středa 31. března 2021

Hra 531: Clock Story (1991)


Clock Story
Vývojář: Jiří Procházka
Vydavatel: Jiří Procházka
Vydáno 1991 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Jiří Procházka nám již představil textovku Atari Basic aneb Poustevníkův Život (1991), která zase vycházela z Pytláka Říhy (1990). Clock Story je další hra z této "série", která nese řadu společných znaků. Za zmínku stojí, že tato hra byla dlouho ztracená, ale nedávno ji Zdeněk Houška dokázal neuvěřitelným způsobem zrestaurovat a natočil o tom dokonce i brilantní video

Co se týče příběhu, tak tentokrát jsme v roli sluhy Johana, který během uklízení rozbije nový budík. Škoda je nenapravitelná, naštěstí si vzpomínáme, že jsme přesně stejný budík viděli na smetišti, a tak se pro něj vydáváme. Z toho tedy plyne název hry. 

Příběh

Instrukce

Začátek hry

Z příkazů tu máme PROZOUMEJ, VEZMI, POLOZ, OTEVRI, DEJ, NABER, ZAPAL a SITUACE. Některé jsou vypsány již na úvodních obrazovkách, na zbytek si musíme přijít sami, protože slovník příkazů tu nenajdeme. Naštěstí se jedná o proces poměrně intuitivní. Příkazy se potom musí zkracovat na první tři písmena - více nám ani program nedovolí napsat. 

Příkaz PROZKOUMEJ je pak velmi důležitý, protože nám poskytne řadu nápověd, nicméně se bohužel na několika místech musí použít hned několikrát, abychom našli všechny předměty.

Nutnost několikrát něco prozkoumat z duše nesnáším

 Paní Broučková si nenechá nic líbit

Autor má smysl pro humor

Jak již bylo zmíněno, s předchozími hrami ze "série" tu najdeme společné znaky jako třeba omezení inventáře na pouhé dva předměty či fakt, že předmět po položení na zem zmizí, takže je nutné si velmi dobře rozmýšlet, kdy jaký předmět sebereme. Naštěstí se už automaticky vypisují popisy aktuální obrazovky, takže není nutné pořád dokola psát příkaz SITUACE. 

Hádanky jsou vesměs logické, takže obtížnost není příliš vysoko. Hra se nese v humorném duchu a originální jsou zejména špatné konce, kdy autor popustil uzdu své fantazii a dočkáme se řady absurdních závěrů. 

Mapa

POSTUP HROU
Prozkoumal jsem stůl (PRO STU), 2x šuplík (PRO SUP), vzal minci (VEZ MIN), v knihovně prozkoumal police (PRO POL), vzal klíč (VEZ KLI) a v předsíni odemkl dveře (OTE DVE). Klíč jsem zahodil (POL; 2) a vyšel před dům. U popelnice jsem 3x prohledal bednu (PRO BED) a vzal balíček se salámem (VEZ BAL). Ten jsem dal v obchodě davu (DEJ BAL) a u prodavače koupil kost. Tu jsem dal pejskovi (DEJ KOS) a uvolnil si tak cestu dál. 

V koupelně jsem prohledal umyvadlo (PRO UMY), vzal hadr (VEZ HAD) a ten dal chlápkovi s autem (DEJ HAD). Prohledal jsem auto (PRO AUT), vzal kýbl na vodu (VEZ KYB), u popelnice boty (VEZ BOT) a v koupelně nabral vodu (NAB VOD). Tu jsem pak dal zahradníkovi (DEJ KYB), vzal cibuli (VEZ CIB), tu dal kuchařce (DEJ CIB), otevřel lednici (OTE LED), prohledal ji (PRO LED), vzal mléko (VEZ MLE) a to dal kočičce (DEJ MLE). 

Klasická scéna z dob komunismu

Maso není

Past vedle pasti

Vrátil jsem se na začátek a sebral sirku (VEZ SIR). Poté jsem se vrátil na malý dvorek, zahodil boty (POL; 2), prozkoumal lavičku (PRO LAV) a sebral krabičku od sirek (VEZ KRA). Člověku v ulici jsem zapálil cigaretu (ZAP CIG) a položil krabičku (POL; 1). Sebral jsem plynovou masku (VEZ MAS) a u kočičky láhev rumu (VEZ RUM). Ten jsem dal dělníkovi (DEJ RUM) a získal rukavice (VEZ RUK). 

Konečně jsem se vydal k popelnici, tu otevřel (OTE POP), prozkoumal (PRO POP), odložil masku (POL; 1) a sebral saxofon (VEZ SAX). Ten jsem vyměnil s dědkem (DEJ SAX) za budík (VEZ BUD). 
KONEC POSTUPU HROU

Špatné konce jsou tu opravdu originální

Obchodování s Antoniem Xilofónem

Vítězství !

Verdikt: Oproti Atari Basicu a Pytláku Říhovi je to přeci jen malý krůček dopředu, takže i hodnocení musí být vyšší. 
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat