úterý 9. ledna 2024

Hra 908: Ancient Fighters (1994)


Ancient Fighters
Vývojář: Miloš Novák (Borec Software) & František Vojtek (Shop For Games) & Petr Krevňák (Qjeta)
Vydavatel: Extra Vision
Vydáno 1994 pro ZX Spectrum & SAM Coupé
Žánr: RPG
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Ancient Fighters je zajímavý tuzemský "dungeon crawler" a zároveň další hra, jež byla dlouhá léta považována za ztracenou. Recenze a inzertní nabídka vyšla v časopise FIFO 24/25, kde byla uvedena cena 125 Sk, nicméně hra se příliš neprodávala, což přispělo k jejímu raritnímu stavu. Nakonec ovšem archiváři přímo od jednoho z autorů získali kopii, ta se zdigitalizovala a dala k dispozici ke stažení. Nedlouho po vydání pro ZX Spectrum vyšla i verze pro počítače SAM Coupé, ta je ale v podstatě stejná, takže je zahrnuta do tohoto článku.

Na svitku se odvíjí text příběhu

Animované intro

Menu

Začátek hry

Po nahrání si můžeme na svitku přečíst zápletku, jež vychází z reálných událostí. Tyran Diocletian, služebník ďáblův, překročil všechny meze při vyvražďování křesťanů. Ti se rozhodli ho konečně svrhnout, a tak vybrali tři udatné bojovníky a poslali je do katakomb pod Římem, kde mají tyranovi společníci úkryt. Naší partu dobrodruhů tvoří bývalý voják Titus, gladiátor Marcus a Aulus, příslušník střední vrstvy a absolvent nejlepší vojenské školy.

V animovaném intru si postupně zapálí louče a vydají se do katakomb každý jiným vchodem, což naznačuje, že se během hry nepotkají a budeme vždy ovládat pouze jednoho z nich. 

První souboj

Verze pro počítače SAM Coupé je v podstatě identická

Kostlivec patří mezi nejvíc nepříjemné protivníky

Dveře blokují cestu dál

V menu si můžeme zvolit způsob ovládání a to buď na joysticku či klávesnici, na níž si lze nadefinovat vlastní ovládací klávesy pro "zbraň", "vpravo", "vlevo", "vpřed", "vzad", "pauza" (během ní je možné měnit hlasitost hudby), "konec" a jednu klávesu pro každého hrdinu, jelikož mezi nimi můžeme během hry libovolně přepínat. 

Jak již bylo naznačeno, každá postava musí projít svojí mapu (najdeme tu tedy tři "úrovně"), najít zde na náhodném místě umístěnou jednu třetinu listiny a dojít k východu, načež se s touto postavou již nedá dále hýbat a musíme přepnout na další. Jedná se vlastně o "čtverečkový dungeon", takže se pohybujeme po políčkách ve stylu legendárního Dungeon Mastera. Mapy jsem vytvořil, stejně jako u hry Adventurer (1991) v nástroji Dungeon Mapper na webu oldgames.sk, přičemž hrdinové začínají v levé části a poloha listiny je jen naznačena tam, kde jsem ji našel při svých průchodech, ale při jiném rozehrání může být jinde. Titus má mapu o rozměrech 41x18 jež obsahuje 35 soubojů, Marcus 49x18 a 66 soubojů, Aulus 56x12 a 36 soubojů. 

Reklama v časopisu FIFO 24/25; Zdroj: http://casopisfifo.szm.sk

Mapa - Titus

Mapa - Marcus

Mapa - Aulus

Během hledání cesty v bludišti narazíme na čtyři typy nepřátel - pokud budeme vycházet z terminologie uvedené ve zmíněném časopisu FIFO, tak tu najdeme hada, kostlivce, démona s palicí a rytíře se sekerou. Každý vydrží jiný počet zásahů a každý je jinak nepříjemný. Kostlivec umí způsobit asi největší poškození, zatímco hada zlikvidujeme poměrně rychle, vyskytuje se ale ve větších počtech. Přes protivníky se nedá proběhnout a musíme je zabít, abychom se dostali dál. Naštěstí se po zabití neoživují, nejsou tu náhodné souboje a najdeme je vždy na stejném místě, i když někteří se objeví jen když jdeme z určité strany, což nás nutí být stále ve střehu. 

Souboje probíhají tak, že musíme držet klávesu pro "zbraň", čímž se zobrazí na obrazovce a k tomu ještě mačkat směry doleva či doprava pro určení směru útoku. Nepřátelé totiž umí blokovat, což poznáme jednak podle jednoduchých animací, tak podle zvukových efektů. Pokud nám tedy několikrát za sebou vyblokují útok, tak je lepší zkusit štěstí z druhé strany. Samozřejmě umí i zaútočit, což poznáme jednak podle další animace, ale i podle klesajícího ukazatele energie postavy v pravém dolním rohu. Jakmile ztratíme všechnu, tak nám ubyde jeden ze čtyř životů v levém dolním rohu. 

Kromě toho najdeme po pravé straně také minimapu aktuálního kousku bludiště, což zlehčuje mapování a pod ní jméno současného hrdiny, jeho zbraň (Titus má dva meče, Marcus řemdih a Aulus šavli) a zpočátku prázdný rámeček zobrazující stav listiny.

Vpravo páka na otevření dveří

Titus našel svůj kousek listiny...

... a dokončil svojí část

Bičování hada

Kromě nepřátel nám dosažení našeho cíle budou komplikovat i dveře. K těm musíme vždy najít někde schovanou páku a tu přehodit do stavu "dolů". Zároveň na mapě Marcuse se nacházejí falešné stěny, do nichž musíme uhodit zbraní, načež zmizí a objeví se průchod dál. Na to se dá přijít prostě jen zkoumáním minimapy a zkoušením podezřelých míst. 

Bohužel tu nenajdeme žádný vývoj postavy ani sbírání vybavení, takže někteří lidé nemusí hru považovat za RPG, ale spíše za "bludišťovku" se souboji. Nicméně technické zpracování je velmi dobré, hra běží plynule a během našeho putování hraje podařená hudba. Narazil jsem na jeden bug, kdy se u první postavy nepřátelé zasekli a neútočili, nestává se to ovšem pravidelně a u ostatních postav fungovali normálně. 

Trochu zklamáním je závěr, kdy se s hlavním záporákem vůbec nepotkáme, ale pouze z listiny zjistíme jeho polohu. Autoři dost možná plánovali střetnutí s ním v pokračování, které ale nikdy nevyšlo. Mimochodem ostrov na závěrečné obrazovce je téměř určitě Kréta. 

Do falešné stěny stačí udeřit zbraní

Krok od vítězství

Vítězství!

Verdikt: Zajímavý krokovací dungeon, v němž přepínáme mezi třemi postavami a bojujeme s nepřáteli. Bohužel tu není žádný vývoj postavy ani správa vybavení. Technické zpracování je na slušné úrovni, takže hra stojí alespoň za vyzkoušení. 
Hodnocení: 5/10

Žádné komentáře:

Okomentovat