Kliatba Noci
Vývojář: Radoslav Maruša (Microtech Systems) & Dušan Balara (D. S. A. Graphics) & K. V. M. & Ján Varga
Vydavatel: UltraSoft
Vydáno 1993 pro ZX Spectrum
Žánr: Akční adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Poslední dílo R. Maruši pro ZX Spectrum (Prvá Akcia, Komando 2, Phantom F4, Phantom F4 2, vše 1992), které i tentokrát distribuoval Ultrasoft a to za 199 Kč. Grafiku vytvořil D. Balara na PC a pomocí emulátoru ji převedl do Spectra, hudbu zase vytvořil na Amize autor pod zkratkou K. V. M.
V roce 1510 se v jednom království objevili tři zločinci - Max "křivá hlava", "Černý arpád" a "Pekelný zmok". Po jejich řádění je nechal král Michal popravit, nicméně hrad byl proklet a všichni obyvatelé se postupně proměnili na kostlivce a duchy. Nezbylo jediného živáčka, respektive ve vysoké hradní věži zůstala ve stavu polosmrti krásná princezna. Naším úkolem bude vyhnat z hradu temné síly zničením tří přikovaných koster zločinců a poté musíme najít recept na elixír, kterým princeznu probudíme.
Fungovala protipirátská ochrana, nebo to byl jen strašák? |
Začátek hry a náš věrný kůň |
Studna je důležitý transportní uzel |
Ovládání je možné na joysticku či klávesnici, kdy je možné navolit vlastní schéma pro pohyb do čtyř směrů a akci. Ve spodní části obrazovky vidíme ukazatele pro životy, o jejichž část přijdeme pokud nás protivníci trefí či pádem z větší výšky, a pod tím časový limit - ten začne ubíhat jakmile zabijeme prvního ze zločinců.
Vlevo dole jsou pak dva sloty pro předměty, které sebereme klávesou "dolů" a použijeme pomocí "dolů + akce". Aktivní slot vybíráme pomocí "dolů + směr". S postavou můžeme skákat a zabíjet i řadové nepřátele, to ovšem postrádá jakýkoliv smysl, protože ti se velice rychle obnovují a navíc nás tyto boje připraví o drahocenný čas.
Na hradě lze najít mnoho předmětů včetně štítu a zbraní, které použitím můžeme vzít do ruky. To je ovšem k výše uvedené skutečnosti také zbytečné. Naštěstí se po zabití tří zločinců přestanou řadoví nepřátelé objevovat a je více klidu pro vyřešení adventurní části, jež spočívá v nalezení receptu na elixír, který se skládá z vody a koňského lejna. Tyto přísady musíme smíchat v alchymistické dílně a výsledný lektvar donést princezně. Z dalších předmětů tu jsou klíče ke dveřím, polévka a flaška doplňující životy či kříž ničící všechny nepřátele na obrazovce (bohužel pouze na jedno použití).
Omezení inventáře na pouhé dva předměty je velmi limitující, o to víc, že většinu času s sebou musíme nést bublinu, která nám dovolí s pomocí průvanu vyletět do vyšších pater hradu a nuluje poškození z pádu, což je velice užitečné. Navíc předměty nelze odložit kdekoliv, ale pouze na místech, kde už třeba nějaký byl.
Obtížnost snižují nápovědy, které vyskakují ve spodní části obrazovky, např. "potřeboval bych nástroj" u zkamenělé vody, apod.
Šplhání po schodech je na hře to nejtěžší |
Odrazy v zrcadlech |
První zločinec táhne do pekla |
Technické zpracování je na poměry Spectra velice slušné, grafika a animace jsou detailní, během hry hraje slušná hudba (na Spectru 48K hraje pouze v menu) a dokud není na obrazovce příliš objektů, tak je i plynulost dobrá. Potěší detaily jako odrazy v zrcadlech, což dává vzpomenout na odrazy od vodních ploch ve zmíněné hře Phantom F4.
Autoři měli možná ještě ambicióznější plány, jelikož část hry působí nedodělaně - můžeme získat krvavý klíč, kterým odemkneme průchod do dvou prázdných místností, kde ale vůbec nic není.
