úterý 19. července 2022

Hra 699: Phantom F4 (1992)


Phantom F4
Vývojář: Radoslav Maruša (Microtech Systems) & Dušan Balara (DSA Graphics) & S. L. M.
Vydavatel: UltraSoft
Vydáno 1992 pro ZX Spectrum
Žánr: Akční
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Autorská dvojice Maruša & Balara ještě před hrou Komando 2 (1992) vytvořila tuto dvojdílnou akční hru (druhá část s podtitulem "Pomsta" vyšla ve stejném roce), opět pro distribuční společnost UltraSoft, která ji prodávala za 89 Kčs. Ačkoliv se podle názvu může zdát, že se ujmeme legendární stíhačky F-4, není tomu tak a budeme se pohybovat klasicky po svých, se zbraní v ruce.

Příběh je velmi jednoduchý - skupina teroristů unesla jedinou dceru slovenského milionáře, Moniku Paločkovou, a odvlekla ji na ostrov v Tichomoří. Nám se v roli pilota stíhačky F-4 Phantom podaří zachytit tuto zprávu a z nějakého důvodu se rozhodneme na ostrově přistát a prostřílet se skrz hordy nepřátel. 

Nebuďte piráti, jinak vám vybuchne počítač! (ale asi jen blafovali)

Volba vlastních ovládacích kláves

Příběh

Začátek hry

Po úvodních filmových titulkách, kde se dozvíme třeba to, že ve hře vystupuje "kolektiv profesorů SPŠE Prešov v rolích nepřátel" (autorům bylo v době vydání asi 18 let), si můžeme zvolit způsob ovládání a to buď joystick, nebo klávesnici, kdy v tomto případě si ještě musíme navolit vlastní ovládací schéma. 

Potřeba jsou klávesy pro vlevo, vpravo, nahoru, dolů a střelbu. S postavou pak běžíme doprava a jakmile dojdeme na konec obrazovky, tak se vykreslí ta následující. Cesty se občas dělí na horní a dolní úroveň a je jen na nás, kudy se vydáme. Střílet se dá též diagonálně na nepřátele vyskytující se nad či pod naší úrovní. 

Přede mnou leží bedna se střelivem

A tady zase lékárnička

Střílet lze i diagonálně

Začínáme s energií (životy) a střelivem na maximální hodnotě, tzn. 99. Samozřejmě střílející nepřátelé či kontakt s nimi nás o část energie připraví a jakmile klesne na nulu, tak následuje konec hry. Oboje si můžeme doplnit pomocí lékárniček, resp. beden se střelivem, které jsou rozmístěné na fixních pozicích. 

Ve hře je časový limit 10 minut, který je ale poměrně shovívavý a při hraní na něj není třeba příliš hledět. Najdeme tu i počítadlo skóre, které je ale vedlejší. Nicméně za zastřeleného vojáka dostaneme jeden bod a za diagonální zásah až 10 bodů. 

Technické zpracování je na slušné úrovni a hra běží poměrně plynule a to i přes velké množství objektů na obrazovce, za což vděčí hlavně tomu, že je psaná v Assembleru. Třešničkou na dortu jsou odrazy na vodních plochách, což je na osmibitovou hru dost neobvyklé.

Snad to na mě nespadne...

Dočkáme se i odrazů na vodní ploše

Vaše krvavá dlaň poté, co vzteky rozmlátíte klávesnici...

Plakát ke hře z časopisu BiT 10/92; Zdroj: spectrumcomputing.co.uk

Hra není nijak extrémně těžká a asi do poloviny se dá po pár pokusech doběhnout pokaždé. Poté ovšem obtížnost stoupá a to hlavně kvůli velké vzdálenosti k další lékárničce. K dohrání hry je třeba mít také trochu štěstí, jelikož nepřátelé se generují náhodně a někdy se jich objeví tolik, že energie našeho hrdiny prostě nevystačí. Trochu zklamání je závěr, kdy osvobozená dcera mohla mít alespoň nějaký monolog. 

Na hru vyšlo preview v časopise BiT 07/92, kde jsme se kromě popisu hry dočkali i slov "Všechno nasvědčuje tomu, že už i ČSFR má dostatek schopných programátorů, kteří dokáží vyrobit tak kvalitní akční hry, jaké mají na Západě. Je to velmi vítané, hlavně v dnešní době, kdy kvalita zahraničních her pro ZX Spectrum začala výrazně klesat". 

