný příkaz
Nejprve zkušební výstřel
Tajný vchod

K extrémní obtížnosti přispívá i nedokonalý parser, který neumí zkracovat slova a synonyma také moc neovládá. Je tedy nutné psát příkazy v přesném tvaru, jak to autoři vymysleli. Takže víme, co chceme udělat, ale nevíme jak to napsat, aby to hra pochopila, což je velmi frustrující. Dočkáme se tedy příkazů jako třeba "VYSTREL SIP NA SISKU" nebo 'REKNI "DEJ POKOJ"'. 

Parser přitom ale překvapivě zvládá pokročilejší věci jako "ODLOZ VSE" či "SVLEKNI VSE" a příkazy umí i spojovat - "VEZMI LAHEV A POLOZ PIRKO". Také tu máme příkazy "RAMSAVE" a "RAMLOAD", se kterými můžeme ukládat, respektive nahrávat pozici z paměti, což je daleko rychlejší. Příkaz "SKORE" potom zobrazí procento dokončení hry a počet tahů. 

Autoři na závěrečné obrazovce lákají na další pokračování, to ale nikdy nevzniklo. Nicméně v roce 1992 vyšla alespoň vylepšená verze pro Atari ST, na kterou se v budoucnu určitě rád podívám. 

Musím zachránit nemocného bratra
Komplikovaný příkaz
Mapa

POSTUP HROU
Vzal jsem dopis a přečetl ho (VEZMI DOPIS; PRECTI DOPIS). Na severu jsem vzal hořící svícen (VEZMI SVICEN) a v šatně se převlékl (SVLEKNI HERMELIN; SUNDEJ KORUNU; POLOZ HERMELIN; VEZMI SATY; OBLEKNI SATY; VEZMI KLOBOUK; OBLEKNI KLOBOUK). V předsálí jsem zapálil koberec (ZAPAL KOBEREC) a popel vzal s sebou (VEZMI POPEL; POLOZ SVICEN). Otevřel jsem poklop (OTEVRI POKLOP) a odjel kočárem (NASTUP DO KOCARU). 

Jakmile kočár zastavil, tak jsem vystoupil (VYSTUP), vzal mrtvého ježka (VEZMI JEZKA) a ve věži kostela odvázal provaz, který jsem sebral (ODVAZAT; VEZMI PROVAZ). Na břehu řeky jsem se svlékl a odložil věci (SVLEKNI VSE; ODLOZ VSE). Skočil jsem do vody, potopil se a dostal se do spadlého zvonu (PLAV; POTOP; VLEZ DO ZVONU). Zde jsem sebral peníze (VEZMI PENIZE) a dostal se zpět na břeh (VYLEZ ZE ZVONU; N; VYLEZ; VEZMI VSE; OBLEKNI SATY; OBLEKNI KLOBOUK). Odjel jsem kočárem (NASTUP DO KOCARU).

Člověk se ani vyspat nemůže
Konec 1. části
To nedává moc smysl

Kočár zase zastavil (VYSTUP), a tak jsem šel do vodního příkopu, kde jsem sebral bidlo (VEZMI BIDLO) a nastoupil do loďky (NASTUP), se kterou jsem doplul (POUZIJ BIDLO) až k monogramu "PZ". Ten jsem prozkoumal (PROZKOUMEJ MONOGRAM), čímž se mi otevřel tajný vchod do hradu (N). Pod strážní věží jsem vzal kuši (VEZMI KUSI) a vyšplhal do věže. 

Prozkoumal jsem kuši (PROZKOUMEJ KUSI) a našel 4 šípy. Vystřelil jsem zkušebně na šišku (VYSTREL SIP NA SISKU) a kuši seřídil (NASTAV KUSI). Pak jsem zabil vojáka na protější věži (VYSTREL SIP NA VOJAKA). Rozpletl jsem provaz na copy (ROZPLET PROVAZ) a zase ho dal dohromady (SVAZ PROVAZ), čímž jsem ho prodloužil. Přivázal jsem provaz ke skobě (VEZMI PROVAZ; PRIVAZ PROVAZ KE SKOBE) a vylezl z okna (VYLEZ). Dopadl jsem na dřevěný most a pokračoval na východ. Vzal jsem hořící pochodeň (VEZMI POCHODEN) a most zapálil (ZAPAL MOST), čímž jsem odřízl pronásledovatele.

Jsem ošklivý
Zatracení piráti !
Živá voda dokáže divy

Vyšplhal jsem do druhé věže a sebral skleněnou láhev (VEZMI LAHEV). V hale jsem pak odsunul obraz (ODSUN OBRAZ) a našel tajnou místnost s nemocným Petrem ze Zvonkovic. Cílem se stalo najít živou vodu. Pokračoval jsem do hospody, kde jsem našel hospodského a požádal ho postupně o několik věcí (REKNI "DEJ JIDLO"; REKNI "DEJ KONE"; REKNI "DEJ POKOJ"). Jídlo jsem vzal a snědl (VEZMI JIDLO; SNEZ JIDLO). V seníku jsem vzal vlhké seno (VEZMI SENO) a ve svém ložnici jím vycpal postel (VLOZ SENO DO POSTELE). Šel jsem opět do seníku a zde přespal (SPI).

A teď kormidluju já !
Psí kamarád
Pes položil svůj život na oltář našeho přátelství

Ještě jsem požádal hospodského o další jídlo na cestu (REKNI "DEJ JIDLO"; VEZMI JIDLO) a konečně ve stájích osedlal koně (NASEDNI NA KONE). Ten mě donesl až do přístaviště, kde jsem koupil loď (KUP LOD) a odplul (NASTUP NA LOD). 

Konec 1. části. 

Z pláže jsem se vydal na východ a na led nasypal černý popel (VYSYP POPEL). U pramenu jsem políbil žábu (POLIB ZABU) a nabral živou vodu do lahve (NAPLN LAHEV). Vrátil jsem se na loď (NASTUP NA LOD), ale přepadli mě piráti. Loknul jsem si živé vody (PIJ VODU) a na palubě odložil všechny své věci (ODLOZ VSE). Vrátil jsem se pro železnou kouli (VEZMI KOULI), se kterou jsem zabil kormidelníka (ZABIJ; POLOZ KOULI). Rychle jsem opět sebral své věci (VEZMI VSE) a na přídi lodi se nejprve svlékl (SVLEKNI VSE) a pak skočil do vody (SKOC).

Už jsem se lekl, že budu muset ptáka Ohniváka zabít
Jsem teď krásná dívka
Měl jsem velký oběd no

Na břehu jsem se opět oblékl (OBLEKNI SATY; OBLEKNI KLOBOUK) a vešel do rybářského domku (OTEVRI DVERE). Rybářovi jsem daroval svoji královskou korunu (DEJ KORUNU) a na oplátku získal sušenou rybu (VEZMI RYBU), kterou jsem daroval zase psovi (DEJ RYBU). Ten za mě z vděčnosti položil svůj život a odehnal na mýtině vlky. Ty jsem prozkoumal (PROZKOUMEJ VLKY) a našel krátký provázek (VEZMI PROVAZEK). 

U zlaté jabloně jsem počkal (CEKEJ) a dočkal se ptáka Ohniváka, po kterém jsem vystřelil (VYSTREL SIP NA PTAKA) a získal jeho brk (VEZMI BRK) i zlaté jablko (VEZMI JABLKO), které jsem hned snědl (SNEZ JABLKO), proměnil se v dívku a v trpasličím domku v ložnici uklidil (UKLID), za což jsem získal truhlu (VEZMI TRUHLU). Odložil jsem kuši i ježka (POLOZ KUSI; POLOZ JEZKA) a z truhly vyndal zlatou nit, zlatý hřebík a zlaté kladívko (VYNDEJ NIT; VYNDEJ HREBIK; VYNDEJ KLADIVO). Truhlu jsem zde nechal (POLOZ TRUHLU) a vydal se do města na náměstí, kde jsem nasedl do dalšího kočáru (NASTUP) a kočímu ukázal dopis (UKAZ DOPIS).

Stavím rogalo
Cítím se jak Santa
ODSTRAN KOMIN je další zásekový příkaz

Vylezl jsem z kočáru (VYLEZ), odložil dopis (POLOZ DOPIS) a vydal se obdarovat místní řemeslníky. Krejčímu jsem dal nit (DEJ NIT), truhláři hřebík (DEJ HREBIK) a kovářovi kladívko (DEJ KLADIVO). Zbytek svých předmětů jsem si odložil (POLOZ VSE). Na oplátku jsem od řemeslníků získal pevné plátno (VEZMI PLATNO), železné hřebíky a dřevěné latě (VEZMI LATE) a kovářské nářadí (VEZMI NARADI). Pouze s těmito předměty jsem přešel můstek a na návrší sestavil rogalo (POSTAV ROGALO). Vrátil jsem se pro zbytek svých věcí (VEZMI VSE) a v korytě říčky pod mostem ještě sebral vlhký písek (VEZMI PISEK) a křemeny (VEZMI KREMENY). Rogalem jsem se dostal (NASTUP NA ROGALO) na střechu hradu. 

Ani nevím jak, ale vyrobil jsem dynamit
A teď rychle pryč !
A teď jdu nakopat peklu zadek !

Na střeše jsem nejprve vysypal písek do komína (NASYP PISEK) a teprve poté sestoupil dolů, do hradního sálu. V šatně jsem sebral glycerin (VEZMI GLYCERIN) a v sále odstranil z kamen komín (ODSTRAN KOMIN), čímž jsem otrávil vojáky dole. Prošel jsem na nádvoří, kde jsem v dílně sebral hrnčířskou hlinku (VEZMI HLINKU) a kyselinu dusičnou (VEZMI KYSELINU). Ze všeho jsem vyrobil dynamit (VLOZ HLINKU; NALIJ KYSELINU; VLOZ GLYCERIN; PRIVAZ PROVAZEK; VEZMI DYNAMIT) a vrátil jsem se doprostřed komína, kde jsem dynamit umístil a zapálil (POLOZ DYNAMIT; ZAPAL PROVAZEK). Odešel jsem a po chvíli se vrátil. Otevřela se cesta do tajné místnosti, kde jsem prozkoumal knihu (PROZKOUMEJ KNIHU) a dozvěděl se heslo "ZABBFEM". 

Konečně jsem Petra vyléčil, teď ještě zúčtovat s Rupertem
Tak to nevyšlo

Došel jsem do obrazárny, odsunul obraz (ODSUN OBRAZ) a v tajné místnosti konečně vyléčil nemocného Petra (VYLEJ VODU). V tu chvíli se ale ve hradě objevil bídný Rupert. Jakmile jsem na něj narazil, zvolal jsem heslo (REKNI "ZABBFEM") a rychle ukázal pírko (UKAZ PIRKO). Tím jsem Ruperta proměnil v prach a získal zpět královský trůn. 
KONEC POSTUPU HROU

Dostat Ruperta vyžaduje trochu štěstí
Vítězství !

Verdikt: Mohlo se jednat o velice podařenou textovku, ale bohužel extrémní obtížnost, a parser vyžadující přesné tvary příkazů, hru potopily. 
Hodnocení: 4/10

Žádné komentáře:

Okomentovat