neděle 21. srpna 2022

Hra 712: Příběh ze Tmy (1992)


Příběh ze Tmy aneb Poklad na Hřbitově
Vývojář: Jaromír Štáfek
Vydavatel: Jaromír Štáfek
Vydáno 1992 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Tato klasická textovka od J. Štáfka (Válka Gangů (1991)) je rozdělena na tři části. V té první najdeme pouze úvodní obrázek a představení hry pomocí hlasového syntezátoru, ve druhé se dočkáme hudby, instrukcí a popisu příběhu na několik obrazovek, ve třetí je pak samotná hra. 

Jednoho dne se vracíme z práce domů a bouřka nás zažene do hostince, kde zaslechneme zvěsti o zmizelém hrobníkovi z nedalekého hřbitova, který vykrádáním hrobů dokázal nashromáždit slušné bohatství. To před svým záhadným zmizením někde ukryl - několik lidí se již pokusilo tento poklad najít, ale nikdo neuspěl. A jelikož máme hluboko do kapsy, tak se rozhodneme to také zkusit. 

Úvodní obrázek dává tušit, kde se bude hra odehrávat

Zkušenosti máme!

Instrukce

Příběh, první obrazovka

Hra se ovládá pomocí příkazů, které si můžeme vypsat pomocí SLOVNÍK. Najdeme tu SEBER, POLOŽ, PROZKOUMEJ, SITUACE, POMOC, DEJ, PŘIVAŽ, STISKNI, ODEMKNI, KOPEJ, VYSTŘÍHEJ, KUP, ZAPAL, POVĚS, OTEVŘI. Parser zvládá i některá synonyma (SEBER/VEZMI nebo INVENTAR/OBSAH). Slova se musí psát s diakritikou a dají se zkracovat na první tři písmena. 

Napsat se dá i "VEZMI VŠE", respektive "POLOŽ VŠE". Najdeme tu i pomocné příkazy jako BARVA, což mění barvu pozadí mezi černou a modrou barvou. POMOC nám poskytne pár rad ohledně hádanek. 

Mnoho úspěchů v rozmnožování!

Začátek hry a jména pofidérních Ataristů

Slovník příkazů

Naše putování začne v hospodě, přičemž hřbitov je hned vedle. Prozkoumáme celé jeho území včetně kaple, hrobníkova domu a vyschlé studny. Narazíme na opilého mnicha, jenž nám daruje růženec proti satanistům. Podíváme se i do skryté hrobky, v níž najdeme nepříjemné podzemní bludiště, kde na sebe chodby různě navazují do smyčky, naštěstí se dá najít nápis "VVSS", který je poměrně jasnou nápovědou. Co se týče obtížnosti, tak se jedná spíše o lehčí hru, k čemuž přispívá zmíněný slovník příkazů, z něhož se dá leccos odvodit. 

V průběhu hraní jsem narazil na zvláštní bugy, které jsem po novém rozehrání již nedokázal zreprodukovat - např. po vylezení na strom už nešlo jít zpět dolů, ale pouze na jih, načež jsem se dostal na rozcestí. Z některých obrazovek se dalo jít směrem nahoru, načež jsem se ocitl na nesouvisející obrazovce. Zahradní nůžky po položení zmizely a nefungoval na ně ani příkaz POLOŽ VŠE. 

Na závěrečné obrazovce dostaneme heslo "308121" do dalšího dílu, který ale zdá se nikdy nevyšel. 

Najdeme zde narážky na další hry (Prudent Dactyl)

Tajemný nápis

Mapa

POSTUP HROU
U neudržovaného hrobu (PRO HRO) jsem našel svíčku (VEZ SVÍ), na rozcestí (PRO ROZ) sirku (VEZ SIR), v hustém křoví (PRO KŘO) lano (VEZ LAN). To jsem přivázal na rumpál u vyschlé studny (PŘI LAN), dostal se na dno (PRO DNO), kde jsem sebral peníz (VEZ PEN), v kanálu si přečetl nápis "VVSS" (PRO NÁP), u dveří (PRO DVE) stiskl tlačítko (STI TLA), v místnosti prohledal křeslo (PRO KŘE) a našel klíč (VEZ KLÍ). 

S tím jsem se vrátil k hrobníkově domu, odemkl dveře (ODE DVE), uvnitř prohledal stůl (PRO STŮ) i skříň (PRO SKŘ) a našel motyčku (VEZ MOT) a zahradní nůžky (VEZ NŮŽ). V hospodě jsem koupil lahváče (KUP PIV) a daroval ho opilému mnichovi na půdě (DEJ LAH), za což jsem získal růženec (VEZ RŮŽ). Motyčkou jsem vykopal bahnitou břečku poblíž studny (KOP BŘE), sebral žížalu (VEZ ŽÍŽ), vyšplhal na strom, dal ji ptákovi (DEJ ŽÍŽ), prohledal hnízdo (PRO HNÍ) a našel zlatý kříž (VEZ KŘÍ). 

Nůžkami jsem vystříhal husté křoví (VYS KŘO) a prošel na sever, k obrovskému hrobu. Stiskl jsem útvar-lebku (STI LEB) a hrob se otevřel. Na schodišti jsem zapálil svíčku (ZAP SVÍ) a vydal se do bludiště chodeb, přičemž jsem si vzpomněl na nápis "VVSS", šel jsem tedy 2x východně a 2x severně až ke dveřím, kde jsem na skobu pověsil zlatý kříž (POV KŘÍ), vešel do zdobené místnosti, otevřel zlatou truhlu (OTE TRU) a našel poklad.
KONEC POSTUPU HROU

V podzemním bludišti se dá lehko ztratit

U cíle

Vítězství!

Verdikt: Dobrá textovka, nicméně námět je neoriginální (opět hledání pokladu) a nutnost psát příkazy s diakritikou je spíše na obtíž. 
Hodnocení: 3/10

3 komentáře:

  1. No, tohle je jedna z mých oblíbených, už proto, že tam mám takovou menší statickou roličku, ale nějak se holt začít muselo. To heslo na konci je do hry Criters co si pamatuju. A další hru Jaromír fakt už nikdy nenapsal.

    OdpovědětVymazat
  2. Úvodní obrázek dává tušit, že je převzatý ze hry Atic Atac.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo jasně - ta hrobka je z toho, to zasejc ataristi rádi kradli ty ZX obrázky, to je fakt.

      Vymazat