čtvrtek 4. března 2021

Hra 522: Axons (1991)


Axons
Vývojář: Lubomír Salanci
Vydavatel: SaurSoft, od roku 1992 Ultrasoft
Vydáno 1991 pro ZX Spectrum
Žánr: Shoot 'em up
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Autor, Lubomír Salanci, se nám již představil s logickou hrou Bombare (1990), v případě Axons se jedná o dost ambicióznější "shoot 'em up" s paralaxním scrollingem, kde je jednoznačně vidět, že se autor inspiroval Amiga hrou Xenon 2: Megablast (1989). Podobností je tam opravdu hodně, od mechanismů, přes grafiku až po stejné nepřátele. 

Hra vyšla v roce 1991 a o rok později ji Ultrasoft komerčně distribuoval společně se starším kouskem Galactic Gunners (1987) od Miroslava Fídlera v kompilaci "Megamix 1". 

V intru opouštíme Zemi ...

... a ocitáme se u planety Axons

Logo autora, během kterého hraje zajímavá hudba

Menu

Na začátku shlédneme na poměry osmibitů nadstandardní, ovšem stále primitivně animované intro. Píše se rok 2793 a naší planetu opouštíme v kosmické lodi s cílem prozkoumat odlehlé části galaxie. Po několika měsících letu jsme ovšem napadeni a zajati tajemnou mimozemskou civilizací, která disponuje daleko pokročilejšími technologiemi. Naštěstí jejich automatický systém na uvězňování lodí, který nás má dopravit na povrch planety Axons, na chvíli vypoví službu, což pro nás znamená šanci uprchnout. 

Začátek první úrovně

Po stranách se nacházejí tvorové plivající velké množství projektilů

Konec první úrovně

Naše loď se ovládá pomocí kláves Q, A, O, P a pomocí mezerníku střílíme. Bohužel se nedají nastavit vlastní ovládací klávesy. Celkem musíme projít tři úrovně, kdy na konci každé nás nečeká boss, ale spíše větší množství nepřátel, přičemž pro postup dál stačí prostě trefit specifické místo statického mimozemšťana jako je "oko" či "žlázka". 

Jak je vidět z obrázků, barevná paleta je dost divoká a kvůli špatnému kontrastu jsou nepřátelé občas velmi špatně viditelní. To platí hlavně pro první úroveň, další dvě jsou na tom o trochu lépe. Největší problém je ale pomalost, kdy hra při větším počtu nepřátel na obrazovce spadne na opravdu nízkou snímkovou frekvenci. Vyřešit se to dá, alespoň v emulátoru, zdvojnásobením rychlosti procesoru, načež se ze hry stává o dost příjemnější záležitost. 

Začíná být trochu těsno

Na obrazovce je tolik nepřátel, že se hra sotva hýbe

Konec druhé úrovně

Na druhou stranu je na tom hra daleko lépe, co se týče přístupnosti. Na začátku máme 15 životů a po dokončení úrovně dostaneme jeden navíc. Naše loď má určitou energii, takže sneseme více zásahů, než jsme zničeni. A i poté nezačínáme úplně od začátku, ale od posledního záchytného bodu, kterých je v každé úrovni pár. Při dotyku s okolím navíc okamžitě nevybuchneme, jak to bývá v řadě podobných her. 

Obrovským ulehčením je pak couvání, což není u "shoot 'em up" her úplně obvyklé, ale i toto je převzato ze zmíněného Xenonu 2. Pokud se přiblížíme ke spodní části obrazovky a podržíme klávesu, tak se můžeme vrátit o slušný kus zpět. Jelikož se nepřátelé objevují jakmile doletíme na specifické místo, tak se to dá využít k jejich postupnému dávkování. 

Sbírání modrého bonusu

Střílející oka lze využít ve svůj prospěch

Závěrečný "boss"

Ze sestřelených nepřátel vypadávají bonusy, kdy většina pouze přidává body do celkového skóre, ale některé vylepší naší loď. Nejprve o zadní kanón a poté se nám zdvojí i přední kanón. Tato vylepšení přitom zůstávají, i když přijdeme o život. Za každého zabitého mimozemšťana pak dostaneme jeden bod. 

Některé nepřátele můžeme využít i ve svůj prospěch a to sice ty, co jsou nalepeni po stranách a střílí velké množství projektilů. Tyto střely totiž zabíjí i ostatní mimozemšťany a dokonce se nám za ně i přičítají body do skóre. Stačí tedy počkat na vhodném místě a nechat je, ať se pozabíjí navzájem. 

Stačí sestřelit poslední "žlázku"

Vstupní kód je "Xenon II The Megablast" obráceně, což se vyplní automaticky

Ochranný systém planety byl porušen

Po dokončení třetí a zároveň poslední úrovně se zobrazí animované outro, ve kterém vidíme mimozemšťana, který se nám vysměje, načež centrální počítačový systém planety ohlásí porušení ochranného systému a v další animaci vidíme odpočítávání, vybuchující povrch planety Axons a kosmické lodě chvatně opouštějící runway. Naše loď úspěšně unikne a planeta exploduje. Po několika měsících se vracíme na Zemi, ale zjišťujeme, že tam mezitím uplynulo asi 1000 let.

Svoje dosažené skóre si pak můžeme zapsat do tabulky nejlepších výsledků, kterou vidíme v hlavním menu. 

V animovaném outru vidíme vybuchující planetu a odlétající loď na runwayi

Rychle pryč, než planeta Axons vybuchne - naše loď je malá tečka vpravo

Zapisování dosaženého skóre

Verdikt: Kopie Xenonu 2 z Amigy, která běží příliš pomalu a grafická stránka mohla být více vyladěna, v ostatních aspektech je to ale lepší. Potěší animované intro a outro a také přístupnost, kdy obtížnost je nastavena tak, že se hra dá dohrát s trochou tréninku i bez cheatů. 
Hodnocení: 4/10

Žádné komentáře:

Okomentovat