pondělí 1. července 2024

Hra 967: Bomba (1991)


Bomba
Vývojář: Petr Mandík
Vydavatel: Mael
Vydáno 1991 pro ZX Spectrum
Žánr: Adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Pokračování adventury Velký Kšeft (1991), v němž jsme uzavřeli životní obchod a získali množství financí, za něž jsme si pořídili dům a manželku. Jak to tak ale bývá, s jídlem roste chuť, a tak toužíme vydělat si ještě více. Nenapadne nás nic lepšího, než vykrást místní banku a po menším průzkumu zjišťujeme, že "v okolí je vše potřebné", takže neztrácíme čas a zahajujeme další riskantní akci. 

Hra se prodávala za 21 Kč + poštovné. Poslední díl "trilogie" s názvem Katastrofa (1991) si mohli stávající zákazníci objednat "zdarma" za 10 Kč. 

Volba ovládání

Další hra Katastrofa (1991) byla pro zákazníky "zdarma"

Pro ostatní za 21 Kč + poštovné

Instrukce k ovládání - "sloupek" aneb kurzor

Náš hrdina měl "geniální" nápad

Hra vypadá úplně stejně jako zmíněný "první díl", s postavou tedy přímo pohybujeme po obrazovce a v dolní části kurzorem vybíráme z příkazů JDI, VEM, PUSŤ (polož), UŽIJ, ZNIČ, OKO (prozkoumat), OTEVŘI/ZAVŘI, ŘEKNI, UCHO (poslouchat), STISKNI a kliknutím na jméno autora v levém dolním rohu zobrazíme nepodstatný bodový zisk. 

V horní části se vypisuje veškerý text a pokud použijeme některý z příkazů, tak zde i vybíráme z nabízených předmětů. Prostřední část s vyobrazením lokace kurzor přeskakuje. Nutno říci, že některé příkazy nevyužijeme ani jednou (ZNIČ, UCHO, STISKNI) a další jsou zbytečné (PUSŤ - inventář je neomezený). 

Začátek hry

Cože, já mám manželku?!

Snad mě nikdo neodposlouchává...

Prodejna MAELu nesmí chybět

Postava chodí jen po horizontální ose, ale jít můžeme i "nahoru", čímž lze vejít do dveří, nebo "dolů", s čímž je trochu větší problém, protože průchody nejsou vidět a je možné je přehlédnout. Stejně jako v prvním díle, ani zde nechybí menší sebepropagace a najdeme tu prodejny Mael a autora evidentně zajímalo i opačné pohlaví, jelikož tu opět najdeme několik "krásných dívek" včetně jedné, kterou můžeme potkat v pokoji ve vykřičeném domě. 

Na několika místech lze skončit, ale vždy je jasné, co jsme udělali špatně. Hádanky jsou víceméně logické, ale problém je, že některé předměty lze použít jen na specifických obrazovkách, což může být matoucí. Např. paruku lze nasadit jen v koupelně, hrnec lze otevřít jen u výhybky, punčochu lze nasadit jen u tramvaje. Podobný problém je, že v některých případech musíme pro použití předmětu s postavou stát na přesném místě na obrazovce, např. když předáváme kytici dívce. 

Stanice metra Bobešova

Pofidérní hotel s lucerničkami

Mapa

POSTUP HROU
Otevřel jsem okno a vyslovil heslo pro otevření dveří. V koupelně jsem otevřel skříňku, vzal paruku a vous a nasadil si je. Otevřel jsem také záchodovou mísu a sebral ukrytou bombu. Z haly jsem vyšel prostředkem ven, před dům, a pokračoval na východ, až před prodejnu, kde jsem našel na zemi lístek MHD. Vstoupil jsem do haly metra, štípnul si lístek a použitím vlaku se přesunul na druhou stanici. V železářství jsem ukradl železnou tyč a před obchodem v koši objevil kytici růží. Tu jsem věnoval dívce na první zastávce metra (nutné stát přímo na ní) a dostal cigarety

Vybírání předmětů

Sympatická společnice

Tak tahle banka to odnese

Opět na druhé zastávce jsem pokračoval až do hotelu, bordel mámě věnoval cigarety a byl puštěn do výtahu. V prvním patře jsem v pokoji sebral punčochu a v přízemí v kuchyni také fritovací hrnec. Vrátil jsem se na křižovatku a prostředkem se vydal k lavičkám. Ty jsem prozkoumal a našel bonboniéru, kterou jsem věnoval pracovnici v bance a obdržel plán banky, jenž jsem na místě nastudoval. 

Vrátil jsem se na křižovatku, otevřel hrnec a našel divný olej. Tím jsem namazal výhybku a tyčí ji přehodil. U tramvaje jsem si nasadil punčochu na hlavu a nastoupil. Proboural jsem se přímo k trezoru, který jsem odemkl pomocí bomby, otevřel ho a sebral balíky peněz. Od banky jsem se vydal na východ, nasedl do taxi a odjel na letiště. 
KONEC POSTUPU HROU

Menší úplatek

Jak otevřít trezor?

Rychle odsud!

Vítězství!

Verdikt: Velice podobné jako první díl, ale díky více logickým hádankám o vlásek lepší. 
Hodnocení: 4/10

2 komentáře:

  1. Ono "zdarma" je naozaj zdarma za hru. Autor clanku pravdepodobne nezazil casy, ked sa hry kopirovali fyzicky. A teda realne slo o niekoho straveny cas + kazetu bolo treba odniest na postu a poslat. Aj tych 5 Kcs za nharatie bol skor symbolicky poplatok.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já zažil vypalování CDček, kazety už ne :) Je to symbolický poplatek, ale pořád to je poplatek, takže jsem si do toho trochu šťouchnul.

      Vymazat