V čísle BiT 10/92 pak vyšel plakát a recenze pro obě části současně, kdy autor udělil 93 % se slovy "Oba díly Phantom F4 jsou jednoduše vynikající". 

Tvrdý boj o poslední lékárničku

Sice byly poslední kroky s hořící koudelí u zadku, ale misi se podařilo splnit

Jsem věru hrdina!

Paločková mohla aspoň poděkovat...

Verdikt: Dobrá akční hra s pěknou grafikou. Obtížnost je na začátku poměrně přívětivá a začne stoupat až ve druhé polovině. Některé maličkosti by ještě potřebovaly doladit a nezaškodila by i větší délka. 
Hodnocení: 5/10

12 komentářů:

  1. Jestli s tou protipirátskou ochranou blafovali nebo ne - těžko říct, ale nebyla to úplně neobvyklá praxe. Aby lidi hry nekopírovali, dávalo se někdy na kazetu či disketu "cosi" pro běžný kopírovací program nečitelného, co pak na kopii chybělo a herní program odmítl fungovat. (U nás na disketách pro Atari typicky sektor s chybným CRC nebo zcela smazaný, u Spectra přehled nemám ale dalo se tam na kazetu nahrát všelicos, když signál tvořil přímo program.) Pak byla snaha hru pro další šíření cracknout - najít v jejím kódu tuhle kontrolu a vyřadit ji. Odpovědí výrobců bylo občas přesunutí kontroly až někam dále do průběhu hry (viděl jsem na Atari několikrát), čímž se z kopií jednak stávalo jakési "hratelné demo", jednak se kontrola v kódu o dost hůře hledala než kdyby byla hned na začátku, a také se stávalo že si hráči při kopírování vůbec nevšimli že je hra takto chráněna a o crackování se vůbec nepokoušeli. Jen to těm úspěšnějším pak při hře "zamrzalo" či padalo. (Dnes už je to všechno historie, a kopie hratelné v emulátoru jsou samozřejmě všechny dávno cracknuté...)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ochranu robil Busy soft a to ako fungovala popisuje v tomto videu - od casu 10:15. https://youtu.be/8YC-n5Mcmu4

      Vymazat
  2. Grafika pripomína hru Green Beret. Ak nie sú niektoré jej časti priamo použité, tak ide minimálne o silnú inšpiráciu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vypadá to na inspiraci, ale přímo vykradené by to být nemělo.

      Vymazat
  3. dneska je presne 32. rokov odkedy sa objavil článok o unesenej Monike Paločkovej v hre Phantom F4. Čakal by som už zožltnutie časom, ale stále je to ako by sa to stalo včera.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mal si s tým článkom, alebo hrou niečo spoločné? Ak hej, chcel by som vedieť viac.

      Vymazat
    2. je to autor

      Vymazat
    3. Mňa by naozaj zujímalo ohľadom tohto viac. Ako sa program predal Ultrasoftu, koľko kópií sa predalo (nielen Phantoma) a pod. Nejaký článok / rozhovor / podcast na webe k tomu nie je?

      Vymazat
    4. Nějaké odpovědi bys mohl najít v podcastu Modrák & Friends, díl #226 Ultrasoft se Stano Hrdou.

      Vymazat
    5. Áno, toto som počul, Modráka mám predplateného. So Stano som sa rozprával aj osobne. On ale tiež vie len niečo, z Ultrasoftu odišiel. Čo napríklad robili programátori hier, alebo kam sa ich cesty uberali už nevedel. Čítal som tu niekde, že Rudy Maruša robil hry na Amigu, Nintendo. To vyzerá byť zaujímavý príbeh. Možno by sa cez neho dalo dostať aj k iným tvorcom. Rozprávanie napríklad Patrika Raka, či už u Modráka, Červa, alebo aj tu bolo veľmi zaujímavé

      Vymazat
    6. Nevím jestli o tom víš, ale jaké hry pak udělal např. Maruša se dá dohledat tady https://www.mobygames.com/person/166332/radoslav-marusa/

      Vymazat
    7. Rady Marusa stale programuje momentalne pre Nintendo v michalovskej firme Cypronia (www.cypronia.com). Bohuzial neni s nim ziadny rozhovor okrem toho este z Bitu 6/1992 a 7/1992.

      Vymazat