Velký Kšeft
Vývojář: Petr Mandík
Vydavatel: Mael
Vydáno 1991 pro ZX Spectrum
Žánr: Adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Po Jméno Růže (1991) další kousek na ZX Spectrum, jenž můžeme zařadit do žánru adventura. Jednalo se o propagační hru, která byla se svolením autora šířena bezplatně a měla nalákat na další díla firmy Mael, jako byla Bomba (1991) či Katastrofa (1991), jež se už prodávala za 21 Kčs.
Jsme členové mafiánského gangu, jemuž se podařilo ukrást konkurentům aktovku obsahující důležité dokumenty k uzavření velmi výnosného obchodu. Naším cílem bude dostat se do Londýna, tam najít bosse místního podsvětí a obchod dokončit, za což nás nemine tučná odměna.
"Kšeft" je propagační hra |
Zmínka o dalších titulech |
Instrukce #1 |
Obrazovka je rozdělena na tři části. V té horní se vypisuje text, v prostřední vidíme grafické znázornění lokace a naší postavu a ve spodní máme panel s příkazy. Ty vybíráme pomocí kurzoru, jímž pohybujeme pomocí kurzorových šipek či joysticku. Kurzor se nikdy nedostane do prostřední části, tu přeskakuje, vždy vybereme dole příkaz a poté přejedeme do horní části pro výběr předmětu, což je trochu zdlouhavé. Postava může chodit jen po horizontální ose, přičemž občas se dá přes dveře jít i na "sever" a na "jih", respektive dočkáme se i šplhání po žebříku.
Co se týče příkazů, najdeme tu JDI, VEM, PUSŤ (polož), UŽIJ, ZNIČ, OKO (prozkoumat), OTEVŘI/ZAVŘI, ŘEKNI, UCHO (poslouchat), STISKNI a kliknutím na jméno autora v levém dolním rohu zobrazíme dosavadní bodový zisk, což je ale nepodstatná informace. Nutno říci, že příkazy STISKNI a ZNIČ se nikde aplikovat nedají a používat PUSŤ je vzhledem k neomezenému inventáři zbytečné.
Instrukce #2 |
Instrukce #3 |
Začátek v ložnici |
Během svého putování narazíme i na prodejny firmy Mael, které autor samozřejmě nezapomněl řádně vychválit. Nicméně jsou tu jen na propagaci a pro dokončení hry nejsou potřeba, maximálně v nich dostaneme nějakou tu radu jako třeba, že nemáme létat do Moskvy. Pokud tam učiníme, tak jsme okamžitě okradeni a zabiti.
Jeden z hlavních problémů designu hry je fakt, že je mapa rozdělena na oblasti a do těch předchozích se nedá vracet. Velmi jednoduše se může stát, že nenajdeme nějaký předmět na začátku a později zjistíme, že jsme uvízli ve slepé uličce. V některých případech trochu pokulhává logika hádanek - např. musíme si poslechnout myši, abychom našli aktovku a záseková je část v restauraci, kdy musíme vypít 3 druhy alkoholu a poté použít příkaz ŘEKNI, abychom si zpřístupnili záchod.
Že bych si zaletěl do Moskvy? |
Výběr z předmětů |
Klasické záchody |
Mapa |
POSTUP HROU
Sebral jsem sponku, přišel ke dveřím a použil ji, čímž jsem dveře odemkl. V obýváku jsem se oblékl (užij oblečení), prohlédl kocoura a našel svoji peněženku (vzít). Z kuchyně jsem se dostal do předsíně, kde jsem si poslechl myši (ucho myši) a našel aktovku (vzít). Vrátil jsem se do ložnice, otevřel okno a vylezl na lešení. Po žebříku jsem opatrně slezl níže, prohledal hadr a našel pistoli (vzít). Slezl jsem po žebříku až dolů na ulici. V Aeroflotu jsem použil peněženku a koupil letenku (vzít). Venku jsem použil taxík a přesunul se dál.
Měl bych jeden nápad... |
Moskva je past |
Únos letadla |
V restauraci jsem postupně vypil pivo, víno a rum a pak jsem si řekl, že chci jít na záchod (řekni). Odešel jsem do levých dveří a prozkoumal zeď s nápisy. Vrátil jsem se a šel jsem tentokrát do pravých dveří. Řekl jsem heslo (řekni) a vešel dovnitř. Sebral jsem list a zjistil tajné heslo (užij list). Odešel jsem z restaurace (dveře jsou mezi prvním a druhým stolem) a pokračoval do letištní haly, kde jsem ukázal letenku a nastoupil do letadla.
Prozkoumal jsem volné křeslo a sebral bankovku. Zahrozil jsem pistolí a dostal se do pilotní kabiny, takže letadlo změnilo směr na Londýn. Vyšel jsem do ulic a použil bankovku na zaplacení metra, do něhož jsem následně vlezl. Před hotelem jsem našel žvýkačku, kterou jsem daroval liftboyovi. Výtahem jsem vyjel do 2. patra a u dveří napravo řekl heslo z listu. Vešel jsem do místnosti a šéfovi gangu ukázal aktovku.
KONEC POSTUPU HROU
Ve hře najdeme obchody firmy Mael |
Teď už jen uzavřít dohodu |
Vítězství ! |
Verdikt: Jedna z prvních tuzemských grafických adventur, ve které je naše postava přímo na obrazovce a pohybuje se.
Hodnocení: 4/10
Tak kdy si zahrejeme hry Bomba a katastrofa? :-)
OdpovědětVymazatAž je najdeš samozřejmě :)
VymazatTak autor Petr Mandík už kazety nemá. Třeba se to někdy objeví. Naděje umírá poslední.
Vymazatgrafická mapa ke hře ...
OdpovědětVymazathttps://maps.speccy.cz/map.php?id=VelkyKseft