čtvrtek 14. března 2024

Hra 929: Fantasy (1992)


Fantasy
Vývojář: Jiří Dobrý & Michal Novotný
Vydavatel: KvachSoft
Vydáno 1992 pro DOS / Windows
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Fantasy je textovka s obrázky od Jiřího Dobrého (hlavní programátor adventury Dreamland (1999)), na níž spolupracoval společně se svým bratrancem Michalem Novotným, což je bratr Marka Novotného alias Študák Software (hra Cracker (1989)). Autoři hru vytvořili když jim bylo kolem 15 let a dokonce s ní vyhráli v soutěži Duhová disketa v roce 1992, do které je přihlásil jejich učitel informatiky na základní škole. Kromě nehynoucí slávy si odnesli i diplom podepsaný a předaný tehdejším ministrem informatiky. 

Hra vznikla v Turbo Pascalu a hlavní inspirací byla textovka Belegost (1989 a 1991), Dračí Doupě a Pán Prstenů. Název týmu KvachSoft vznikl ze slova "kvachy", tak se tehdy říkalo počítačům. Autoři v 80. letech začínali na osmibitech u kamarádů a první počítač J. Dobrého bylo PC XT, na němž se začal učit programování a tvorbu grafiky. Pro kreslení obrázků do Fantasy si dokonce vytvořil vlastní grafický editor. Tvorba hudby a zvukových efektů byla složitá, protože autoři měli k dispozici jen počítač s PC speakerem, nakonec však pomocí různých triků dokázali složit úvodní melodii a např. dupání hrdinů při přechodu mezi obrazovkami. 

Zápletka je poměrně klasická, zlý mág Limor Kloys unesl princeznu Efarku z města Beldoor do své podzemní říše a na nás bude ji zachránit. 

Úvodní obrazovka odhaluje pár nepřátel, se kterými se setkáme

Začátek na poušti

První nepřítel je had

Zadávání příkazu

Hru ovládáme myší, s níž vybíráme v horní liště z příkazů VEZMI, POLOŽ, POUŽIJ, PROZKOUMEJ, JDI, BOJUJ, INVENTÁŘ a POMOC. Poslední volba je spíše menu, z něhož můžeme hru ukládat až na tři pozice, což je velmi užitečné, jelikož nás čeká spousta životu nebezpečných situací. Bohužel se dočkáme míst, kdy musíme něco několikrát prozkoumávat, abychom odhalili všechny předměty. 

Každá lokace je doplněna obrázkem, respektive někdy i více obrázky, jelikož ty reagují na naše akce, což je příjemná změna oproti statickým scénám z jiných textovek. Např. sebereme předmět a ten zmizí či zabijeme skřeta a vidíme jeho useknutou hlavu. Kvalita není kdovíjaká, ale dostačuje, navíc černobílé zpracování subjektivně přispívá k vytvoření zajímavější atmosféry. 

Malá ještěrka

Obrázky reagují na dění

Osvobození zajatci začínají tvořit moji družinu

Boj s kostlivcem

Během svého putování podzemní říší narazíme na postavy, které musíme zachránit, načež se přidají do naší družiny a pomůžou nám k dosažení našeho cíle. Jedná se o kouzelníka, zloděje, hraničáře a jeho psa. Nalezením některých předmětů je můžeme i vybavit (někdy musíme předmět položit z inventáře na zem, čímž ho předáme, což může být matoucí), např. věnujeme zloději jeho náčiní, takže je následně schopný odemknout zamčené dveře, čímž zpřístupní cestu dál. 

Narazíme i na mnoho typů nepřátel od kostlivců a hadů, přes harpyje a upíry, až po obry či velké ještěry. Některé z nich porazíme jednoduše zbraní přes příkaz BOJUJ, na většinu ale musíme použít mozek a najít nějaký trik. Najít můžeme i pergameny, na nichž se vyskytují nápovědy k hádankám, ty ale nejsou zase tak užitečné, což příliš nevadí, protože obtížnost není vysoko. 

Záporem jsou možné slepé uličky, kdy se může stát, že nesebereme nějakou věc, kterou potřebujeme později a nejde se již vrátit, navíc není úplně jasné jaký předmět má na co vliv. Např. pokud kouzelník nesebere oštěp, tak nejde porazit rytíř u sekery, nebo pokud nemáme talisman, tak nevyhrajeme poslední souboj. 

Jiří Dobrý mezi Fantasy a zmíněným Dreamlandem (1999) pracoval na pár prototypech, jmenovitě textovky Pohár Pravdy a Dracula, nicméně nic z toho se bohužel nezrealizovalo do publikovatelné podoby. 

Společníky můžeme vyzbrojit

Vznik psodraka

Já věděl, že to je past!

Mapa

POSTUP HROU
Za balvanem jsem objevil černou díru, přes kterou jsem prolezl do zatuchlé jeskyně, kde jsem 3x prozkoumal suť a našel kahan, misku a křesadlo. Do misky jsem nabral hořlavou břečku z potoka, nalil ji do kahanu a ten zapálil křesadlem. Prošel jsem do další místnosti, kde na mě ve výklenku čekal meč. V komnatě jsem zabil hada (příkaz BOJUJ) a vzal hadí hlavu a luk. V chodbě jsem 2x prozkoumal vanu, snědl chleba a objevil pilník. Na rozcestí jsem sebral toulec a vrátil se k vaně pro šípy. V podivné místnosti jsem do misky nabral jedovatou kapalinu ze studny, namočil v ní šípy a lukem pak zabil ještěra. Pomocí pilníku jsem přepiloval okovy a osvobodil jak kouzelníka, tak zloděje, kteří se ke mě přidali. 

Řekl bych, že má víc jak 2.5 metru...

Pane upíre, prosím neobtěžujte

Obrázek harpyje je jeden z těch méně povedených

Neviditelní nepřátelé jsou teď jako nazí

Z rozcestí jsme se vydali na západ, zaútočili na kostlivce, odehnali ho (nutné při každém průchodu) a u potoka našli tlumok se zlodějským nářadím. Položením na zem jsem ho předal zlodějovi a ten byl poté schopen odemknout dveře u mrtvého hada. V místnosti jsme našli psa, jemuž jsme předhodili hadí hlavu a sebrali lano, jímž jsme vysvobodili hraničáře z nedaleké jámy. V jeskyni jsem sebral čtyři pláště a položením oblékl celou družinu, zloděj se zároveň sám vyzbrojil malým lukem a šípy a kouzelník u studny odčaroval ochranné kouzlo a získal oštěp. Opět přes kostlivce jsme došli k potoku, přivázali lano k háku a přehoupli se na druhou stranu. Do misky jsme opět nabrali hořlavou břečku z potoka, polili modrý hnis a zapálili ho kahanem. 

V krystalu se skrývá čarodějova moc

Jeden ze společníků padl v boji

Čarodějův sál

Závěrečná bitva

Sebrali jsme hrnec medu a sešli po schodech dolů. Zloděj odemkl truhlu, kterou jsem 4x prohledal, sebral talismandračí kýtu položil na zem, aby pes zmutoval v psodraka. Vrátili jsme se po schodech nahoru, v místnosti sebrali sekeru a porazili rytíře. Sekeru jsem předal hraničáři a vyřídili jsme i obra na rozcestí, z něhož vypadl magnet. U svatyně jsem sebral kříž a u vosího hnízda položil hrnec medu na odlákání vos. Vběhli jsme do hnízda a vylezli až u upíra, jehož jsme zastrašili křížem. V místnosti na severu jsme vzali baňku, šípy harpyje odrazili pomocí magnetu a dorazili do labyrintu. Zde jsme okamžitě použili baňku a rozsekali teď již viditelné protivníky. 

V čarodějově pokladnici jsme pohotově zlikvidovali hlídacího skřeta a sebrali krystal. Ve strážnici jsme zavraždili i ghůly a před branou barbary. Uvnitř čarodějova sálu padl můj poslední spolubojovník, ale poskytl mi dostatek času na to, abych mohl zničením krystalu zloducha oslabit a poté ho pomocí svého meče dorazit. 
KONEC POSTUPU HROU

Oslavujeme

Zpátky doma

Beldoor je zbaven hrozby

The Konec

Verdikt: Zábavná fantasy textovka s mnoha souboji doplněná obrázky. Jedna z nejpovedenějších raných tuzemských DOS her. 
Hodnocení: 5/10

Žádné komentáře:

Okomentovat