Towdie
Vývojář: Ladislav Balara & Dušan Balara (DSA Computer Graphics) & Rastislav Chovanec
Vydavatel: UltraSoft
Vydáno 1994 pro ZX Spectrum
Žánr: Adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Poslední titul od bratrů Balarů, kteří se podíleli např. na hrách Komando 2 (1992), Phantom F4 (1992), Sherwood (1992) či Kliatba Noci (1993). Hlavní inspirací byla série Dizzy, máme tedy čest s kombinací adventury a plošinovky. Druhým zdrojem byl animovaný seriál Gumídci, odkud si autoři vypůjčili vzhled a také jméno hlavního hrdiny, resp. celé hry. Jedna z vedlejších záporných postav je zlobr Toadwart, neboli "Toadie". Zdali bylo jméno zkomoleno úmyslně či nevědomky ví zřejmě už jen sami autoři.
Towdie je "neposedný tvor" žijící v království Alkria, jež je momentálně pod útlakem zlého draka Quida, který mnoho obyvatel zabil a zemi sežehl svým ohnivým dechem. Adeptka umění bílé magie Vanda se pokusila tyrana zbavit, ale neuspěla a aby dokázala před rozhněvaným drakem uniknout, tak na království uvalila věčnou noc a zmizela hledat silnější kouzla. Na to se již nemohl dívat Towdie, který se rozhodl Alkrii osvobodit sám. Naším úkolem tedy bude zpacifikovat draka a odvolat kouzlo věčné noci.
Hru distribuoval Ultrasoft jako jeden ze svých posledních titulů za 199 Sk. Velice povedená hudba od R. Chovance o několika skladbách a velikosti 15 kB hraje jen na modelech ZX Spectrum 128K, do paměti základního modelu 48 kB se nevešla.
Začátek hry |
První postava spí |
První úkol od kuchaře |
Většinu činností doprovází animace, zde profouknutí mechanismu hodin pomocí měchu |
Po načtení jsme bez jakéhokoliv menu vrženi přímo do hry. Ovládání lze řešit přes joystick či klávesnici, kdy výchozí schéma je "Q", "A", "O", "P" pro pohyb a "M" jakožto akční klávesa pro sbírání / pokládání / používání věcí. Lze si i nadefinovat vlastní klávesy přes CTRL+D. Dále tu najdeme konec hry (CTRL+K), ovládání zvuků (CTRL+Z) a hudby (CTRL+H).
Vlevo nahoře vidíme ukazatel bodů, které dostáváme za některé provedené akce. Maximum je 45, nicméně ne vše je povinné a při provedení pouze nezbytných akcí se dostaneme na 31 bodů. V pravém horním rohu je pak ukazatel energie, jenž klesá např. při kontaktu s ohněm (pochodněmi), valící se kuličkou brouků, apod. Jakmile klesne na nulu, tak Towdie zemře a musíme hrát od začátku, není tu možnost ukládat. V některých situacích, jako je třeba pád do lávy, končíme okamžitě. Nemilé je, že na některých místech se zranění vyhnout nedá. Energii lze doplňovat konzumací muchomůrek, ty jsou tu ale pouze čtyři, takže je vhodné správné načasování.
V herním světě, který tvoří v podstatě hrad a blízké okolí, můžeme nejenom sbírat, pokládat a používat předměty, ale i mluvit s různými postavami jako je kuchař, kat, princezna či kovář, jež nám zadávají úkoly. Posledního jmenovaného lze nalézt hned na začátku jako první postavu, ale bohužel zpočátku spí a neodpovídá, což je matoucí.
Inventář je omezen na čtyři předměty, což je limitující a je nutné přemýšlet nad logistikou, vhodné je vybrat a zapamatovat si místo, kam si zatím nepotřebné předměty odložíme. Technické zpracování je na poměry ZX Spectra excelentní, hra běží plynule i se současně přehrávanou hudbou, grafika je detailní a přehledná a potěší velké množství animací jako je např. šplhání po laně, plížení se úzkým tunelem, nasazení plynové masky, stříkání spreje, padající pírko z čápa či pokud Towdieho necháme chvíli být, tak začne dělat grimasy, nebo si sedne.
Cože? To je drak! |
Sir Dorian žádá o pomoc |
Zdechlá ryba odrovná i trpaslíky |
Na pravé straně padá z čápa pírko |
Trochu těžkopádné se může zdát skákání, které je provedené na způsob starších her jako je Manic Miner, tzn. nemůžeme ovlivňovat délku či výšku skoku a v průběhu měnit směr. Často se tedy budeme zasekávat a provést zdánlivě jednoduchý skok může být problém, v jiných případech se může zdát, že na dané místo nelze vyskočit, i když to jde. Toto je ovšem součástí hratelnosti a hráč se musí naučit odkud a jakým směrem skočit.
