čtvrtek 3. června 2021

Hra 552: Cholerická Akce 3: Inverzní Matice aneb Ve Jménu Impéria ! (1991)


Cholerická Akce 3: Inverzní Matice aneb Ve Jménu Impéria !
Vývojář: Viktor Lošťák
Vydavatel: K-Soft
Vydáno 1991 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Po Pomstě Šíleného Ataristy (1989) a Ataristově Protiútoku (1990) mělo být Ve Jménu Impéria grandiózním zakončením celé trilogie. Bohužel hra nebyla nikdy dokončena a vyšla pouze demoverze, která měla hráče motivovat k objednání plné hry od společnosti K-Soft, přičemž měla opět proběhnout soutěž, kdy si úspěšní řešitelé měli odnést hodnotné ceny. 

Na úvodních obrazovkách jsou uvedeni přátelé a známí autora, kdy někteří údajně zastávali úlohu např. psychologa, uklízečky, tiskového mluvčího, apod. Najdeme zde také zmínku, že hra byla vytvořena v programu AGCS (Adventure Game Construction Set) verze 3.0, ale jak autor sám potvrdil, je to jen další vtípek a nic takového nikdy neexistovalo. 

První z 15 obrazovek s příběhem

Začátek hry

Slovník příkazů

Příběh je tentokrát rozepsán na úctyhodných 15ti obrazovkách. Ocitáme se v roce 2099. Zrovna nám končí náš trest za to, že jsme v opilosti zničili loď ISGS, když nás předvolají k veliteli základny. Ten nám nabídne možnost získat zpět naši hodnost majora a další neodolatelné bonusy. Podmínkou je splnění jedné citlivé mise. 

Ze základny Impéria XC 12 byly ukradeny tajné materiály posádkou křižníku Flynn. Tato loď si to pak namířila na území ovládané Grafty, což jsou nepřátelé Impéria. Předpokládá se, že posádka tyto citlivé materiály Graftům prodá, což by mělo katastrofální následky. Naším úkolem bude vystopovat křižník, dostat se na palubu, zneškodnit jeho posádku a vrátit se s lodí na základnu. 

Podle autorových slov se tento sci-fi úvod měl po několika obrazovkách zvrtnout a celý předcházející děj měl být jen delirantním snem opilého hrdiny, který se probere v příkopu. Nenachází se totiž v dobré životní situaci a bojuje se stavy nouze a beznaděje. V listopadu 1991 pak zaslechne zvěsti o oslavách  druhého výročí "sametového puče", což ho rozčílí natolik, že začne s přípravami masakru. Součástí měl být i atentát na Václava Klause. Nic z toho ale nakonec nebylo zrealizováno a zůstalo jen u dvou obrazovek v úvodní sci-fi částí. 

Mapový mód se všemi (dvěma) obrazovkami

Přistání nebylo hladké

Vybavení není moc dobře připravené

Hru ovládáme klasicky psaním příkazů, kdy ty se dají zkracovat na první tři písmena a musí se psát s diakritikou. Pomocí SLOVNIK si můžeme vypsat slovník příkazů. Najdeme tu ZKOUMEJ, SITUACE, VEZMI, POLOŽ, OTEVŘI, ZMÁČKNI, ZAPNI, PIJ a také NÁPIS (zastaví posouvání horního řádku, kde najdeme i počítadlo skóre a uplynulý herní čas), BARVY (změní barvu pozadí a textu), POMALU, RYCHLE (rychlost vypisování textu), KUK (přepne do mapového módu, viz níže), OPAKUJ (zadá poslední příkaz), POMOC (v demoverzi k ničemu), LOKÁTOR (určení souřadnic), LEGENDA (informace o hře) a OBJEKTY (vypíše všechny předměty na aktuální obrazovce). Lze použít i zájmeno VŠECHNO např. pro sebrání všech předmětů. Uvedené příkazy SMĚRY (pravděpodobně pro vypsání všech dostupných východů) a VELMI nefungují. 

Pomocí klávesy Escape (či příkazu KUK) se dostaneme do mapového módu. V něm jsme měli vidět automaticky generovanou mapu, kdy černě je označena obrazovka, ve které se zrovna nacházíme. Mezi obrazovkami jsme se měli pohybovat pomocí kurzorových kláves, to ovšem v demoverzi nelze vyzkoušet, protože po odchodu z první obrazovky hra končí. 

Mapa

POSTUP HROU
Prohledal jsem svůj skafandr (PRO SKA) a našel startér, na který jsem se podíval (PRO STA) a našel tři tlačítka a dvě kontrolky. Stiskl jsem žluté (STI ŽLU TLA), 2x zelené (STI ZEL TLA) a startér zkontroloval (PRO STA) - obě kontrolky se rozsvítily. Prozkoumal jsem řídící pult (PRO PUL) a zjistil, že je vypnutý. Díky startéru jsem byl schopný ho zapnout (ZAP PUL), čímž se otevřel keson a já mohl opustit kabinu lodi.
KONEC POSTUPU HROU

Aktivoval jsem startér

Otevření kesonu

Konec demo verze

Verdikt: Těžko hře dávat nějaké číselné hodnocení. Program je dobře udělaný, ale jedná se o demoverzi s pouhými dvěma obrazovkami. Potenciál tu byl veliký, škoda že hra nebyla dokončena. 
Hodnocení: 2/10

Žádné komentáře:

Okomentovat