pondělí 5. září 2022

Hra 718: Siberův Drahokam (1992)


Siberův Drahokam
Vývojář: Jiří Sládek
Vydavatel: Jiří Sládek
Vydáno 1992 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Jiří Sládek se po velmi jednoduchém Pokladu Inků (19??) rozhodl vytvořit o něco komplexnější textovku. Tentokrát se vžijeme do role udatného rytíře ucházejícího se o ruku princezny Mariky. Král Břetislav II. nám její ruku přislíbí pod podmínkou, že přineseme z hradu tajemného čaroděje Sibera zelený drahokam

Příběh a instrukce

Obsah knihy

Jedna z nápověd z knihy

Na úvodních obrazovkách se dozvíme všechny potřebné příkazy, tzn. PROZKOUMEJ, SEBER, POLOŽ, POUŽIJ, DEJ, INVENTURA a ČTI. Slova můžeme zkracovat na první tři písmena, přičemž je nutné příkazy psát malými písmeny a s diakritikou. 

Příkazem ČTI můžeme začít listovat ve staré knize, kterou nám daroval sám král, aby nám naše putování ulehčil. Jedná se o chytrý systém nápovědy, kdy v knize najdeme některé nesouvisející, ale i některé velmi související nápovědy, které nám např. prozradí, kde najdeme poklad. 

Kouzelník navrhuje zajímavý obchod

Kouzelná pryskyřice

Chudák děda mi daroval svůj poslední majetek

Svoji pouť začneme na hradě a podíváme se do hostince, ke kouzelníkovi, přeplaveme jezero, abychom našli kouzelný strom, v lese zachráníme dřevorubce, ve vesnici připravíme dědečka o jeho poslední majetek, v temném lese najdeme poklad, překonáme poušť a nakonec se utkáme s proradným čarodějem. 

Obtížnost je nízko a to nejenom kvůli zmíněné knize nápověd, ale i díky logickým hádankám, kdy je hned jasné, co dělat. 

O tomhle pokladu byla v knize také zmínka

Mapa

POSTUP HROU
Ve zbrojnici jsem našel meč (SEB MEČ), v kůlně lopatu (SEB LOP) a provaz (SEB PRO), v altánku sekyru (SEB SEK). Kouzelník v jeskyni mi za pryskyřici slíbil kouzelný prsten, v hostinci jsem tedy sebral prázdný džbán (SEB DŽB), u zříceniny hradu jsem kopal hromadu kamení (POU LOP) a našel trychtýř (SEB TRY). Vydal jsem se na břeh jezera, kde jsem zpracoval klády (POU SEK), postavil z nich vor (POU PRO) a přeplavil se na druhý břeh (POU VOR). Zde jsem zaťal sekyru do dubu (POU SEK), přiložil trychtýř (POU TRY) a nabral pryskyřici do džbánu (POU DŽB). Vrátil jsem se ke kouzelníkovi, dal mu co chtěl (DEJ DŽB) a získal magický prsten (SEB PRS). 

Mazaný handlíř nasadil vysokou cenu za koně

Vůně močůvky mi zahnala chuť na dobrodružství

Čaroděj nepočítal s mým kouzelným prstenem

Pokračoval jsem směrem na jih, osvobodil uvězněného dřevorubce (POU SEK) a dostal chléb. Ten jsem dal starcovi ve vesnici (DEJ CHL) výměnou za šátek. Na malém návrší jsem u stromu vykopal (POU LOP) poklad (SEB POK), za který jsem si u handlíře koupil koně (DEJ POK) a za zbývající zlatku koupil v hospodě rum (DEJ ZLA). Nasedl jsem na koně (POU KON) a přešel poušť. Vojákovi u brány jsem dal rum (DEJ RUM) a pokračoval do černého sálu. Tam jsem Siberovi ukázal prsten (POU PRS) a dorazil ho mečem (POU MEČ). V pokladnici jsem našel drahokam, přes který jsem přehodil šátek (POU ŠÁT), vzal ho (SEB DRA) a odnesl ho zpět králi (DEJ DRA). 
KONEC POSTUPU HROU

Drahokam je můj!

Vítězství!

Autorovi jsme mohli dokonce i zavolat

Verdikt: Dobrá textovka se zajímavým systémem nápovědy. Škoda, že námět není trochu originálnější a také obtížnost by mohla být o trochu vyšší. 
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat