čtvrtek 4. srpna 2022

Hra 705: Poklad Stonavy 2 (1992)


Poklad Stonavy 2
Vývojář: Bohuslav Siekierka
Vydavatel: ApoSoft
Vydáno 1992 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Druhý díl navazuje přesně tam, kde skončil díl předchozí. Ocitáme se před naším domem, v ruce máme notes s informací o spisu 999 na obecním úřadu, který by měl obsahovat informace ohledně pokladu ukrytého někde poblíž obce Stonava. 

Pro vstup do programu je nutné zadat tajný kód 999, jenž jsme se dozvěděli na konci prvního dílu. 

Slovník příkazů

Začátek hry

Krást se nemá, ale v tomto případě uděláme výjimku

Na úvodních obrazovkách se opět dozvíme všechny dostupné příkazy, tedy VEZMI, POLOZ, ZKOUMEJ, POUZIJ, HLEDEJ, OTAZKA, INVENTURA. Od minula přibyl příkaz OTAZKA, který ale použijeme pouze jednou, když se budeme ptát starosty na spis. Bohužel stále nejdou slova zkracovat a je nutné nejprve napsat příkaz, potvrdit enterem, a až poté zadat předmět. V inventáři opět můžeme mít pouze tři předměty.

Starosta si říká o úplatek

Nakupování v obchodě

Tajemný spis 999 se nachází ve staré části archivu

Hra se odehrává ve zmíněné obci Stonava, kdy navštívíme obecní úřad, kostel, školu, kulturní dům, atd. Novinkou je možnost nakupovat v obchodech věci, nicméně máme pouze omezené množství peněz a může se stát, že koupíme špatný předmět a budeme muset rozehrát hru znova. 

Obtížnost není příliš vysoká, nicméně se tu nachází jeden bug, kdy je třeba zadat příkaz HLEDEJ 2x po sobě, abychom našli oba ukryté předměty. Pokud hledáme pouze jednou a sebereme první předmět, tak druhé hledání nalezne ten stejný (duplicitní) předmět. 

Vyústěním tohoto dílu je, že se musíme vydat na zastávku Holkovice, což je také vstupní heslo pro třetí díl. 

Mapa

POSTUP HROU
Odložil jsem notes (POLOZ; NOTES) a vydal se do kulturního domu, do šaten, kde jsem prohledal kabáty (HLEDEJ) a našel peníze (VEZMI; PENIZE). Z hospody mě nechtěli pustit, tak jsem si musel objednat limonádu (POUZIJ; PENIZE; LIMONADU). Přes hřiště jsem se dostal do obchodu a koupil zde vodku (POUZIJ; PENIZE; VODKU; VEZMI; VODKU). Na obecním úřadě jsem vyzpovídal starostu (OTAZKA), uplatil ho vodkou (POUZIJ; VODKU), prohledal úřadovnu (HLEDEJ) a našel lesklý klíč, který jsem zatím nechal ležet. Na poště u přepážky jsem koupil lístek (POUZIJ; PENIZE; LISTEK) a také ho zatím nesbíral. 

Opustil jsem úřad a šel do druhého obchodu, kde jsem koupil zápalky (POUZIJ; PENIZE; ZAPALKY; VEZMI; ZAPALKY). Zbytek peněz jsem zahodil (POLOZ; PENIZE) a vydal se do kostela, kde jsem ukořistil svíčku (VEZMI; SVICKU). Zpět na úřadě jsem vyzvedl lesklý klíč (VEZMI; LESKLY KLIC), zapálil svíčku (POUZIJ; ZAPALKY), zahodil zápalky (POLOZ; ZAPALKY) a sestoupil do suterénu, kde jsem odemkl západní dveře (POUZIJ; LESKLY KLIC). Dvakrát po sobě jsem prohledal novou část archivu (2x HLEDEJ), pročetl spis 900 (ZKOUMEJ; SPIS 900) a sebral rezavý klíč (VEZMI; REZAVY KLIC). Pomocí klíče jsem odemkl východní dveře (POUZIJ; REZAVY KLIC), uvnitř opět dvakrát po sobě prohledal starou část archivu (2x HLEDEJ), pročetl spis 999 (ZKOUMEJ; SPIS 999) a sebral železnou tyč (VEZMI; ZELEZNOU TYC).

Neúplná nápověda

Skrýš pod balvanem

Připravte lopaty

Ze zápisků mi bylo jasné, že musím jít k balvanu v parku. Ten jsem odvalil pomocí tyče (POUZIJ; ZELEZNOU TYC), tu zahodil (POLOZ; ZELEZNOU TYC) a sebral plochý klíč (VEZMI; PLOCHY KLIC). Ještě jsem vyzvedl lopatu na hřišti (VEZMI; LOPATU) a šel do školy, kde jsem klíčem odemkl skříň (POUZIJ; PLOCHY KLIC). Uvnitř jsem našel sešit, který jsem pročetl (ZKOUMEJ; SESIT) a vydal se k úpatí kopce, kde jsem vykopal (POUZIJ; LOPATU) hrnec, ten jsem prozkoumal (ZKOUMEJ; HRNEC) a uvnitř našel papírek (ZKOUMEJ; PAPIREK) s názvem zastávky Holkovice

Vrátil jsem se na poštu pro lístek (VEZMI; LISTEK) a poté se vydal na autobusové nádraží, kde jsem nastoupil (POUZIJ; LISTEK) a ohlásil cíl své cesty (HOLKOVICE). 
KONEC POSTUPU HROU

Vzhůru do Holkovic!

Odjezd autobusem

Vítězství!

Verdikt: V základu stejné, jako první díl, pouze s několika menšími změnami. 
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat