čtvrtek 15. září 2022

Hra 723: Space Trouble of Terra (1992)


Space Trouble of Terra
Vývojář: Petr Brtník & Alois Svítil (Tornado)
Vydavatel: FlashSoft
Vydáno 1992 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Po prvotině Hares (1990) zůstal Petr Brtník v žánru sci-fi textovek. Tentokráte se ocitáme v 25. století, kdy lidstvo pokročilo v osidlování vesmíru. Z tohoto důvodu vznikla na Zemi instituce zvaná Velký Okruh, pro níž pracujeme a která mimo jiné bdí nad bezpečností nově osídlených planet. Z planety zvané Zirda již několik měsíců nepřišla žádná zpráva a proto jsme vyslání, abychom zjistili, co se s tamní civilizací stalo. Pomocí kosmické lodě Terra se dostáváme až na oběžnou dráhu planety Zirda, kde hra začíná.

Doplnění - autor se inspiroval v románu Mlhovina v Andromedě (1957) od Ivana Jefremova. 

Lze nadefinovat vlastní ovládací klávesy

Začátek hry

Velká ztráta pro Velký Okruh

Na úvod si lze nadefinovat vlastní ovládací klávesy, kdy potřebujeme pouze tři - dvě pro pohyb v kontextovém menu a jednu pro výběr. Z příkazů jsou na výběr JDI, SEBER, POLOŽ, POUŽIJ, ZKOUMEJ a INVENTÁŘ, ten je omezen na pět předmětů, což je v některých situacích limitující a je třeba vzít si s sebou správné věci. 

S planetou Zirda to nevypadá dobře

Porucha těsnění atomového reaktoru

Nový úkol od centrály

Průběh hry je poměrně překvapující - náš úkol splníme poměrně rychle aniž bychom na zmíněnou planetu Zirda vkročili. Stačí totiž vypustit průzkumnou sondu a zjistíme, že tamní civilizace byla zničena po výbuchu několika desítek atomových bomb. Vydáme se tedy rovnou na cestu domů, avšak po cestě se porouchá atomový reaktor naší lodi a dostaneme se na jinou planetu, kde se musíme vyzrát nad mimozemšťany. 

Využijeme při tom náš skafandr, který nám poskytne osvětlení a ochranné pole, opravárenského robota, jemuž ovšem musíme nejprve dodat potřebné předměty a potřeba je i v řídícím centru lodi správně aktivovat autopilota a komunikovat s centrálou. Smysl trochu nedává závěr, kdy si po přistání na Zemi musíme ještě za peníze koupit lístek a podzemní drahou dojet ke svému nadřízenému. 

Mapa

POSTUP HROU
V kabině jsem prozkoumal kufr a sebral zrcátko. Ve strojové sekci jsem získal opravárenského robota, ve skladišti jsem našel pistoli a skafandr, který jsem prohlédl a našel ID kartu. Tu jsem použil v přechodové komoře a vypustil 1. průzkumnou sondu. V řídícím centrum jsem prohlédl ovládací pult a poté monitor, na němž jsem se dočetl informací o radioaktivitě na planetě. Stiskl jsem 1. spínač a odeslal zprávu na centrálu. Dostal jsem povolení k návratu, ale na cestě zpět se porouchalo těsnění reaktoru. 

Opět jsem v přechodové komoře použil ID kartu a vypustil 2. průzkumnou sondu na novou planetu. V řídícím centru jsem koukl na monitor a zjistil polohu kosmické rakety. Stiskem 2. spínače jsem uvedl do chodu autopilota, který s lodí přistál na povrchu. Přišla zpráva od centrály, že mám ztroskotanou loď Primus prozkoumat a najít kapitánův deník. Oblékl jsem si skafandr, odložil ID kartu a v přechodové komoře na rozbitý spínač použil zrcátko, čímž se dveře ven otevřely. 

Na cizí planetě

Našel jsem kapitánův deník

Robot Karel opravil reaktor

Našel jsem kosmickou loď, dveře rozstřílel pistolí a tu odložil. Použil jsem na skafandru obě páčky, čímž jsem zapnul světlo a ochranný štít. Vstoupil jsem do nepřáteli zamořené lodi, v kapitánově kabině prohledal stolek a našel zápisník, ve skladišti se v bedýnce nacházel zase speciální šroubovák, kterým jsem ve strojovně z reaktoru sundal těsnění. Vrátil jsem se do své lodi a v místnosti s reaktorem použil robota, který provedl opravu. Vrátil jsem se na oběžnou dráhu Země. 

V řídícím centru jsem stiskl 2. spínač a přistál na ploše kosmodromu. Sebral jsem opět svojí ID kartu, na dveře použil zrcátko a vyšel ven. Odložil jsem robota a šroubovák, v místnosti se vzduchotechnikou popadl koště, zametl a našel minci, za kterou jsem si v obchodě koupil štítek-lístek. Podzemní drahou jsem dojel na konečnou, u dveří použil svojí ID kartu a prezidentovi ukázal získaný kapitánův zápisník.
KONEC POSTUPU HROU

Zpátky na Zemi

Podávání hlášení

Vítězství!

Verdikt: Dobrá sci-fi textovka s poměrně nízkou obtížností, díky čemuž příběh odsýpá. 
Hodnocení: 4/10

4 komentáře:

  1. Jenom lehká zajímavost, něco mi říkal ten Velký Okruh. Nakonec jsem si vzpomněl - je to z knihy Hodina býka Ivana Jefremova.

    OdpovědětVymazat
  2. Také i předchozí kniha Mlhovina v Andromedě, z té si stejný název pamatuji zas já.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, a jak tak na to koukám, je toho podle Mlhoviny v Andromedě trochu víc, minimálně planeta Zirda a její bleskový průzkum z dálky, motiv průzkumu ztroskotané lodi na místě nouzového přistání při zpáteční cestě...

      Vymazat
    2. Jo, to vypadá na přímou inspiraci. Doplněno.

      Vymazat