čtvrtek 18. listopadu 2021

Hra 610: Válka Gangů (1991)


Válka Gangů
Vývojář: Jaromír Štáfek
Vydavatel: Jaromír Štáfek
Vydáno 1991 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

V této textovce se vžijeme do role chudého programátora a "rapáka" (neboli "rappera") J. Štáfka, tedy autora hry. Malé městečko jménem Nové Strašecí ovládají dva znepřátelené gangy - Kostky a Rychlé pěsti. Předmětem jejich sporu je názor na nejlepší rapovou hvězdu. Kostky zbožňují "M. C. Hammera", Pěsti uznávají jedině "Snap!". Dostaneme nápad usmířit je tím, že jim ukážeme něco ještě lepšího, což má být "Vanilla Ice" a jeho píseň "Ice Ice Baby". 

Naším cílem bude sehnat potřebné vybavení pro přehrání hudby, tzn. kazeťák, baterie, kazetu a něco, čím bychom přerušili rvačku. Program je rozdělen na dvě části, kdy v té první najdeme úvodní instrukce a hudbu, v té druhé je samotná hra. 

Potřebujete pomoc? Pošlete dopis!

Upoutávka na textovku Critters, která asi nikdy nevyšla

Ovládání

Pomocí příkazu POMOC si můžeme vypsat rozsáhlý slovník příkazů, který se ani nevejde na jednu obrazovku. Důvodem ovšem je, že tu najdeme řadu synonym. Zjednodušeně řečeno budeme potřebovat příkazy VEZMI, POLOŽ, PROZKOUMEJ, POUŽIJ, OTEVŘI, DEJ, NATRHEJ, ČTI, ZABIJ, ŘEKNI, NABÍDNI, KUP, ZASUŇ, HOĎ, ZAPNI a UVAŽ. Slova se dají zkracovat na první tři znaky, přičemž je nutné je psát malými písmeny a s diakritikou. 

Otravné je, že pokud uděláme při psaní chybu a chceme vymazat poslední znak, vymaže se celý text. 

Příběh #1

Příběh #2

Příběh #3

Rozloha herního světa je poměrně velká, nicméně na většině obrazovek kromě popisu nic nenajdeme. Některé části města jsou zpočátku hlídané zmíněnými gangy a nepřístupné do doby, než nenajdeme nějaký trik, jak se tam dostat. Autor měl asi rád trávníky, lavičky a stromy, jelikož je najdeme téměř všude. Nehezké je, že je musíme všechny prozkoumávat, protože v některých najdeme předměty. Nachází se tu i známý podraz, že se něco musí prohledat vícekrát, abychom našli vše.

Hádanky nejsou příliš originální a většinou jde o to donést někomu určitý předmět a vyměnit ho za jiný. Dost často se kvůli tomu musí chodit přes celou mapu z jedné strany na druhou. Problém je ve dvou případech i s názvy předmětů - v textech vidíme slovo "prachy", ale při zadávání příkazu musíme použít slovo "peníze". Stejně tak "kazeťák" musíme nahradit "magnetofonem". 

Na závěrečné obrazovce se dozvíme heslo "60738231" do chystané textovky Critters, která ale pravděpodobně nikdy nevyšla.

Začátek hry a slovník příkazů

Pokračování slovníku příkazů

Mapa

POSTUP HROU
Otevřel jsem schránku (ote sch) a sebral dopis (vez dop). Na náměstí jsem 2x prohledal stromy (pro str) a vzal si zatím jen sekeru (vez sek). Prošel jsem doprostřed sídliště, prohledal telebudku (pro tel) a našel tužku (vez tuž). Úplně na jihu jsem klády rozsekal (pou sek), zahodil sekeru (pol sek) a u bagru našel (pro bag) rum (vez rum). S tím jsem se vrátil na začátek a dal ho kotelníkovi (dej rum), za což jsem získal cigára (vez cig). Ty jsem dal zedníkům u hotelu (dej cig) a získal kost (vez kos). Tou jsem potěšil hlídacího psa (dej kos), který mi dovolil natrhat (nat kyt) a jednu kytku si vzít (vez kyt). 

Vrátil jsem se na náměstí pro kudlu (vez kud) a vydal se k čekárně na autobus, kde jsem dívku obdaroval (dej kyt). Byl jsem propašován na území gangu Kostek, kde jsem prohledal popelnice (pro pop) a našel papír (vez pap), na kterém jsem se dozvěděl (čti pap) tajné heslo "megamix". Odešel jsem jižním směrem a vydal se zabít divného psa (zab psa), díky čemuž jsem získal kámen (vez kám). Zahodil jsem kudlu (pol kud) a vrátil se do západní části, kde jsem gangu Rychlé pěsti sdělil heslo (řek megamix), díky čemuž jsem byl puštěn dál. 

Hádanky spočívají většinou v tom vyměnit jeden předmět za druhý

Mé přání bylo samozřejmě pokročit ve hře, co jiného? 

Na papírku bylo napsáno tajné heslo

Podivnému občanovi jsem dal kámen (dej kám), za což jsem získal prsten (vez prs). Bufeťačce jsem dal tužku (dej tuž), za což jsem získal lano (vez lan). Vrátil jsem se zpátky, poblíž zedníků uvázal na strom lano (uva lan), natrhal (nat tře) a sebral třešně (vez tře). Ty jsem dal prckům u paneláku (dej tře) a získal klíče (vez klí). Pokračoval jsem na západ, Milanovi doručil dopis (dej dop) a za odměnu získal bouchací kuličku (vez kul). V nedaleké aleji jsem ještě prozkoumal strom (pro str) a našel kapesník (vez kap).  

Vrátil jsem se do východní části. Vekslákovi jsem nabídnul prsten (nab prs) a získal prachy (vez pen), za než jsem u garáží koupil kazeťák (kup mag) a sebral ho (vez mag). Brečícímu Honzovi jsem věnoval kapesník (dej kap) a dostal kazetu (vez kaz), kterou jsem hned zasunul do kazeťáku (zas kaz). Kamarádovi Tomovi jsem zase dal klíče (dej klí) a obdržel baterky (vez bat), jež jsem také zasunul (zas bat) a dokončil tím přípravy.

Naposled jsem se přesunul do západní části a v parku našel oba bojující gangy. Upoutal jsem na sebe pozornost bouchací kuličkou (hoď kul) a poté z kazeťáku pustil (zap mag) tu nejlepší hudbu.
KONEC POSTUPU HROU

Najdeme tu i klasickou postavu veksláka

Vanilla Ice spraví všechny spory!

Vítězství! 

Verdikt: Textovka se zajímavým námětem, která má ovšem svoje mušky. 
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat