středa 24. července 2024

Hra 976: Magnex (1994)


Magnex
Vývojář: Robert Zaborowski
Vydavatel: Excellent Software Company
Vydáno 1994 pro Atari 8-bit
Žánr: Logická hra
Počet hráčů: 1
Stav: Nedokončeno (bug)

Robert Zaborowski kromě několika textovek vytvořil i mnoho logických her jako je Ra (1993), Crix (1993), Bombay (1994), Classic (1994) a další, přičemž právě první jmenovaná je Magnexu v několika ohledech podobná. Např. úrovně jsou rozděleny na dvě části, kdy se obraz přesune jakmile dojdeme k okraji, počet levelů je 16 a najdeme tu podařenou hudbu, která neleze na nervy, protože se přehrává jen mezi úrovněmi.

V menu si můžeme přečíst instrukce, ty jsou ovšem prezentovány na mnoha obrazovkách po velmi malých kouscích a trochu chaoticky, takže je problém je napoprvé pochopit. Bohužel hned v první úrovni jsou všechny mechanismy použity naráz, tudíž je možné, že většina hráčů skončí hned tady na začátku, jelikož nebudou mít trpělivost na vše přijít. 

Instrukce

Začátek hry

Mince je kousek před cílem

"Probíhací" části často zabírají až polovinu úrovně

Cílem je jednoduše dotlačit minci do cíle označeného "hvězdičkou". Klíčovým prvkem jsou pak dva "magnexy" aneb kostičky s pulsujícím obsahem. Jeden je "move" a druhý "destroy". Dále jsou v každé úrovni čtyři magnety, které jsou zpočátku vždy "vybité" a nedá se s nimi otáčet, ale můžeme je právě k těmto magnexům dotlačit a změnit jejich schopnost na "move", čili přisunutím ke zmíněné minci je tato posunuta, nebo "destroy", čímž můžeme ničit některé prvky. Pro lepší přehled je aktuální stav magnetu vypsaný v dolním řádku jako "magnet function". 

Důležité je vědět, že pro "nabití" magnetu musí být tyto natočeny oběma póly k magnexu a zároveň pro získání "destroy" schopnosti musíme nejprve získat "move", což je právě jedna z věcí, která nedává moc smysl. Další matoucí věc je, že většinu prvků jako jsou magnety či krabice můžeme jen strkat, nicméně stiskem FIRE lze i tahat k sobě, ovšem to platí jen pro magnet "destroy". 

Na obrazovkách dále najdeme nepřátele, kteří nereagují na náš pohyb, ale pohybují se po předem daných trasách, klasické neprostupné zdi a poté mnoho prvků, které můžeme magnetem zničit - poškozené zdi, mříže, "vesmír", "pěnu" či hvězdičku. Daleko častěji než poškozené zdi ale ničíme tajné zdi, které vypadají úplně stejně jako ty opravdové, což jak bylo zmíněno může vést k záseku již v první úrovni.


Příjemné je, že tu není žádný časový limit, takže máme dostatek času si vše promyslet. Obtížnost nicméně není příliš vysoko, jen v mnoha úrovních je nutné probíhat těsně kolem nepřátel, což je nepříjemné, jelikož máme pouze tři životy a tyto části často zabírají celou polovinu levelu. 

Vždy po dokončení čtyř úrovní získáme heslo, s nímž se pak na tuto obrazovku můžeme vrátit. 

Hesla do úrovní:
4: LERK, 8: MODO, 12: TEAM

Bohužel zde najdeme bug, kdy 10. level se nedá dohrát - přes poslední lebku je nemožné proběhnout do levé části, jelikož chodba je zřejmě o kousíček delší než měla být. Naštěstí zadávání hesla do úrovní funguje tak, že program kontroluje každou stisknutou klávesu a při chybě zobrazí hlášku, takže se dá slovo do 12. úrovně uhodnout, což jsem také udělal, zbytek 10. a celou 11. úroveň přeskočil a pokračoval dál až na závěrečnou obrazovku. Bohužel si ale (opět) nemůžu hru zapsat jako dokončenou.

Bug v 10. úrovni - tohle nejde proběhnout

V poslední úrovni najdeme nápis "LAST"

Krůček od dokončení

Závěrečná obrazovka

Verdikt: Dobrá logická hra, která je dostatečně zajímavá a zároveň není přehnaně těžká. Negativem jsou nedostatečně jasně popsané mechanismy v instrukcích, což může řadu hráčů odradit již na začátku a bohužel kvůli bugu v 10. úrovni, který znemožňuje hru dohrát, musím hodnocení o něco snížit. 
Hodnocení: 4/10

Žádné komentáře:

Okomentovat