Hádanky, i když nejsou tak zapeklité jako ve zmíněném Dizzym, jsou občas dost nelogické. Např. draka se zbavíme tím, že goblinovi dáme mýdlovou vodu, načež vypouštěné bubliny ho zhypnotizují. Zamrzí i část, kde jedna postava přímo navrhne, abychom vrátili kladivo kováři, za což dokonce jako při ostatních správných akcích obdržíme bod, ale ve skutečnosti se tímto dostaneme do slepé uličky, kdy hra nejde dohrát. Kladivo totiž potřebujeme použít na úplném konci.
Je tu i "alternativní špatný konec", kdy pokud nezpacifikujeme draka a zazvoníme na zvon, tak je celé království spáleno na prach. Poté ale následuje game over, takže to za druhý konec úplně považovat nelze.
Ručkování po provazu |
Plynová maska se hodí na smrtelný smrad kytiček |
Výběr z inventáře |
Požadavek vedoucí ke slepému konci |
Towdie se dočkal preview v časopisu BiT 02/94, kde bylo zmíněno, že "grafika a animace ve hře jsou překrásné" a "interiér hradu je oživený animacemi, které jsou na poměry Spectra úplně dokonalé".
O pár měsíců později v BiT 06/94 vyšla i dvoustránková recenze doprovázená plakátem, v níž autor udělil vysokých 98 % a upřesnil, že celý program a animace byly vytvořeny na počítači PC AT, na Spectru zase statická grafika. Následuje opět chválení animací: "Nevzpomínám si, že bych něco podobného viděl ani v těch nejlepších akčních adventurách na ZX Spectru." zakončené shrnutím "Towdie je nejlépe zvládnutou adventurou na Spectru od dob jeho vzniku a zároveň jednou z nejlepších her na osmibitové počítače vůbec." Následuje ještě povzdechnutí, že: "...v poslední době se programátoři začínají přeorientovávat na 16 a 32 bitové počítače, proto už bude jen velmi těžko vytvořená hra, která by Towdieho překonala."
V BiT 10/94 následně vyšel i návod a v BiT 12/94 se objevila i mapa hradu.
Před vydáním bylo k dispozici i demo, jež obsahovalo kromě nezbytné propagace i pár obrazovek z finální verze s jinak rozmístěnými postavami a jinými hádankami a dalo se i dohrát. V letech 2011 a 2016 byla hra přeložena do angličtiny a znovu vydána.
Plakát z časopisu BiT 06/94; Zdroj: spectrumcomputing.co.uk |
Mapa |
POSTUP HROU
Nejrychlejší postup na 31 bodů:
Sebral jsem jablko a lopuchy a skočil dolů, ke spícímu kováři. Prošel jsem přes padací most až k plošince, pod kterou jsem našel tužidlo. Vyskákal jsem zpět nahoru a v kuchyni předal kuchaři lopuchy, mýdlovou vodu jsem zatím nechal ležet. U princezny jsem našel opalovací krém. Ježka jsem odlákal jablkem a u draka sebral zdechlou rybu. Přeskočil jsem studnu, sebral toaletní papír a více na východ zneškodnil kopající skřítky rybou.
Vrátil jsem se k plošince a Siru Dorianovi předal toaletní papír, za což jsem dostal talisman. Vrátil jsem se ke skřítkům a výše počkal na odlet čápa, z něhož spadlo ptačí pírko. Po laně jsem přeručkoval propast, vyšplhal věž a duchy znehybnil tužidlem. Vrátil jsem se k věži a vlaštovce daroval krém na opalování, za což jsem dostal prsten. Skočil jsem dolů, šachistovi předal talisman (koně) a obdržel plynovou masku a příručku morseovky. Na západ odsud jsem si nasadil masku, prošel přes smrtelně smradlavé květinky a sebral kvítek. Při odchodu se maska automaticky odložila. Princezně jsem daroval prsten a políbil ji, čímž se přeměnila na žábu. Vypadlé zrcadlo jsem zatím nechal ležet.
Zpět u spícího kováře jsem u truhly objevil křemeny. Kováře jsem vzbudil pomocí pírka a křemeny mu předal. Obdržel jsem pilník. U majáku jsem světelné signály dešifroval pomocí příručky morseovky a sebral lístek s číslem, který jsem předal katovi spolu s pilníkem a získal kladivo. U kuchaře jsem vzal mýdlovou vodu, na místě kde byla princezna zrcadlo a vydal jsem se zpět na místo, kde byli zamrzlí duchové. Pokračoval jsem výše, až ke goblinovi Uglymu, kterého jsem přesunul pomocí kvítku. Poté jsem se musel vrátit k drakovi a Uglymu předal mýdlovou vodu - vzniklé bubliny draka odrovnaly.
Pokračoval jsem na vrchol věže, po cestě jsem sebral i jednu muchomůrku pro doplnění energie. Čaroděje jsem zneškodnil pomocí zrcadla, jež odrazilo jeho projektil. Na vrcholu věže poté stačilo do zvonu několikrát udeřit kladivem.
Duchům zmrazíme úsměv tužidlem |
Uglymu se nelíbí moje květina |
Odvrácení projektilu zlého kouzelníka pomocí zrcadla |
Ugly zhypnotizoval draka pomocí bublin |
Kompletní postup na 45 bodů:
Sebral jsem jablko a lopuchy a skočil dolů, ke spícímu kováři, kde byl kovářský měch. Kuchařovi jsem předal lopuchy (+1 bod) a získal mýdlovou vodu. Od rytíře jsem pokračoval na východ do věže, kde jsem na mechanismus použil kovářský měch a vyfoukal prach (+3), za což jsem obdržel živou vodu, kterou jsem zatím nechal ležet. U princezny jsem sebral opalovací krém, ježka odlákal pomocí jablka (+1), u draka sebral zdechlou rybu a odložil zde mýdlovou vodu.
U "studny" jsem našel toaletní papír, který jsem předal dole Siru Dorianovi (+2) a získal talisman a popsaný lístek. Kopající skřítky jsem zneškodnil rybou (+3) a odložil si zde popsaný lístek. Výše jsem počkal na odlet čápa a sebral spadlé ptačí pírko. Přeručkoval jsem po provaze na druhou stranu a vlaštovce u věže daroval opalovací krém (+1), za což jsem dostal prsten. Skočil jsem dolů, šachistovi předal talisman (+1) a obdržel plynovou masku a příručku morseovky. Na západ odsud jsem si nasadil masku, prošel přes smrtelně smradlavé květinky a sebral kvítek. Při odchodu se maska automaticky odložila.
Princezně jsem daroval prsten a políbil ji, čímž se přeměnila na žábu (+1). Běžel jsem za ní na východ, ve věži vzal dříve odloženou živou vodu, polil jí žábu a vrátil princezně podobu (+3). Vrátil jsem se ke spícímu kováři, u truhly sebral křemeny, vzbudil ho pomocí pírka (+2), předal křemeny (+2) a vzal pilník. Snědl jsem první muchomůrku (+1) a u majáku světelné signály dešifroval pomocí příručky morseovky (+3), z čehož jsem získal lístek s číslem. Ten jsem předal katovi (+1) spolu s pilníkem (+1) a získal kladivo. Opodál jsem vzal také tužidlo, u židle snědl druhou muchomůrku (+1), na původním místě princezny sebral zrcadlo a u omámených skřítků zhltnul třetí muchomůrku (+1).
Pokračoval jsem stále nahoru, duchy znehybnil tužidlem (+3) a goblina Uglyho odlákal kvítkem (+2). Vzal jsem kovovou kouli a střetl se s čarodějem. Jeho projektil jsem odrazil pomocí zrcadla (+3) a vrátil se k drakovi. Zde jsem vzal dříve odloženou mýdlovou vodu a předal ji Uglymu, který pomocí bublin odrovnal draka (+3). Cestou zpátky na vrchol věže jsem vzal poblíž draka pytel se zrním a dříve odložený popsaný lístek u skřítků. Ve věži, před místem, kde byl původně Ugly, jsem našel poštovního holuba, jemuž jsem předal nejprve popsaný lístek (+2) a poté pytel se zrním (+1). Cestou na vrchol věže jsem snědl poslední muchomůrku (+1), s pomocí kovové koule vystřelil z děla (+2) a nakonec v nejvyšším místě kladivem udeřil do zvonu.
KONEC POSTUPU HROU
Poštovní holub chce úplatek |
V nejvyšší věži |
Špatný konec |
Vítězství! |
Verdikt: Velmi dobré technické zpracování, detailní grafika, četné animace, povedená hudba a rozumně nastavená obtížnost jsou hlavními přednostmi této kombinace adventury a plošinovky. Některým hráčům nemusí vyhovovat design skákání převzatý ze starších her, kdy skoky mají pevnou délku, výšku a nelze měnit směr. Také zamrzí absence možnosti ukládání pozice, některé nelogické hádanky a možnost dostat se do slepé uličky. Celkově se ale jedná o jednu z nejlepších tuzemských osmibitových her, konkurovat může jen trilogie Pedro.
Hodnocení: 6/10
Aj ten dobrý koniec je otvorený. Ako keby bolo treba niečo urobiť inak a vráti sa aj Vanda. O prípadnej druhej časti som nikdy nepočul. O to viac mi to pripadá ako keby tam bol ešte jeden koniec navyše.
OdpovědětVymazatJá mám takové tušení, že si autoři nechávali otevřená vrátka pro případné pokračování, kde by se Vanda objevila. Ale samozřejmě na to už nikdy nedošlo, protože v té době končila éra osmibitů i u nás.
VymazatDobrá hra, dokonca som mal originál :) kedy twilight?
OdpovědětVymazatTak to tě šlechtí, že jsi podpořil autory. Twilight bude za několik měsíců;)
VymazatSkoro všetky hry od ultrasoftu som mal original, spomienky :)
Vymazat