úterý 2. srpna 2022

Hra 704: Poklad Stonavy (1992)


Poklad Stonavy
Vývojář: Bohuslav Siekierka
Vydavatel: ApoSoft
Vydáno 1992 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Obec Stonava se nachází na východ od Ostravy, téměř u hranic s Polskem. A právě zde budeme hledat poklad z dob "švédského nájezdu" z 16. (správně by to asi mělo být 17.) století. Autor svoji hyperlokální textovku rozdělil na tři části (všechny vyšly ve stejném roce), kdy tato první se celá odehrává v domě, ve kterém žijeme se svojí babičkou. Naším úkolem bude získat informace o pokladu, najít klíč od dveří a dostat se ven. 

Jedná se o prvotinu autora

Slovník příkazů

Začátek hry

Slovník příkazů se dozvíme hned na úvodních obrazovkách. K dispozici je VEZMI, POLOŽ, ZKOUMEJ, HLEDEJ, POUŽIJ, INVENTURA. Slova bohužel nemůžeme zkracovat a píšeme je bez diakritiky. Také je nutné zadat odděleně příkaz a předmět. Tedy např. "VEZMI", enter, "KLIKU". 

V inventáři můžeme nést pouze tři předměty

Babička si smlsla na guláši z konzervy

Je pravda, že na každé nebezpečí je hráč upozorněn

Co dělá klíč v kurníku?!

Dům má několik pater a zavítáme nejen za babičkou, ale podíváme se i na půdu, střechu, do sklepa či na dvorek a do kurníku. Velká část hry je hledání klíčů, které jsou různě poschovávány. I když se nám ale podaří najít klíč od vchodových dveří a vyjít ven, hra nás zastaví s komentářem, že jsme na něco zapomněli. 

Je totiž ještě třeba splnit několik úloh - umýt se, opravit anténu, podívat se v televizi na informace o pokladu a najít notes s další stopou. Obtížnost je na rozumné úrovni a nenachází se tu žádné vyloženě zásekové místo. 

Mapa

POSTUP HROU
Sebral jsem kliku (VEZMI; KLIKU) a otevřel jsem díky ní dveře na půdu (POUZIJ; KLIKU). Tam jsem zatím vzal jen otvírák (VEZMI; OTVIRAK) a šel po schodech dolů. Ve spíži jsem našel konzervu (VEZMI; KONZERVU), otevřel ji (POUZIJ; OTVIRAK) a v kuchyni ji ohřál na sporáku (POUZIJ; KONZERVU), čímž jsem získal guláš (VEZMI; GULAS). Odložil jsem otvírák (POLOZ; OTVIRAK) a guláš šel dát hladové babičce (POUZIJ; GULAS). Malý klíček jsem zatím nechal ležet. 

Vrátil jsem se o patro výš pro kazetu (VEZMI; KAZETU), v obýváku ji vložil do videa (POUZIJ; KAZETU), podíval se na něj (ZKOUMEJ; VIDEO), podíval se do skrýše (HLEDEJ) a našel klíč (VEZMI; KLIC), s nímž jsem odemkl šuplík v kuchyni (POUZIJ; KLIC) a našel ohnutý klíč (VEZMI; OHNUTY KLIC). Pokračoval jsem po schodech dolů, na odpočívadle našel baterku (VEZMI; BATERKU), do níž jsem vložil žárovku (POUZIJ; ZAROVKU). Ve sklepě jsem vzal kladívko (VEZMI; KLADIVKO) a vytvořil (POUZIJ; KLADIVKO) vyklepaný klíč (VEZMI; VYKLEPANY KLIC). Odložil jsem kladívko (POLOZ; KLADIVKO) a vrátil se na půdu.

Tušil jsem, že to nebude tak jednoduché...

Před odchodem je nutné ještě opravit anténu

Na půdě jsem ve tmě zapnul baterku (POUZIJ; BATERKU) a poklop střešního okénka odemkl klíčem (POUZIJ; VYKLEPANY KLIC). Vylezl jsem na střechu a získal žlutý klíč (VEZMI; ZLUTY KLIC). Vrátil jsem se k babičce a sebral malý klíček (VEZMI; MALY KLICEK). Odemkl jsem dveře od garáže (POUZIJ; ZLUTY KLIC) a na dvoře i dvířka od kurníku (POUZIJ; MALY KLICEK). Uvnitř jsem prozkoumal ošatku vajec (ZKOUMEJ; OSATKU VAJEC) a pod ní našel bílý klíč (VEZMI; BILY KLIC). 

Odemkl jsem vchodové dveře v předsíni (POUZIJ; BILY KLIC) a zkusil odejít. Před odchodem jsem ale musel vyřídit pár věcí. V koupelně jsem sebral mýdlo (VEZMI; MYDLO) a umyl se na WC (POUZIJ; MYDLO). Ve sklepě jsem našel svorku (VEZMI; SVORKU) a šroubovák (VEZMI; SROUBOVAK) a vydal se na střechu opravit anténu (POUZIJ; SVORKU; POUZIJ; SROUBOVAK). Pod střechou jsem ještě prozkoumal skladiště spisů (HLEDEJ) a sebral svůj notes (VEZMI; NOTES). Vrátil jsem se do obýváku, zapnul televizor (POUZIJ; TELEVIZOR), zkontroloval teletext (ZKOUMEJ; TELEVIZOR), vypnul televizi (POUZIJ; TELEVIZOR) a konečně odešel dveřmi z předsíně. V notesu stálo, že mám prozkoumat spis č. 999 v obecním archivu. 
KONEC POSTUPU HROU

První zmínka o pokladu

Dalším cílem bude spis č. 999

Vítězství!

Verdikt: Další hledání pokladu, další hyperlokální textovka. Zde se jedná zatím o první část, resp. jakýsi úvod do příběhu. Hodil by se lepší parser, který by uměl zkracované příkazy a větší inventář. 
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat