pátek 26. ledna 2024

Hra 914: Pomsta (1989)


Pomsta
Vývojář: David Durčák
Vydavatel: DD Soft
Vydáno 1989 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

David Durčák, spoluzakladatel studia Cauldron (Quadrax (1994), Spellcross (1997) a další), začínal již na ZX Spectru s touto textovkou, v níž se ujmeme Remo Wilsona. Náš spokojený život jednoho dne narušila smrt našeho nejlepšího přítele Johna, jehož jsme našli zastřeleného v parku. Jakožto správní kamarádi se hned vydáváme našeho druha pomstít. 

Úvodní obrázek se zbraní byl doplněn až později, ten původní se buď nedochoval, nebo vůbec neexistoval. Technická poznámka - původní verze hry vyžaduje ROMku pro Didaktik Gama, s jinými nemusí fungovat správně. 

Menu

Příběh

Začátek hry

To je ale sakra levná pistole

V horní části obrazovky můžeme vidět seznam příkazů, kdy ty vyvoláváme stiskem uvedené klávesy. Kromě těch klasických pro pohyb do světových stran tu najdeme ještě ZOBRAT, POUŽIŤ, OSLOVIŤ, PREZRIET OKOLIE a ZOZNAM VECÍ. U některých nemusíme vypisovat předmět (sbírání), u dalších ano (používání). Dále je nutné občas správně odpovědět - např. od jaké budovy potřebujeme klíč, jaké je heslo, apod. 

Dostupné východy z aktuální obrazovky vidíme vždy v dolní části obrazovky. Nalevo je obrázek postavy (pravděpodobně Remo), ten se za celou hru nemění - nějakých obrázků lokací se tedy nedočkáme. 

Musíme napsat od čeho potřebujeme klíč

Důležitý svědek

A sakra...

Nesmíme ponechat nic náhodě

Hra je poměrně krátká a nepříliš obtížná, najdeme zde však situace, na které musíme být připraveni. Na některých obrazovkách potkáváme zločince, jež musíme hned zlikvidovat, jinak nám utečou, což se nám později může vymstít. Autor se patrně inspiroval v akčních filmech, protože eliminace protivníků je pestrá a brutální - někdy je umlátíme železnou tyčí, jindy je rozřežeme motorovou pilou či je hodíme do akvária s piraněmi. 

Na závěrečné obrazovce se dočkáme upoutávky na další textovku, která měla mít název Tajomný Hrad. Ta ale buď nikdy nevznikla, nebo se nedochovala. 

Masakr motorovou pilou

Mapa

POSTUP HROU
V zámečnické dílně jsem požádal o klíč od skladu (O; SKLADU), na skládce našel železnou tyč, v obchodu se zbraněmi koupil pistoli, v hostinci od kamarádů dostal odznak a peníze a za ty na náměstí koupil odstřelovačku (O; A). U obchodního domu jsem zastřelil utíkajícího chlapa (P; PISTOL), prohledal park (A) a našel lístek. Uvnitř domku jsem narazil na strážníka, jemuž jsem ukázal odznak (P; ODZNAK) a zjistil informace o pronásledovatelích Johna. 

Vylezl jsem ven a klíčem odemkl dveře skladu (P; KLUC). Uvnitř jsem nejprve muže s páskou přes oko přesvědčil železnou tyčí (P; ZELEZNU TYC) a získal heslo, následně jsem ho pro jistotu dorazil (P; PISTOL). Bránu jsem otevřel zadáním kódu z lístku (P; LISTOK), strážci sdělil heslo RUFUS a našel motorovou pilu. Tou jsem zmasakroval nejprve chlapa v bílém domě (P; MOTOROVU PILU) a zjistil jméno Antonio. Na skládce jsem našel košili a oblékl si ji (P; KOSELU). Na východní straně jsem u dveří sdělil získané jméno ANTONIO a uvnitř rozřezal dalšího chlapa (P; MOTOROVU PILU). V šatníku jsem našel nohavice a oblékl si je (P; NOHAVICE). 

Došel jsem ke Carlosovi, zneškodnil jeho ochránce (P; PISTOL) a rozběhl se za ním na letiště. Prchajícího zločince jsem sprovodil ze světa pomocí odstřelovačky (P; ODSTRELOVACKU) a pomstil tak Johna.
KONEC POSTUPU HROU

Hlavní záporák Carlos

Carlos uniká v letadle

Trefit odstřelovačkou letící letadlo je docela výkon

Vítězství!

Verdikt: Příjemná textovková jednohubka s občas trochu brutálními scénami jako vystřiženými z akčních filmů. 
Hodnocení: 4/10

Žádné komentáře:

Okomentovat