úterý 30. srpna 2022

Hra 716: Sharp Lemmings (1992)


Sharp Lemmings
Vývojář: Vlastimil Veselý (TRIPS) & Roman Konečný (SaKR Soft)
Vydavatel: SaKR Soft
Vydáno 1992 pro Sharp MZ-800
Žánr: Logická hra
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Vlastimil Veselý, autor her pro PMD 85 jako Flappy (1987), Manic Miner (1987) či Saboter (1989), si na začátku 90. let vyzkoušel vývoj na další dvě platformy - na ZX Spectrum vytvořil hru Stalker (1992) a na počítače Sharp tento port legendární hry Lemmings (1991) dokončený 30. 12. 1992, jenž dal dohromady s Romanem Konečným alias SaKR Softem (zkratka pro "Softwarový amatér Konečný Roman").

Obecné informace

Informace k ovládání

Informace ke hře

Úvodní obrazovka první úrovně

Jde tedy o to dostat lemmingy, kteří postupně vypadávají ze vstupní brány do východu. Naši svěřenci ale příliš rozumu nepobrali, a tak prostě jen pochodují dopředu, přičemž často padají do pastí, do jezírek s kyselinou, skáčou z příliš velké výšky či se zabijí nějakým jiným způsobem. Na hráči je přiřazovat jednotlivcům úlohy a tím se dostat k cíli. K dispozici jsou tyto akce (bráno zleva):
  • blokuj: přes označeného lemminga nikdo neprojde
  • stav schody: postava začne stavět schody diagonálně nahoru a skončí po určité době nebo pokud narazí na překážku
  • kopej směrem dolů
  • kopej směrem do strany
  • kopej diagonálně dolů - u všech typů kopání se přestane jakmile se narazí na prázdný prostor
  • odpal se: označený lemming za 5 vteřin vybuchne a vytvoří malý kráter, nezraní ovšem ostatní
  • deštník: pokud postava padá z velké výšky, tak rozevře deštník a zachrání se
  • šplhej: pokud lemming narazí na stěnu, tak se neobrátí o 180° jako vždy, ale vyšplhá ji
Každou úlohu můžeme aktivovat jen několikrát - toto číslo je ve spodní části obrazovky nad ikonkou úlohy. Chybějící údaj znamená, že danou úlohu nemůžeme v úrovni použít vůbec. 

V ovládacím panelu najdeme ještě ukazatele "OUT" - kolik je momentálně lemmingů na obrazovce a "IN" - kolik jich už prošlo východem, nastavení rychlosti vypadávání lemmingů (číslo 1 až 99 s tlačítky "mínus" a "plus"), tlačítko s lebkou (odpálí všechny lemmingy - vhodné v případě, kdy jsme postup pokazili a chceme úroveň restartovat) a tlačítko "P" pro zapauzování hry. Bohužel ale chybí minimapa. 

Začátek hry

Vyhodnocení levelu

Úvodní úrovně ukazují jednotlivé úlohy - zde "deštníček" pro pády z výšky

Úroveň "Pocta pro počítač Sharp"

Tak tohle v originální verze nenajdeme

Autoři si vytvořili nástroj, kterým převedli grafiku úrovní z PC verze, takže tu najdeme stejně vypadající úrovně, které občas mají něco přidaného (většinou obrázky nahých žen). Pro hraní byl předpokládaný monochromatický režim, proto hra v barvě vypadá příliš strakatě a nevyladěně. Také zde chybí různé animace jako plápolající oheň, vlnící se voda, apod. 

Vlasta Veselý vzpomíná na proces vývoje: 
"Kolem 5. 5. 1992 se opakuje historie Flappů a opět jsem vyprovokován k přemýšlení nad konverzí LEMMINGS na SHARPa. 6. 5. začínám s prací. Společně s kamarádem začínáme získávat jednotlivé fáze postaviček. Jak? Chodíme do učebny jedné nejmenované vysoké školy, kde se tato hra vyskytuje. Zde nahrávám videokamerou obrazovku monitoru, tyto záznamy kopíruju na VHS a ze zastaveného obrazu obkresluji jednotlivé fáze na čtverečkovaný papír, abych je následně ručně zapsal jako data do zdrojové části programu!"
"...poté jsme začali s grabováním originálních sektorů ze hry. To už bylo jednodušší, díky kamarádovi, který napsal program na grabování videostránky z PC a její ukládání na disketu. Tu pak stačilo zasunout do SHARPa, načíst příslušné obrázky, zkomprimovat a ze tří samostatných obrazovek složit kompletní sektor. Na všechny tyto operace jsem napsal příslušné programy. Některé sektory jsme dodělali sami - jistě je hráči snadno poznají."

Rozkreslené fáze pohybu postaviček; Zdroj: http://wexova.sweb.cz

Samé mosty a schody

Cesta do nebe je zapeklitá - většina lemmingů čeká vlevo v "díře"

Zatímco v původní verzi bylo 120 úrovní rozřazených do čtyř obtížnostních skupin po 30ti, zde najdeme dohromady 40 úrovní. Na začátku každé se dozvíme celkový počet lemmingů, kolik jich musíme dovést do cíle a také heslo pro danou úroveň, abychom se do ní mohli později vrátit a nemuseli začínat od začátku. 