Nepovedené je hlavně lezení po schodech, s čímž je více problémů, než by se slušelo. Hlavně při lezení dolů postava velice ráda provede nechtěný malý skok, který může skončit fatálně (zvlášť v části se šípem). Pokud na schodiště jdeme shora a ze špatné strany, tak místo chůze po schodech nás čeká dlouhý pád. Některé schody také nevedou až nahoru a na jejich vrcholku musíme vyskočit, jinak opět spadneme.
Na hru vyšla recenze v časopise BiT 04/93, kde autor udělil 91 % se slovy "Kliatba noci je doteď nejrozsáhlejší a nejvydařenější hra Radyho Maruše. Jediné, co mi na ní trochu vadí je fakt, že je pro mě příliš těžká". Ve stejném čísle se objevil i dvojstránkový plakát. Téměř o rok později, v čísle 03/94, byl zveřejněn návod s mapou.
Objevila se i nová vydání - v roce 1995 hru vydal německý Sintech, 2012 vyšla anglická verze pod jménem "Curse of the Night" a v roce 2016 ji španělský Bumfun Software nabídl za zhruba 10 liber.
Plakát z časopisu BiT 04/93, zdroj: spectrumcomputing.co.uk |
Zajímavý elixír |
Alchymistická dílna |
Mapa |
POSTUP HROU
Na schodech jsem sebral pochodeň (zapamatovat si její přesnou polohu), použitím si ji dal do ruky, v místnosti vedle jsem našel bublinu, nastavil její slot jako aktivní a skočil studnou dolů. V alchymistické dílně jsem sebral klíč a tím odemkl dveře o patro níže. Opatrně jsem po schodech sestoupil ještě hlouběji a na konci schodů sebral magický šíp. Vešel jsem odemknutými dveřmi a zabil prvního zločince. Druhého jsem našel o pár místností na východ. Aktivoval jsem bublinu a pomocí průvanu se dostal z vrcholku schodiště na balkón. Vyšplhal jsem další schody a zabil třetího a posledního zločince, čímž všechny potvory zmizely.
S pomocí bubliny jsem bez zranění rychle seskákal až na dno studny a vyměnil ji prozatím za vědro. Na nádvoří jsem sebral kladivo a s jeho pomocí "opravil" zkamenělou vodu, kterou jsem nabral do vědra a v místnosti sebral ještě seno. Vodu z vědra jsem použil u alchymistického stolu a vrátil se doleva pro bublinu. S její pomocí jsem opět vyletěl na balkon a seno daroval svému koni na začátku. Lejno jsem však holýma rukama sebrat nedokázal. Vrátil jsem se tedy studnou dolů a u prvního zabitého zločince sebral listinu, na které byl mimochodem napsaný recept na elixír. Vrátil jsem se ke koni a s pomocí listiny sebral lejno. To jsem vložil u alchymistického stolu a dokončil elixír. Zbývalo ho nabrat do kalichu, který se povaloval u trůnu.
Pomocí bubliny jsem opět vyskočil na balkon, vrátil se na místo, kde jsem našel pochodeň a odložil si zde kalich. Přes studnu jsem se opět dostal dolů, tentokrát sebral na nádvoří klíček a naposledy se bublinou vynesl na balkon. Došel jsem až ke komnatě princezny a odemkl dveře. Skoro až u koně jsem vyzvedl kvítek a odložený kalich vyměnil za již nepotřebnou bublinu. Vrátil jsem se k princezně, dal ji kalich a poté i kvítek.
KONEC POSTUPU HROU
S bublinou se pomocí průvanu vyneseme na balkon |
Jak potěšit princeznu? |
Vítězství a pusa po vypití lejno-elixíru! |
Verdikt: Dobrá akční adventura, bohužel akční část hry, tzn. souboje s nepřáteli, tu postrádají smysl a je výhodnější se jim vyhýbat.
Hodnocení: 5/10
Radoslav Maruša pak programoval hry pro Amigu (Strangers a Napalm).
OdpovědětVymazatPokial viem, tak ochrana fungovala. Podobnu neskor na PC mala hra Gangsters, ktora v piratenej verzii nesla vyhrat.
OdpovědětVymazatNeni to jeho posledne dielo na ZX Spectrum, v casopise BIT pri recenzii hry Towdie je tam spomenuty tiez, neviem aky tam mal podiel.
OdpovědětVymazatZ toho co vidím spadá do takové té děkovací části, to asi nestačí na to, aby byl zařazen mezi autory Towdie.
Vymazat