pátek 12. listopadu 2021

Hra 608: Tajuplný Hrad (1991)


Tajuplný Hrad
Vývojář: Rabby & Lexa & Marvel
Vydavatel: Sabotage & Hardcore
Vydáno 1991 pro Commodore 64
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Jak je k dohledání v běžícím textu na úvodní obrazovce, tato textovka byla dokončena 2. prosince 1991. Tentokrát budeme pomáhat starému čaroději, jemuž někdo ukradl kouzelnou hůlku, bez které se neobejde. Celá hra se přitom odehrává v prostorách nejmenovaného hradu, odtud tedy název. 

Naše pátrání doprovází povedená hudba, kterou ale podle dostupných informací autoři nevytvořili, ale pouze převzali od pánů se jmény Carsten Berggreen a Guy Shavitt.

Instrukce

Adresy autorů

Začátek hry

Texty vidíme pouze v horní polovině obrazovky, v té dolní zůstávají obrázek hradu (převzatý ze hry Dizzy: The Ultimate Cartoon Adventure (1988)), název hry a autoři. Pomocí příkazu INFO si můžeme vypsat základní instrukce, tyto informace jsou ale spíše obecného charakteru a vhodné pro začátečníky. 

Slovník příkazů není záměrně prozrazen a musíme je najít sami. Máme tu VEZMI, POLOZ, PROZKOUMEJ, NABER, OTEVRI, ODEMKNI, ZAPAL, UHAS, UVAZ, BOJUJ, OTOC a POUZIJ. U posledně jmenovaného se nás ale hra vždy jen zeptá, jak přesně chceme věc použít, a musíme povel upřesnit. Parser kromě těchto slov zvládá i některá jejich synonyma a také můžeme použít zájmeno "vše", např. VEZMI VSE sebere všechny předměty na dané obrazovce. Slovesa lze zkracovat na první tři písmena, věci ovšem nikoliv.

Cesta krbem

Hororové okamžiky

Kvalitní výbava je základ úspěchu

Kapacita inventáře je omezena na šest předmětů, nicméně ve hře jich najdeme víc, přičemž hodně jich slouží jen ke zmatení a k ničemu nám nebudou - např. pilník láká k přepilování mříže, to ovšem nelze. Nebo v ptačím hnízdě je k nalezení neužitečný prsten. 

Vytváření mapy je v tomto případě také zajímavé, jelikož se později dostaneme na ochoz hradní zdi, který obkrouží nádvoří, kde jsme začínali a následně se přes další věž zase s tímto místem spojí. Obtížnost je přiměřená, při pořádném prozkoumávání se dá přijít na všechno a nejsložitější příkaz BOJUJ SE STRAZCEM se dá po chvíli zkoušení uhádnout. 

Mapa

POSTUP HROU
Sebral jsem džber (VEZ DZBER), naplnil ho vodou (NAB VODU), otevřel dveře v jihozápadní části nádvoří (OTE DVERE) a vešel dovnitř. V ložnici jsem našel svíčku (VEZ SVICKU), kterou jsem zapálil u krbu (ZAP SVICKU), poté oheň uhasil (UHAS OHEN) a odložil džber (POL DZBER). Vydal jsem se do zbrojírny a vyzbrojil se mečem a štítem (VEZ VSE). Vrátil jsem se do přízemí a prozkoumal schody (PRO SCHODY) - našel jsem poklop, který jsem otevřel (OTE POKLOP) a vydal se do sklepení. Zde jsem našel provaz (VEZ PROVAZ) a vrátil se ke krbu. 

Vyšplhal jsem komínem nahoru a na jižním konci lávky uvázal provaz (UVA PROVAZ). Slezl jsem dolů a po ochozu pokračoval až ke strážci, jehož jsem se zbavil (BOJUJ SE STRAZCEM). Pokračoval jsem až ke dveřím (OTE DVERE) a poté strážní věží dolů, kde jsem našel paklíč (VEZ PAKLIC) a další dveře (OTE DVERE). Ocitl jsem se zpátky na nádvoří. Paklíčem jsem odemkl zamčená vrátka (ODE VRATKA), otevřel je (OTE VRATKA) a získal přístup na hřbitov. 

Na hřbitově jsem u hrobky otočil soškou (OTOC SOSKOU), uvnitř jsem otevřel rakev (OTE RAKEV), prohledal mrtvolu (PRO MRTVOLU) a nalezl hůlku (VEZ HULKU). Vrátil jsem se na nádvoří a známou cestou přes schody pokračoval až na vrcholek věže. Tady jsem otevřel poslední dveře (OTE DVERE) a doručil čarodějovi hůlku. 
KONEC POSTUPU HROU

Na hřbitově

Tohle už nebudeš potřebovat, mrtvolo!

Vítězství!

Verdikt: Slušná textovka, škoda jen, že hudba není originální, ale pouze převzatá. Parser by také mohl být o kousíček lepší. 
Hodnocení: 3/10

2 komentáře:

  1. Obrázek hradu je ze hry Dizzy Ultimate Cartoon Adventure.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hezky, doufal jsem, že na to někdo přijde. Doplněno do článku.

      Vymazat