sobota 16. března 2019

Hra 304: Cracker (1989)


Cracker
Vývojář: Marek Novotný & Pavel Maňas (Študák Software)
Vydavatel: ZXM Soft
Vydáno 1989 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Už podle názvu je jasné, že jde o další "Podrazovku". Ocitáme se v roce 1999, kdy "nastává věk počítačů". Ty jsou spojeny v obrovskou "Světovou síť", které se tu říká "WORLD NET". Ujmeme se mladého programátora Franka Chestera, jenž nedávno opustil univerzitu a napsal článek o počítačových lupičích, tzv. crackerech, který vyvolal značný ohlas veřejnosti a který mu pomáhal vydat jeho kamarád, novinář Henry Lockwood.

Příběh #1
Příběh #2
Začátek hry

Tím popis příběhu na úvodních obrazovkách končí a ocitáme se na ploše svého počítače, jenž je vyzbrojen operačním systémem MS-DOS ve verzi 2.20 z roku 1983. Po chvíli nám ale přijde ještě několik zpráv, které dále posouvají příběh dál. Některým lidem jsme zveřejněním článku evidentně šlápli na kuří oko, a tak Henrymu i nám samotným vykradl účet tajemný cracker, podepisující se jen jako "L.", a následně poslal zprávu, abychom se předvedli a peníze ukradli zpátky.

Depeše od Henryho
Zpráva od crackera jménem "L."
Dostupné příkazy

Celá hra se odehrává v našem MS-DOS, kdy si pomocí příkazu "HELP" vypíšeme všechny dostupné příkazy. Ty odpovídají skutečným příkazům z DOSu, kdy tu máme třeba "DIR" pro výpis složky, "CHDIR" nebo "CD" pro změnu aktuální složky, "COPY" pro kopírování, "DEL" pro mazání, atd.

Hned po chvíli jsem ale zjistil, že "CHDIR" tak trochu nefunguje a sice pokud si otevřete nějakou podsložku, už se nedostanete zpátky do rootu, což by mělo řešit zadání příkazu "CHDIR" bez argumentu. Tento bug se dá naštěstí obejít tím, že celou hru zůstaneme v rootu a všechny příkazy zadáváme s absolutními cestami.

Henry mi posílá dárečky
Crackerské prográmky
Crackování je dětsky snadné

Tím bohužel problémy nekončí a ani ostatní příkazy nefungují 100%. Problém je se zadáváním cest, kdy hra jakoby očekávala, že soubory zkopírujete do specifické složky, jinak zahlásí chybu. To stejné při dešifrování, kdy soubory je nutné vložit do složky "FINTY". K opravdovému DOSu má tedy hra hodně daleko a je nutné počítat s velkými kompromisy, což je velmi frustrující.

Náplň hry je jinak zajímavá - Henry nám pošle crackerské programy, takže můžeme crackovat cizí počítače, dešifrovat soubory, měnit svoje "identifikační číslo computeru" a vydávat se tedy za někoho jiného, atd. Samozřejmě jsou tyto činnosti velmi zjednodušeny a občas vypadají až naivně primitivně. Potěšující je, že hra má tři různé konce podle toho, co ve hře uděláme.

Nakomi Taku je studentem tajemného mistra "L."
Použití programu "WNET"
Spojil jsem se s počítačem nemocnice

POSTUP HROU
Zobrazil jsem si nápovědu pomocí příkazu "HELP". Pomocí "DIR" jsem zobrazil obsah složky. Po chvíli (stačí párkrát zmáčknout Enter) mi přišla zpráva od banky (moje číslo účtu = ILB 20356123), od Henryho, kterému nějaký cracker vybral účet (ILB 25418273) a následně i od zmíněného naštvaného crackera "L.", jenž mi vybral peníze z mého účtu. Henry mi poslal další zprávu se stopou - transakci prý provedli z počítače "318-23-74" a zároveň mi poslal crackovací software (CRACK, DESIFRATOR, PREVLEK). V nové složce "Finty" jsem si k němu přečetl návod ("TYPE FINTY/C-HELP.TXT").

Záznamy pacienta
Dešifrování souboru
Výpis dešifrovaného souboru

Spustil jsem "FINTY/CRACKa zadal číslo "318-23-74". Vytvořila se mi složka CRACKCMP/NAKOMI. V ní jsem našel několik čísel a poznámek, které jsem si zaznamenal. Jeden z kompliců se jmenoval Charles, a tak jsem mu zkusil zavolat ("POSTA/WNET", 525-14-38) a dozvěděl se jeho celé jméno (Charles Scanlon) a také to, že byl převezen do "Central hospital of darwin". Na informacích (000-00-03) jsem na ně zjistil číslo (462-76-24), zavolal tam a zadal interna - vrchní sestra - pacienti - různé - "Charles Scanlon". Zjistil jsem všechna čísla, se kterými se Charles za poslední měsíc spojil. Kromě těch již známých jsem našel i jedno nové. 

Toto číslo (198-55-41) jsem cracknul, čímž se mi vytvořila složka CRACKCMP/CLAIRE. Našel jsem zde šifrované zprávy a programy KASAR a POJISTKA. Zkopíroval jsem si nejprve manuál k Pojistce do své složky FINTY ("copy crackcmp/claire/msta/pojishlp.txt finty"), dekódoval ("finty/desif", "pojishlp.txt") a přečetl ("type finty/pojishlp.txt"). 

Příkazy a další příkazy
Změnil jsem si "IP adresu" a vydávám se za Interpol
A mám Louisovo číslo účtu

Zkopíroval jsem POJISTKU k sobě do rootu ("copy crackcmp/claire/msta/pojistka.com") a následně ji smazal ("del crackcmp/claire/msta/pojistka.com"), abych mohl zkopírovat KASARe do rootu ("copy crackcmp/claire/msta/kasar.com") a následně jsem smazal i ten ("del crackcmp/claire/msta/kasar.com"). 

Spustil jsem KASARe ("KASAR") a zjistil celé jméno hlavního zločince - Louis Claire. Také jsem zjistil, že program slouží pro přesouvání peněz mezi účty. Potřeboval jsem ale číslo účtu Louise. Pustil jsem program PREVLEK ("FINTY/PREVLEK") a zamaskoval se jako Interpol (222-11-00). Spojil jsem se s bankou (324-37-15), vstoupil do DB a jméno zvolil "LOUIS CLAIRE". Zjistil jsem jeho účet "ILB 65704568". 

Program Kasař
Louis Claire je nejlepší cracker
A Louis má na účtu 5 babek

Znovu jsem spustil KASARe a zadal číslo konta "ILB 65704568" - bylo na něm přes 300 tisíc. Jako částku jsem zadal "132522" (na svém účtu jsem měl původně $132527, ale hacker mi tam 5 dolarů nechal), na moje konto "ILB 20356123". Program jsem ještě neukončil a znovu zadal "ILB 65704568", tentokrát jsem zadal částku "175221" na Henryho konto "ILB 25418273"

Padouchovi jsem tak nechal na kontě jen $5 - přesně tak, jak to udělal on nám. