pátek 2. září 2022

Hra 717: Sherwood (1992)


Sherwood
Vývojář: Ladislav Balara & Dušan Balara (DSA Computer Graphics)
Vydavatel: UltraSoft
Vydáno 1992 pro ZX Spectrum
Žánr: Strategická hra
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Variace na slavnou strategii Defender of the Crown (1986) od (pravděpodobně) bratrů Ladislava a Dušana Balarových, kdy druhý jmenovaný vytvořil grafiku pro hry jako Prvá Akcia (1992), Phantom F4 (1992) či Komando 2 (1992). Distribuce se ujal UltraSoft, který si za hru účtoval na svou dobu poměrně vysokých 199 Kčs

V roce 2012 vyšla fanoušky přeložená anglická verze a v roce 2016 nové vydání od španělského vydavatele Bumfun Software. 

Ujmeme se Robina Hooda, který se v roce 1148 vrací domů. Zjišťujeme však, že trůnu se zmocnil králův bratr princ Jan a jeho posluhovači v čele se šerifem z Nottinghamu zabili našeho otce. Přísaháme pomstu a se svým přítelem Muchem odcházíme do Sherwoodského lesa, kde startujeme odboj proti trojici nepřátel, jimiž jsou zmíněný šerif z Nottinghamu, opat Hugo a baron Fitz-Alwin. 

Příběh #1

Příběh #2

Autoři

Začátek hry

Výchozí ovládací klávesy jsou "Q", "A", "O", "P", "M", ale v menu si můžeme vybrat i joystick či si nastavit vlastní ovládací schéma pro vlevo, vpravo, nahoru, dolů a akce. 

Většinu doby se budeme věnovat strategické části - před sebou vidíme mapu Sherwoodského lesa rozdělenou na několik sektorů, přičemž naši nepřátelé mají svoje pevnosti po okrajích, zatímco my začínáme uprostřed. Hra se odehrává na tahy, kdy jeden tah = jeden den, přičemž máme 60 dnů na dosažení svého cíle, jinak nás postihne mor a zemřeme. 

Během každého kola lze v menu zvolit několik akcí:
  • přesun - Robina nebo jeho společníky můžeme přesunout do libovolného sektoru na mapě. Pokud tam jsou ale vojáci, tak proběhne souboj
  • rozdělit zbraně - po nakoupení zbraní je můžeme rozdělit mezi jednotlivé členy družiny
  • jít do krčmy - velmi důležité místo, kde se dozvíme informace spouštějící další akce ve hře. Lze zde také hrát kostky a vyhrát peníze, což ale není efektivní
  • koupit zbraně - lze nakoupit šípy, meče, kopí a štíty
  • jít k Hernovi - Hern je pán lesa, který v předloze Robinovi pomůže. Zde mu pouze na konci můžeme odevzdat stříbrný šíp
  • jít k šerifovi - šerifa musíme párkrát navštívit, aby proběhly některé události
  • jít k opatovi - k opatovi vůbec nemusíme chodit, v průběhu hry pouze přepadneme jeho karavanu a získáme velké množství peněz
  • jít k baronovi - návštěva barona je smrtelná, je třeba vyčkat na správný moment a poté ho zabít stříbrným šípem
  • jít loupit - nejvíce využívaná volba, jelikož jde o nejlepší způsob, jak získat tolik potřebné finance na nákup zbraní
Smyčka se začíná utahovat

Krčma je klíčové místo pro sběr informací

První souboj

Robin byl zajat

Ve hře najdeme i dvě (respektive tři) minihry - kromě zmíněných kostek v krčmě to jsou ještě souboje s meči, kde přímo ovládáme postavu, její pohyb a sekání mečem. Obě postavy mají určitý počet životů a vydrží několik zásahů, než padnou. Bohužel jde jen o to, kdo zasadí první úder, přičemž po chvilce se dá přijít na to, že určitý typ úderu (stačí držet směr dolů + doprava) je zdaleka nejefektivnější, protože má největší dosah, což je tu klíčové. V neopravené verzi se nachází bug, kdy se soupeř při prvním souboji nehýbe. 

Třetí minihrou je střelba z luku, kdy je nejprve nutné rychlým mačkáním směru do strany napnout tětivu, vystřelit a poté shora padající zaměřovač nasměrovat na malý terč na stromě. Detail terče pak vidíme po pravé straně. 

Posila do týmu

Minihra - lukostřelba

Souboj se šerifem

Baron už nebude dělat problémy...

Za vítězství v těchto minihrách lze získat nové členy družiny, kterých může být celkem pět - náš přítel Much, zbojník Will, mnich Tuck, sluha Azim a Malý John. Každý může mít přidělené vlastní zbraně a operovat na mapě jako samostatná jednotka. Důležitější ale je, že počet společníků má vliv na množství získaných peněz z loupení. To se generuje náhodně v rozpětí (n*4) až (n*4+31), kde n = počet mužů. 

Ze zbraní jsou pak nejdůležitější šípy. Jakmile dojde k souboji na strategické mapě, tak nám jeden šíp stačí k zabití jednoho vojáka. Pokud nemáme dostatek šípů, tak naše postava musí utéct do jiného sektoru. Pokud se tak stane několikrát, tak zemře. 

Z manuálu se dá dočíst, že "pro vítězné ukončení hry potřebujeme meče a 300 liber", což není úplně tak pravda, protože stačí peníze jako úplatek pro strážné, kteří nás pustí k šerifovi. Funkce mečů, kopí a štítů zůstává zahalena tajemstvím, protože k dohrání hry nejsou potřeba. 

Nesmí chybět půvabná Marianna

Poslední souboj se sluhou Azimem

Plakát z časopisu BiT 12/92; Zdroj: spectrumcomputing.co.uk

Za některé akce se dají získat body, kterých je celkem 219. Dohrát hru není zase tak obtížné a po několika pokusech se toho během půl hodiny dá dosáhnout. Daleko těžší je získat maximální počet bodů. Respektive na původním hardwaru je to téměř nemožné, protože náš úspěch silně závisí na náhodě, kdy potřebujeme získat velké množství peněz na velké množství šípů. Je totiž třeba nejenom splnit všechny úkoly (např. trefit 3x střed při lukostřelbě), ale také obsadit všechny sektory (kromě hradů našich třech nepřátel, které jsou nedobytné), tzn. zabít 1000 vojáků. V průměru tak potřebujeme získat 38 zlatých během jednoho dne, což je bez ukládání v emulátoru nereálné. Výborný návod je k dispozici zde

Na hru vyšel preview článek v časopisu BiT 09/92, kde autor nešetřil chválou - "Je to malý zázrak, kolik věcí dokázali autoři vtěsnat do obyčejného Spectra. Sherwood je nejen hrou strategickou, ale částečně i akční. Dá se říct, že je to několik her v jedné. Kromě vynikající grafiky má Sherwood také dobré zvukové efekty, výbornou hudbu a elegantní ovládání. Zážitek ze hry je vynikající, proto každému Spectristovi doporučuji, aby si ji koupil a přesvědčil se na vlastní oči, jaká je to vynikající hra."

V čísle 12/92 se objevil následně i plakát a recenze, kde hra získala 84 % se slovy "Sherwood je bezesporu hrou, která stojí za to, abychom si ji zahráli". O rok později v čísle 12/93 vyšel návod, který ovšem nepopisuje jak dosáhnout na plný počet bodů. 

Zbývá dobýt území na jihu

Vítězství!

Dosáhnout maximálního počtu bodů je velice obtížné

Verdikt: Slušně hratelná a graficky líbivá kombinace strategické hry a akčních miniher. Ty by ale potřebovaly trochu vyladit. Některé mechanismy jsou nedomyšlené (v kostkách se nedají vyhrát slušné peníze, zbraně kromě šípů se zdají být k ničemu) a náhoda hraje až příliš velkou roli. Získat na reálném hardwaru plný počet bodů je v podstatě nemožné. 
Hodnocení: 5/10

2 komentáře:

  1. A lady Marianu pochopitelně hraje Monika Paločková. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ta bola iba v Marušovych hrach, tuto hrala jej sestra Marianna.

      Vymazat