úterý 7. dubna 2020

Hra 419: Detector (1990)


Detector
Vývojář: Petr Novák
Vydavatel: Petr Novák
Vydáno 1990 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Zápletka této textovky je jednoduchá - musíme nalézt svého přítele - vědce - kterého někdo unesl. Zdokonalil prý detektor, jenž dokáže najít živý organismus. Na nás bude najít jeho plány, nechat si detektor sestavit a poté ho použít k nalezení vědce.

Nepříliš vzhledná úvodní obrazovka
Instrukce
Začátek hry

Ovládání je vyřešeno trochu atypicky - máme zde rozsáhlý slovník příkazů, které se vyvolávají stiskem jedné klávesy, konkrétně nějakého písmena. Rozložení bohužel není moc logické, respektive jsem nepochopil podle jakého klíče autor písmena rozdělil. Hra nám naštěstí všechny příkazy prozradí už na začátku hry, což trochu snižuje tápání.

Vyvolání příkazu dokonce ani nemusíme potvrzovat stiskem klávesy Enter. To se ovšem překvapivě změní zhruba v polovině hry, kdy se najednou objeví klasický blikající kurzor, kdy musíme nejprve příkaz napsat a poté potvrdit. Nutno dodat, že některé příkazy jsem během hry ani nepoužil (stisknout a rozsvítit).

Slovník #1
Slovník #2
Systém nápovědy - zde mi chybí klíč

Pozitivem je přítomnost systému nápovědy, kdy se nám po stisku klávesy "H" vypíše text, který nám může pomoci. Toto je snad první textovka, která tento systém má v nějaké použitelné podobě. Pro každou obrazovku je jiný text a zatímco většinou se dozvíme něco ve smyslu "pokračuj dále", na relevantních místech obdržíme užitečnou radu.

Prozkoumávat se vyplatí - zde důležité heslo
Není cesty zpět
To se hodí

Mapa hry je rozložená na několik částí, kdy do té další se dostaneme dopravními prostředky - nejprve přejedeme autem od našeho domu do města a poté tramvají na sídliště. Zapomenout přitom nesmíme na jízdenky. Hra také obsahuje časově omezené akce, kdy v určitých momentech musíme hbitě reagovat stisknutím správné klávesy. Toto se týká třeba vystoupení z tramvaje, či přestřelky.

Na sídlišti pak najdeme dva paneláky, jeden se sedmi patry a druhý se 12, v nichž musíme najít správné dveře. Ty jsou náhodně generované, stejně jako číselný kód potřebný k otevření dveří na konci hry. Tak nějak jsem čekal, že k nalezení správných dveří budu moci použít detektor, ale není tomu tak. Úloha tohoto předmětu je překvapivě mizivá a využití pro něj najdeme až na poslední obrazovce.

Prodavačce musíme sdělit, co chceme kupovat
V paneláku se najednou ovládání změní a objeví se blikající kurzor
Konečně jsem našel správný byt
Mapa

POSTUP HROU
Ve sklepě jsem vzal klíč od stolu ("C") a prozkoumal přítelovu pracovnu ("P"), čímž jsem získal heslo "SHAK". Klíčem jsem odemkl stůl ("O") a získal baterku a papíry, respektive plány od detektoru ("C"). Odešel jsem z domu a odjel autem do města.

Bratrovi přítele jsem předal plány ("A") a získal jednak detektor, tak $1000. U PNS jsem si u prodavačky koupil jízdenky ("K"; jizdenky; 10), nastoupil do tramvaje ("M") a odjel na sídliště, kde jsem vystoupil ("N"). Ve skladu jsem vzal prkno ("C") a to položil na konci cesty ("A") a překonal tak díru.

Heslo naštěstí vím
Přestřelka
Obsah inventáře

V následujících dvou panelácích jsem našel dveře, ke kterým pasuje klíč a otevřel je ("A"). Ve tmě jsem si posvítil baterkou ("A") a v ložnici otevřel skříň ("O") a vzal revolver ("C"). Došel jsem před zavřené dveře, napsal heslo "SHAK" a rychle postřelil útočníka ("G"). Získal jsem jed na krysy a zajatce. Nastoupili jsem do tramvaje ("M") a vystoupili u lesíka. Velkého psa jsem zlikvidoval jedem ("A").

U domku jsem sestoupil do studny ("R") a ocitl se v podzemí. Vydal jsem se na sever, vyhnul se padajícím mřížím a na zdi našel napsaný číselný KÓD. Šel jsem zpátky na jih a u pancéřových dveří vložil získaný KÓD (vždy jednu číslici a potom enter). Dostal jsem se do jeskyně, kde už stačilo použít detektor ("A"), čímž jsem našel svého zahrabaného přítele.
KONEC POSTUPU HROU

Náhodně generovaný kód
Zadávání kódu po jednotlivých číslicích
Vítězství !

Verdikt: Textovka s trochu zvláštním ovládáním. Za zmínku stojí snad poprvé fungující systém nápovědy.
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat