pondělí 13. února 2023

Hra 784: Commando (1993)


Commando
Vývojář: Martin Daniel
Vydavatel: Ozzyoss Software
Vydáno 1993 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Textovka vycházející ze stejnojmenného akčního filmu (1985) s Arnoldem Schwarzeneggerem, kdy kopíruje některé jeho události. Náš dům v horách tedy napadnou teroristé a unesou naší malou dcerku, kterou se vydáme zachránit. Jméno padoucha není Bennett jako ve filmu, ale narazíme tu na Graweera. Ten po nás chce, abychom zavraždili prezidenta USA, jinak s námi bude amen. Tento úkol však přijmeme jen naoko a ve skutečnosti půjdeme Graweerovi po krku. 

Začátek hry

Dcero moje!

Nabídka, která se neodmítá

Ovládání se řeší přes nabídku, ze které vybíráme pomocí čísel. Najdeme tu příkazy JDI, PROZKOUMEJ, VEZMI, POUŽIJ, SKÓRE a KONEC. Číslo je pak následované písmenem, tedy třeba VEZMI KLIC zadáme jako "3K". Jak je vidno, nelze nic pokládat na zem, což zamrzí při průchodu nepopulárním bludištěm, ve kterém musíme najít jeden předmět. Na druhou stranu zde nenajdeme omezení inventáře. Příkaz SKÓRE pak vypisuje kolik procent hry jsme již dokončili. 

Nepopulární bludiště

Co použít na auto?

Boj začíná

Použít lze i "sílu" a "mozek", nicméně druhé jmenované snad ani nemá žádné využití. Postupně se podíváme do našeho domu, zúčastníme se automobilové honičky, proletíme se krátce letadlem, vykrademe obchod se zbraněmi, projdeme městské bludiště, hydroplánem se dostaneme na ostrov plný teroristů a vyřídíme si s Graweerem účty. Obtížnost přitom není moc vysoko. 

Hra obsahuje i chyby, kdy se kvůli internímu přepisování proměnných začne rozpadávat font, což vyústí v nečitelnost voleb v menu. Toto je opravené v nedávno vydané verzi. Další problém ale je, že použití některých předmětu (ani nemusí být v inventáři) přenese hráče do jiné části hry. Např. použití pušky na konci vezme na začátek hry, granáty zase na začátek tábora teroristů. 

Každý ví, že přestřihnout se má červený drátek

Mapa

POSTUP HROU
Sebral jsem klíč (3K), v přístavku s ním otevřel trezor (4K) a sebral pušku (3P). V domě jsem zkontroloval dcerku a sebral hodinky (3H). Od garáže jsem zlikvidoval dva muže (4P), po unesení dcery nasedl do auta, jel zkratkou na jihu a po zajetí souhlasil s misí (A). Na letišti jsem se zbavil doprovodu (4L), naskočil na letadlo a ve 25 m skočil dolů. 

Naskočil jsem do buldozeru a dostal se do obchodu. Nastavil jsem hodinky (4H), na jihu sebral raketomet (3R) a samopal (3S), na severu granáty (3G) a u zadního východu kanystr s benzínem (3B). Vydal jsem se do centra New Yorku a na konci bludiště (od chodníku VJVV) našel páčidlo (3O). Vrátil jsem se na chodník a našel na jihu auto, které jsem otevřel (4O). Po chvíli jízdy jsem doplnil benzín (4B) a hydroplánem se dostal na ostrov. 

V táboře teroristů jsem mezi baráky použil samopal (4P), u plotu raketomet (4R) a prošel na západ. Přestřihl jsem červený drát (1), na konci kotelny našel trubku (3T), zlikvidoval s ní Graweera (4T) a v místnosti na západě našel svojí dcerku. 
KONEC POSTUPU HROU

Finální souboj

Dcera je zachráněna

Vítězství!

Verdikt: Slušná akční textovka inspirovaná známým filmem s Arnoldem. 
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat