Ra
Vývojář: Robert Zaborowski (Excellent Software Company)
Vydavatel: K-Soft
Vydáno 1993 pro Atari 8-bit
Žánr: Logická hra
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Robert Zaborowski (Lví Srdce (1992), Crix (1993) a mnoho dalších) vytvořil další logickou hru, kterou distribuovala společnost K-Soft. V menu si v běžícím textu můžeme přečíst instrukce ohledně ovládacích kláves a lze si vybrat, zda se během hry má přehrávat (velmi povedená) hudba či pouze zvukové efekty.
Technická poznámka - program se musí pouštět v emulátoru se 64 kB paměti, při větší může docházet k chybám jako je rozpadávající se obraz.
První level |
Status jedné z postav |
Dokončená úroveň |
Hra se vyznačuje tím, že ovládáme tři postavy, mezi kterými můžeme pomocí FIRE přepínat. Každá má svůj inventář a energii, která se spotřebovává při pohybu a tlačení kostek. Pomocí mezerníku můžeme vyvolat obrazovku se statusem postavy. Z dalších ovládacích kláves tu najdeme P (pauza), W (černobílý mód), Q (vypnutí hudby), C (změna barvy obrazovky), D (položit předmět z inventáře, aby ho mohla sebrat jiná postava) a E (pokud jedné postavě dojde komplet energie a nemůže se hýbat, tak můžeme přijít s jinou postavou a věnovat ji 1 energii, což stačí na přesun o pár polí).
Celkem 16 úrovní se vždy skládá ze dvou částí, jinými slovy jsou širší než co se vejde na obrazovku a přesunutím postavy na okraj se obraz přesune. Najdeme zde tyto prvky:
- kostky s "X" - pokud se jich dotkneme a máme v inventáři alespoň jeden klíč a jednu lahvičku, tak se promění ve "sluníčko"
- lebky - je potřeba je zničit dotlačením na "sluníčko". Zničení všech lebek je cílem všech levelů.
- klíče a lahvičky - s postavou je můžeme sebrat, jsou potřeba k otevření "sluníčka", načež se spotřebují
- štíty - lze sebrat, lze je použít buď ke zničení pasti či přemístění přes překážku (viz níže), po použití se spotřebují
- "sluníčko" - pokud na ně natlačíme lebku, tak ji zničíme
- kostky - několik typů kostek, které můžeme tlačit a odsunout je jinam
- zdi - klasické zdi, které slouží jako pevná překážka
- "mizející zdi" - problikávající zdi; pokud se jich dotkneme a máme v inventáři štít, tak se přemístíme na druhou stranu
- zdi s diagonálním šrafováním - pokud je natlačíme na "tečkovaná políčka", tak ty zmizí
- "tečkovaná políčka" - fungují jako zeď, ale dají se zničit pomocí zdí, viz bod výše, nebo se dají přeskočit pomocí štítu
- "liány" - mají na jednom konci start a na druhém cíl. Pokud na ně naskočíme, tak nás dovezou k cíli
- pasti - ve tvaru hlavy - lze je zničit pomocí štítu. Pokud před ně ale dorazíme pomocí liány, tak nás zničí.
Pomocí klíče a lahvičky se odemkne "sluníčko" |
V horní části se nachází "mizející stěny" |
Pouze 38 vteřin?! |
Kromě čísla levelu a počtu zbývajících neotevřených "sluníček" vidíme v dolní liště také časový limit, který je často nastaven velmi přísně, nicméně dá se to zvládnout. Výjimkou je úroveň 10, kde nám musí stačit pouhých 38 vteřin, což je opravdu šibeniční.
Obtížnost je trefena dobře, i když první úroveň může být bez jakýchkoliv vysvětlivek těžká, jelikož hráč musí přijít na to jak jednotlivé prvky vlastně fungují. Naštěstí tu funguje systém postupu, kdy po každé dokončené úrovni dostaneme heslo, které lze v menu zadat a přeskočit tak již prošlé obrazovky.
Hesla do úrovní:
MUMIX, XAVER, ZEDON, ARTAX, TULEY, JULCA, QATRO, KADEX, SANTA, DANUP, HUFOG, GUMBU, FERIX, LARON, RILER, VEBOY
Poslední úroveň |
Těsně před dokončením |
Vítězství! |
Verdikt: Dobrá logická hra s podařenou hudbou. Chybí hlavně uvedení do mechanismů a cílů hry pro začínající hráče a shovívavější časové limity.
Hodnocení: 5/10
Tohle ESC mi vždycky připomínalo English Software Company z 80. let, taky se spoustou titulů pro Atari. Možná to opravdu i byla parafráze toho názvu.
OdpovědětVymazat