Vlastních úrovní autoři přidali jen pár, většina odpovídá originální hře, nicméně řešení je v mnoha případech jiné, jelikož je změněn počet dostupných úloh (zpravidla hráč dostane k dispozici daleko méně možností), počet lemmingů k zachránění (např. musíme zachránit všechny, takže nelze použít "blokery" a musíme vymyslet jiný způsob, jak zabránit pádu z útesu) a také časový limit, jenž je opravdu neúprosný a často jde o vteřiny. 

Dále tu nefungují jednosměrné zdi (mělo by jít kopat jen jedním směrem), některé nezničitelné zdi zničit jdou a pokud k východu nepřijdeme po naprosté rovině, ale třeba na něj spadneme i z malé výšky, tak zafunguje jako zeď a lemmingové se otočí. 

Občas jsou potřeba oběti aneb překonávání propastí pomocí vlastních těl

Tak tohle nevyšlo a z lemmingů zbude jen mastný flek

Šplhání, deštník a výbuch ve správný čas ze správné strany = volný průchod dál

Jednosměrné zdi zde nefungují

Hra se dá ovládat na joysticku, na klávesnici (kurzorové šipky pro pohyb kurzoru a klávesa Shift pro výběr) a dokonce i na myši - s poslední variantou i vývojáři počítali a uzpůsobili tomu obtížnost a rychlost vyžadovanou od hráče. Na originálním hardwaru s myší není problém, nicméně v emulátoru je to horší, takže se nabízí ovládání klávesnicí, které je ovšem pomalejší a méně přesné, což vede k mnoha frustrujícím momentům. Např. úroveň 37 je na klávesnici opravdový očistec. 

Bohužel i sem je přenesen problém původní hry, kdy je nutné trefovat se kurzorem na pixel přesně a zároveň vše načasovat na milisekundy. Aby toho nebylo málo, tak je nutné mít i štěstí - občas vznikne hlouček lemmingů a je třeba nějakou úlohu zadat postavičce jdoucí správným směrem, což je opravdu otázka náhody. Naštěstí na každou úroveň je nekonečný počet pokusů. 

Hesla do úrovní:
1: TWXALFZ, 2: STMRQSY, 3: PTXMHBF, 4: ZIARWQD, 5: DTWSPTB, 6: LZEHXDN, 7: TWRPZXI, 8: LLZNTRF, 9: H4FQCBX, 10: ZY51DMW, 11: ARMT45R, 12: ZAPVYP1, 13: HLXM49C, 14: LRWXP6C, 15: SS1TVM8, 16: RXFFWZP, 17: RKXQPIF, 18: DIVAWZS, 19: FNZXCPJ, 20: LNHDRXO, 21: HEHTWOX, 22: IEMQZZZ, 23: XWOLBCU, 24: SVTWPRN, 25: P662QIC, 26: XAF16EU, 27: DRZW428, 28: SDNMAOF, 29: WWZORAI, 30: STUFWDY, 31: EA69TQZ, 32: 1FWAM5I, 33: LISOFQQ, 34: DRNNNEU, 35: CAPMVAS, 36: EIORWXX, 37: HMWSODD, 38: IEFDXQM, 39: ORPWWSW, 40: XAXAHPG

Perličky přímo od autora:
"Když byla tato hra kopírována na disketu, vkládali jsme do ní jméno majitele a datum. To lze vyvolat na úvodní stránce současným stiskem a podržením kláves M+J+R. Jakmile chodící Lemming dojde na konec, tak se v okénku zobrazí zmíněné údaje."

"Po zobrazení řádku s určením zákazníka by text měl být ukončen písmenem „A“, které znamená, že je disketa originální. Pokud „A“ chybí byla disketa zřejmě zkopírována a tím pádem nebudou fungovat hesla do hry (jedna ze stop na disketě měla místo devíti sektorů deset a v něm byla uložená hesla do hry.) V době uvedení, kdy se diskety kopírovaly podobně jako kazety, to fungovalo. Pozdější specializované kopírovací programy na PC už si mou primitivní ochranou lehce poradily."

"Pokud je hra spouštěna ze zdrojové diskety, pak podržením klávesy „K“ během startu se spustí instalační a kopírovací program."

"Detailista si všimne, že Lemmingové na SHARPu se chovají trochu jinak. Na PC Lemming testuje jeden bod pod sebou, takže propadne i jednopixelovou škvírou. „Můj“ potřebuje díru alespoň o 4 pixelech aby propadl."

"Klesání s deštníčkem je proti originálu o polovinu pomalejší. Přišlo mi to logičtější…"

Všichni se úspěšně vyhnuli nádrži s kyselinou a směřují k cíli

Zapeklitá to cesta

Závěr poslední úrovně

Vítězství!

Verdikt: Pokud vám původní hra přijde jednoduchá, zkuste tuto verzi. Řešení úrovní je často jiné, k dispozici je méně možností a časový limit je šibeniční. Doporučeno je ale hrát na originálním hardwaru s myší. Hrát na klávesnici a v emulátoru bohužel není v tomto případě ideální. 
Hodnocení: 5/10

1 komentář:

  1. Tak už jen počkat na rok 2014, kdy se Vlastík k Lemmingům vrátil a s Liborem dali dohromady verzi pro PMD-85.

    OdpovědětVymazat