sobota 27. července 2024

Hra 977: Manic Miner (1994)


Manic Miner
Vývojář: Vít Libovický
Vydavatel: ViLiSoft & Proxima Software
Vydáno 1994 pro DOS / Windows
Žánr: Plošinovka
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Vít Libovický, známý hlavně díky první multiplatformní tuzemské hře Město Robotů (1989) vzal svůj nejstarší počin Manic Miner (1985) z počítačů PMD 85 a předělal ho pro DOS. V obou případech jde tedy o port legendární plošinovky Manic Miner (1983) ze ZX Spectra

Jako distributor je uvedena známá Proxima Software, která stála za mnoha komerčními osmibitovými hrami, nicméně nejsou dostupné informace, že by její aktivity zahrnovaly i hry pro DOS, je tedy možné, že šlo jen o vtípek autora. Tomu by nasvědčoval i fakt, že na obrazovce, jež se zobrazí při ukončení programu, je žádost o zaslání 50 Kč na uvedený autorův účet. 

Dostupná je verze 2.1.17, kdy soubory se hrou jsou datovány na přelom let 1993 a 1994. Na úvodní obrazovce se dočkáme malé animace, kdy písmena přiletí z různých směrů a složí název hry zatímco na pozadí pobíhají všechny potvory, jež můžeme potkat. Při delší neaktivitě se pak spustí demo, resp. ukázka prvních 11 úrovní. 

Začátek hry

Kong Beast alias "Král zvířat" opět chybí

Co je tohle za skládačku?

Hra je téměř stejná jako zmíněná verze pro PMD 85, tedy samozřejmě kromě vylepšené barevné grafiky. Stále je tu 20 úrovní a naším cílem je sebrat všechny předměty na obrazovce, čímž se otevře východ, do něhož ještě musíme v časovém limitu (ubývající vzduch) dojít. Ovládání je navolené na kurzorové šipky a mezerníkem skáčeme - je vhodné připomenout, že skoky jsou "na starý způsob" vyřešené tak, že mají pevnou délku a výšku skoku a nelze ve vzduchu zatáčet a dělat další vylomeniny, což samozřejmě zdánlivě jednoduchou úroveň značně komplikuje. 

V dolní části obrazovky ještě vidíme prapodivný ukazatel volné paměti, ikonku počítače znázorňující jeho zatížení a panáčky symbolizující zbývající počet životů, kterých máme na začátku pouze sedm, což je ukrutně málo, protože hra je brutálně obtížná. Ve skutečnosti je ještě těžší než původní verze, protože někteří nepřátelé se pohybují rychleji a naopak postava je pomalejší a i ve vzduchu visí déle jak Michael Jordan, což je nevýhoda, takže naše skoky a načasování musí být ještě o něco přesnější. Také sbírané předměty problikávají a pokud zrovna nejsou vidět, tak je možné je minout, i když "jsme na místě". Ulehčením alespoň je, že propadávající podlahy jsou daleko benevolentnější a máme více času, než se zničí. 

Zmizel i ukazatel skóre, naší odměnou jsou pouze dílky do skládačky, jež se sama dává dohromady mezi úrovněmi a která po dokončení hry vyobrazí nahou ženu

Při konci hry následuje klasické rozšlápnutí

Noční můra je zpět

Pokud má postava nohy u sebe, tak jí pavouk při pádu shora zabije

Pokud je má roztažené, tak propadne bez újmy dolů

Co se týče samotných úrovní, tak bohužel opět chybí Kong Beast (Král zvířat) v obou levelech, kde se mají přehazovat páčky, abychom protivníka shodili z plošinky dolů a také odrážející se světelný paprsek v úrovni Sluneční elektrárna. V případě osmibitového počítače PMD 85 se toto zjednodušení ještě dalo pochopit, ale s rozšířenými možnostmi DOSu bych čekal vylepšení, aby se hra alespoň vyrovnala originálu. 

Najdeme tu i menší chybky, kdy například v úrovni Banka musíme vyšplhat do horní části úrovně, abychom sebrali jeden z předmětů a odejít se dá pouze přes posuvný pás směřující doleva, což nevyhnutelně vede k pádu na propadávající se plošinku vedle visícího pavouka. Na tomto místě záleží na stavu animace naší postavy! Pokud máme nohy u sebe, tak během pádu nastane kolize s pavoukem a zemřeme. Je tedy nutné nastavit postavu tak, aby měla nohy roztažené, čímž se neslavnému konci vyhneme. 

Další nepříjemností je, že některé úrovně běží velice pomalu (Vana, Útok telefonů, Dům války). Tyto mají společné větší množství jednoho typu propadávajícího se povrchu, takže se zřejmě jedná o neoptimalizovaný kód. Samozřejmě v emulátoru toto můžeme obejít zvýšením cyklů. 

Pro zajímavost ještě výpis jmen úrovní tak, jak se objevují ve hře v anglické a české verzi, včetně chyb:

Central Cavern - Hlavní Sluj
The Cold Room - Ledový Dům
The Managerie - Manažerie
Abandoned Uranium Working - Opuštěný Uranový Důl
Eugen's Lair - Evženovo Doupě
Processing Plant - Léčka na Nováčky
The Vat - Vana
Miner Willy Meets the Kong Bea(st) - U krále Zvířat
Wacky Amoebatrons - Divoké Améby
The Endorian Forest - Zakázaný Les
Attack of the Mutant Telephone - Útok Mutantních Telefonů
Return of the Alien Kong Beast - Návrat Krále Zvířat
Ore Refinery - Rudný Důl
Skylab Landing Bay - Přistávací Základna
The Bank - Banka
The Sexteenth Cavern - Šestnáctá Sluj
The Warehouse - Dům Války
Amobeatrons Revange - Odplata Améb
Solar Power Generator - Sluneční Elektrárna
The Final Barrier - Poslední Překážka

I v této verzi chybí světelný paprsek

Poslední úroveň

Tak tohle jsme celou dobu skládali!

Verdikt: Hodnotit tuhle hru je složité. Původní Manic Miner byl na svojí dobu přelomový počin a i předělávka na počítače PMD 85 z roku 1985 se dá vzhledem k okolnostem pochválit. Od verze pro DOS z roku 1994 bych ale přeci jen čekal nějaké vylepšení, které tu (kromě barevné grafiky) není. Tři zjednodušené úrovně zůstaly beze změny a ve skutečnosti se hra o něco zhoršila, jelikož je postava pomalejší a skoky ji trvají déle, což zvyšuje obtížnost. Také některé úrovně běží pomalu a kolize nejsou občas vyhodnoceny správně. Proto nakonec hodnotím níže. 
Hodnocení: 3/10

1 komentář:

  1. Manic Miner na ZX Spectru je má oblíbená hra, kterou jsem poctivě dohrál. Zkusil jsem tuto variantu, ale musím říct, že je to nehratelné. Vyskočím z propadající se plošinky pro předmět, který zrovna problikne a neseberu ho. To je těžký bug. Obdivuji tvou trpělivost :-)

    OdpovědětVymazat