Defender of the Gold
Vývojář: Petr Mandík
Vydavatel: Mael
Vydáno 1992 pro ZX Spectrum
Žánr: Strategická hra
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Petr Mandík po trilogii adventur Velký Kšeft (1991), Bomba (1991) a Katastrofa (1991) zavítal i do strategických vod, kdy soudě podle názvu se nechal inspirovat známou Amiga hrou Defender of the Crown (1986). Planeta Sool je plná zlata, o které válčí několik vládců. Naším cílem bude samozřejmě všechny porazit, obsadit všechna území a získat kompletní kontrolu nad těžbou.
V úvodním menu si můžeme přečíst informace, jež obsahují příběh a vysvětlení ukazatelů na mapě, a poté si ještě zvolíme svojí domácí základnu ze čtyř možností, kdy ty se liší pouze svoji polohou.
Menu |
Informace |
Vysvětlení ukazatelů |
Začátek hry |
Hra se odehrává na tahy, kdy každý trvá jeden týden. Na začátku vždy dostaneme hlášení o zbývajícím zlatě (maximum je 255), o týdenním příjmu a době naší vlády. Soutěžíme s dalšími třemi protivníky a každý začíná s jednou základnou. Naše pozice na mapě rozdělené na 13 sektorů je znázorněna pomocí panáčka, jemuž se říká "oddíl". V každém sektoru může být vlajka hráče ovládajícího toto území a v bílém rámečku D(omácí základna), Z(ákladna), nebo nic. Číslo symbolizuje počet postavených zlatých dolů. Např. "D1" je domácí základna s jedním dolem, "2" jsou jen dva doly a "Z9" je území s postavenou základnou a devíti doly. Pokud hráč přijde o svoji domácí základnu, tak pro něho cesta končí.
Celá hra se ovládá volbami z levého menu, v němž se můžeme pohybovat pomocí joysticku či klávesnice, kdy jsou použity klávesy "A" nahoru, "Z" dolů, "N" doleva, "M" doprava a "X" potvrzení.
Najdeme tu možnosti:
- Přesun - pohyb s oddílem po mapě. Přesouvat se dá pouze do sousedních sektorů, ale v jednom tahu takto můžeme popojít několikrát. Pokud vejdeme na nepřátelské území, tak to automaticky znamená útok.
- Převelení - přesouvání lidí (=vojáků) a aut (=tanků) mezi oddílem a daným územím. Typicky přesouváme vojáky po nakoupení z domácí základny do oddílu či naopak z oddílu na dobytá území z důvodu obrany.
- Nákup - lidí (2 zlaté) či aut (10 zlatých). Vždy se nakupuje pouze do domácí základny a maximum je 255.
- Stavba - zlatý důl (20 zlatých) - každý přináší za kolo příjem 2 zlaté, nebo základna (30 zlatých). Výhoda základny není úplně jasná, snad jen že na toto území pak musí zaútočit soupeř s alespoň jedním autem.
- Konec
Všechna území už jsou rozebraná a jeden vládce stihl skončit |
Ostřelování základny - již jsou v ní dvě díry |
Bitvy probíhají automaticky tak, že se porovnají počty lidí a aut, ty začnou pomalu klesat a silnější nakonec vždy vyhraje. Jediné, co můžeme udělat, je dát se na ústup pokud vidíme, že nemáme šanci. Pokud útočíme na základnu, tak nás na začátku čeká ještě malá minihra, kdy s houfnicí ostřelujeme nepřátelskou základnu. Máme vždy pět střel a podržením klávesy "x" volíme sílu, resp. vzdálenost. Pokud se trefíme 5x na jiné místo, tak lze snížit celkový počet nepřátelských vojáků (nikoliv aut) až o třetinu.
Vždy po našem tahu jsou na řadě ostatní hráči, kdy jejich rozhodnutí vidíme jednoduše v textové formě. Bohužel pokud někdo zaútočí na naše území, tak nevidíme detaily, ale vypíše se pouze výsledek, např. "přišel jsi o území", "odvrácený útok" či v nejhorším případě "dobyta tvá domácí základna".
Jak už to u osmibitových strategických her bývá, inteligence protivníků není nejlepší a po chvíli se dá přijít na osvědčený způsob, jak hru vyhrát. Nastavení obtížnosti tu chybí. Menší chybkou je, že nepřítel občas dokáže přeskakovat sektory a útočí na naše území v týlu, přičemž by měl mít přístup jen k sousedícím sektorům, takže vytvoření obranné linie je nemožné.
Totální dominance |
Vítězství! |
Verdikt: Na poměry osmibitových počítačů slušně zpracovaná strategická hra, která nicméně stále naráží na limity ZX Spectra. Inteligence nepřátel není nejlepší, do bitev se nedá jinak zasahovat a ovládání je trochu krkolomné. Na nějakou dobu, než hráč rozlouskne všechny mechanismy, ale hra zabaví.
Hodnocení: 4/10
V recenzi mi chybí to nejdůležitější, prozrazení oné strategie, která vždy vede k úspěšnému konci. ;-)
OdpovědětVymazatMě fungovala strategie blitzkrieg. Kašlat na stavění základen a dolů a vše cpát do posílení oddílu a tím neustále zabírat území. Počítač většinou brání jen svoje základny.
Vymazat