Katastrofa
Vývojář: Petr Mandík
Vydavatel: Mael
Vydáno 1991 pro ZX Spectrum
Žánr: Adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Katastrofa přímo navazuje na adventuru Bomba (1991) a jedná se o završení trilogie, ke které patří ještě Velký Kšeft (1991). V minulém dílu jsme úspěšně vykradli banku a unikli skrz letiště, karma ovšem zapracovala, naše letadlo mělo poruchu a zřítilo se kdesi v pralese. O všechny peníze jsme přišli a teď navíc musíme bojovat o holý život a dostat se zpět do civilizace.
Autor hru prodával za 21 Kč, respektive pro stávající zákazníky byla k dispozici za symbolických 5 Kč. Zakoupit se daly i tištěné návody ke všem hrám za 10 Kč.
Vyšla nějaká hra v únoru 1992? |
Nabídka her firmy Mael |
Zpracování zůstalo víceméně identické a stejně tak ovládání pomocí kurzoru a ikonek ve spodní části, jen příkaz STISKNI byl nahrazen JEZ/PIJ. Najdeme tu tedy JDI, VEM, PUSŤ (polož), UŽIJ, ZNIČ, OKO (prozkoumat), OTEVŘI/ZAVŘI, ŘEKNI, UCHO (poslouchat), JEZ/PIJ a kliknutím na jméno autora v levém dolním rohu zobrazíme nepodstatný bodový zisk.
Zatímco v minulých dílech zůstaly některé příkazy nevyužité, tak zde je vidět snaha autora použít vše a to i složitěji využitelné akce jako UCHO a ZNIČ.
Bouchl jsem 2x do monitoru kladivem a opravdu scéna vypadá realističtěji! |
Na jeden náhodný strom lze vylézt |
Taky to nechápu |
Bohužel, možná právě kvůli zmíněné snaze využít všechny dostupné příkazy, šla logika hádanek značně dolů. Např. pro získání hesla musíme sníst brouka a pro otevření dveří je nutné zničit jakousi zlatou krychli na úplně jiném místě.
Problémy z předchozích her se přenesly i sem - pohybovat se můžeme kromě horizontální linie i "nahoru" a "dolů", nicméně v druhém případě není občas snadné východ z obrazovky najít, protože není vždy uprostřed jako v předchozích hrách a ani ho nic nenaznačuje - např. u vraku letadla. Hodně zásekovým místem je i vyšplhání na strom v lese, kdy se dá opravdu vylézt jen na jeden konkrétní a na ostatní ne. Frustrující je i nutnost stát na přesných místech, aby hra akci akceptovala, např. vykopání hrobu či podepření dveří.
Celkově se hra z víceméně realistického prostředí města přesunula více do fantaskního prostředí domorodců a narazíme tu nejenom na kouzelníka, od něhož se naučíme pár kouzel, ale i na jakési duchy, kteří se vznášejí ve vzduchu.
Autorova fascinace dívkami pokračuje i zde a v domorodé vesnici se oženíme. A to i přesto, že ve druhém díle jsme již jednu manželku měli. Naše nová společnice nás poté bude doprovázet a na některých obrazovkách jakoby i naznačovala aktivní místa, i když to je možná jen náhoda.
Mapa |
POSTUP HROU
Sebral jsem zapalovač a v lese balvan. Na východě u tábora domorodců jsem daroval zapalovač a vzal si domorodou dívku, která mě začala doprovázet. Získal jsem zde i provazový žebřík a vrátil se k vraku letadla, u něhož jsem našel kovovou tyč. Dveře jsem vyrazil balvanem a uvnitř mi manželka pomohla najít lupu. Na západ od vraku jsem objevil něčí lopatku a poté jsem vyšplhal na třetí strom zleva, u něhož stála manželka. Vypil jsem džbán vody a poslechl si zpět kouzelníka, čímž jsem se naučil kouzlit.
Slezl jsem ze stromu a na křižovatce se tentokrát vydal na jih. Pomocí lupy jsem zapálil křoví na západě a prošel na pohřebiště. Stoupl jsem si na úroveň manželky a pomocí něčí lopatky vykopal mrtvolu. Vyslovil jsem zaklínadlo a sebral kus hadru. Z křižovatky na východ a vstoupil jsem do tmavé jeskyně, kde jsem objevil lví žebro. V druhé části jsem vyslovil další zaklínadlo, přehodil si kus hadru přes hlavu a zničil zlatou krychli. Před jeskyní jsem opatrně přistoupil na okraj propasti, slezl dolů a vlezl do další jeskyně, kde se nacházely dveře, teď už díky zničené krychli otevřené.
Došel jsem k jakémusi výtahu a vyjel nahoru k provazovému žebříku. Ten jsem nahradil novým a vyšplhal nahoru. Zde jsem opatrně přistoupil velice blízko ke dveřím a podepřel je kovovou tyčí. Poté jsem vstoupil, poslechl si ozvěnu a získal druhé heslo. Vrátil jsem se k výtahu a přesunul se dolů, k říčce, kde jsem snědl brouka a získal první heslo. Na dně výtahové šachty čekaly zavřené dveře. Vyslovil jsem první heslo, v následující místnosti druhé heslo, a v lese pomocí lvího žebra z pod kořene vytáhl a vzal klíč. Tím jsem odemkl helikoptéru a odletěl domů.
KONEC POSTUPU HROU
Tajné heslo ke dveřím |
Pod kořenem se válí klíč k helikoptéře |
To je ale zvláštní vrtulník... |
Vítězství! |
Verdikt: Završení trilogie adventur. Tento díl vyměnil městské prostředí za džungli a udělal krok zpět co se týče logičnosti hádanek.
Hodnocení: 4/10
Manželek není nikdy dost :-)
OdpovědětVymazat