Počátek Agenta W4C
Vývojář: Jiří Bernášek
Vydavatel: BeWeSoft
Vydáno 1988 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
BeWeSoft prohledal svoje skříně a na nalezených kazetách našel další zapomenuté poklady. Jedním z nich je textovka podle českého filmu Konec agenta W4C prostřednictvím psa pana Foustky (1967), nicméně z toho si bere víceméně jen zápletku, kdy budeme jakožto tajný agent hledat plány na vojenské využití Marsu (ve filmu Venuše). Co se týče mechanismů, tam se hra inspirovala hlavně ve Fukově Pokladu 2 (1985). Souběžně vznikla i verze pro ZX Spectrum, ta se však nedochovala.
Poznámka: pro spuštění je nutné v emulátoru připojit jako kazetu soubor se hrou a v BASICu napsat trochu nestandardní příkaz 'ENTER "C:"'.
Instrukce |
Takto vypadá většina hry |
Nehezký chyták se zápalným sudem, který se musí přeskočit |
Blesk s držadlem |
Seznam příkazů nedostaneme a budeme si na ně muset přijít sami. Jedná se o PROZKOUMEJ, VEZMI, PŘESKOČ, OTEVŘI, ZASTŘEL, PŘIVAŽ, VYKLEPEJ, ZAPNI, VYPAČ, INVENTURA a speciální příkaz EROMI. Ten použijeme v maďarské začarované komnatě (odkaz na ruskou komnatu ze zmíněného Pokladu 2) k aktivaci teleportu.
Slova nelze zkracovat a musíme je psát i s diakritikou, kdy pomocí klávesy Shift přidáme čárky a přes Ctrl háčky. Výjimku tvoří příkazy pro pohyb "SJVZND", kdy stačí první písmeno.
Co takhle zastřelit Fuku? |
Létající koberec je zaprášený a nefunkční |
Nikoliv klepadlo na dveře, ale na koberce |
Co to sakra... |
Hra obsahuje velké množství "prázdných" obrazovek - většina z nich je prostě jen podzemní chodba tvořící bludiště. Je tedy poměrně obtížné se orientovat a kreslení mapy je nutnost. Hádanky nejsou příliš těžké, avšak najdeme tu i chytáky a možná záseková místa - na sud plný hořlaviny stojící v cestě nemůžeme použít sirky, protože ty jsou, jak zjistíme, navlhlé. Ve finále je třeba sud prostě přeskočit. Bohužel se nevyhneme i nutnosti se několikrát vracet přes celou mapu (backtracking).
Při našem putování narazíme třeba i na Františka Fuku, který tu je označen jako "odporný zloděj software" a budeme ho muset zastřelit či na létající koberec, který aktivujeme pomocí vypínače.
Mapa přímo od autora - předloha podle které hra vznikla |
Mapa |
POSTUP HROU
Vydal jsem se směrem na východ, sebral klíč (VEZMI KLÍČ), náboje (VEZMI NÁBOJE), prošel kolem studny k sudu, jenž jsem přeskočil (PŘESKOČ SUD) a na konci našel lano (VEZMI LANO). Vrátil jsem se na začátek a poblíž našel pušku (VEZMI PUŠKU), odemkl dveře klíčem (OTEVŘI DVEŘE) a za nimi našel blesk (VEZMI BLESK). Došel jsem k Fukovi, zastřelil ho (ZASTŘEL FUKU) a to stejné provedl s duchem (ZASTŘEL DUCHA).
U jámy jsem našel ocelový kruh (PROZKOUMEJ JÁMU), přivázal lano (PŘIVAŽ LANO) a pokračoval dolů. Na konci této části bludiště jsem objevil koberec (VEZMI KOBEREC) a vrátil se zpět, až ke studni. Skočil jsem do ní, na konci další části bludiště našel klepadlo a vyklepal zaprášený koberec (VYKLEPEJ KOBEREC). Vrátil jsem se opět do části, kde byl Fuka a ze začarované komnaty se přenesl jinam (EROMI). Zapnul jsem létající koberec (ZAPNI KOBEREC), přenesl se přes propast a na konci našel páčidlo (VEZMI PÁČIDLO). S tím jsem se vrátil na začátek k trezoru, vypáčil ho (VYPAČ TREZOR) a získal plán (VEZMI PLÁN).
KONEC POSTUPU HROU
Maďarská začarovaná komnata, kouzelné slovo EROMI a propast |
Asi nepříliš kvalitní trezor, když jde vypáčit obyčejným páčidlem |
Vítězství! |
Verdikt: Textovka s až příliš velkým množstvím prázdných obrazovek tvořících bludiště. Psaní příkazů s diakritikou také není příliš pohodlné.
Hodnocení: 2/10
Nezbývá než poděkovat za přetrpění této prvotiny BeweSoftu. Sám se po těch letech divím, co jsme to tam všechno napáchali.
OdpovědětVymazatNěkteré hlášky jsou hyperlokální: JUMPCAR je herní prvotina (Basicová arkáda) druhé poloviny týmu M. Wernera. Psychóza nastupující po pouhém spatření tohoto "kvalitního" herního klenotu mi evokuje výkřiky některých spolužáků (buď J. Albert, nebo V. Dvořák?). Také tam zaznívaly stokrát opakované řeči o Fukovi, jak sedí někde v pevnosti za krádeže softwaru, to byl takový bonmot, jinak jsme ale samozřejmě kopírovali všichni... (A zírám, jak tvrdí jsme zde na něj byli!)
Ten podivný ENTER "C:" byl jednou z etap mého snažení o autostart hry po načtení. Zatímco profi hry ve strojovém kódu samozřejmě startovaly samy, a na ZX Spectru to uměl i Basic, tak Atari Basic vyžadoval explicitně zadat buď RUN "C:" a nebo LOAD "C:" či CLOAD a pak RUN. Program se tím neprofesionálně přímo nabízel k vylistování. Takhle přes ten ENTER byl start přímo neoddělitelnou součástí souboru...
Na webu atari.panprase.cz je k dispozici xex soubor hry pro snadné spuštění.
OdpovědětVymazat