čtvrtek 11. července 2024

Hra 971: Johny v Akci (1994)


Johny v Akci
Vývojář: Martin Daniel
Vydavatel: Ozzyoss Software
Vydáno 1994 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

V této politické textovce od Ozzyoss Software (Commando (1993), Dokonalá Loupež (1993) a další) se ocitáme v roce 1988, kdy v FBI vznikl plán jak "urychlit demokratizační proces" v Československu. V kůži agenta zmíněného úřadu Johna Bradleyho se vydáváme na riskantní misi, kdy máme za cíl proniknout do ústředí KSČ v Praze, kde nahráním viru do centrálního počítače zničíme všechna data. 

Z hlavního menu si kromě tohoto úvodu můžeme přečíst i vzkaz od autora pro BěsounSoft, nicméně je nutné zadat heslo "VODOUCH". 

Menu

Příběh #1

Příběh #2

Instrukce

Začátek hry

Ovládání je nestandardní a navazuje na další autorovu textovku Master of Evil (1993). Jak je zmíněno v úvodních textech, pomocí klávesy "o" si zobrazíme slovník příkazů, kdy každý se vyvolává jiným písmenem. Konkrétně VZÍT = "c", PROZKOUMAT = "p", POUŽÍT = "a", NASTOUPIT = "m", INVENTÁŘ= "i" a POMOC = "h". 

Poslední zmíněný je ve většině textovek (pokud tam je) značně nevyužitý, zde je tomu naopak a téměř na každé obrazovce se dozvíme explicitní radu. Obtížnost je nicméně nižší, jelikož při aktivování příkazu se automaticky vybere vhodný předmět, takže rady ani nejsou příliš potřeba. 

Slovník příkazů

Kdo je sakra Vlasta Henych?

Hra se právě stala nedohratelnou, ale to se nedozvíme

Před podnikem Rudý Letov

Začínáme v západním Německu na hranicích s Československem a postupně se podíváme do Prahy, do podniku Rudý Letov či do budovy KSČ. Mezi těmito lokacemi se přesouváme buď pomocí auta či autobusu a lze se i vracet do předchozích částí. Nechybí skinheadi, metalisté, bývalí kolegové hrdiny a samozřejmě ani narážky na komunistický režim či oblíbený Miloš Jakeš, s ním si vše vyřídíme hezky osobně. 

Narazíme na časově omezené akce, např. musíme rychle přejít přechod, utéct skinheadům či po vzoru Indiana Jonese uniknout z místnosti se stropním lisem. Nepříjemné ale je, že lze přijít o důležitý předmět (infra brýle, univerzální klíč), který je nutný pro dohrání hry, to nám ovšem hra neřekne a nechá nás hrát dál. 

Koupíme si něco na zub

Oklamání vrátného

Stará Lorencová

Mapa

POSTUP HROU
Na hranicích jsem našel vojenský bodák (C) a s jeho pomocí u stánku PNS vyhrabal (A) krabičku, z níž jsem vytáhl (C) balík peněz a infračervené brýle. Na stanici jsem nastoupil do auta (M) a odjel do Prahy. U velkého domu jsem chlapíkovi zaplatil za speciální disketu, rychle přeběhl přes přechod, našel boxer a odjel autobusem. V prodejně jsem zakoupil Tatranku (3), ukázal ji vrátnému a dostal se do podniku. 

Diktátor a imperátor Kubrt

Tady bylo hodně zlé krve

Před budovou ÚV KSČ jsem dostal dobrou radu

Famózní Lenin

Zde jsem našel otravného Kubrta a vymlátil z něj všechny zuby, až z něj vypadla legitimace KSČ. Na konci haly jsem sebral štafle a postavil je na skládce materiálu ke zdi. Na zastávce jsem nastoupil do dalšího autobusu a dojel před budovu KSČ. V hospodě jsem vyčkal večera a poté se dostal přes vrátnici. V temné místnosti jsem použil infračervené brýle a přepnul vypínač poplašného zařízení. V pracovně jsem 2x vymlátil z Jakeše duši a získal kód do počítače. U masivních dveří jsem použil svůj univerzální klíč a dostal se do místnosti s lisem, odkud jsem rychle unikl do počítačové centrály. Zde jsem už jen zadal kód, vložil disketu do počítače a vypustil virus. 
KONEC POSTUPU HROU

Ani Miloš Jakeš neušel spravedlnosti

Počítačová centrála KSČ

Vypuštění semen zla, k revoluci je vše připraveno!

Vítězství! Ale teď si musím dávat pozor, abych nevypadl z okna

Verdikt: Politická textovka, která vyšla možná trochu překvapivě až v roce 1994, kdy se již události ohledně KSČ neřadily mezi úplně aktuální. Ovládání není příliš intuitivní a negativem je i možnost přijít o předmět nutný k dokončení hry.  
Hodnocení: 3/10

1 komentář:

  1. Vlasta Henych je někdejší frontman metalové skupiny Torr, která byla tehdy v undergroundu aktivní a populární.

    OdpovědětVymazat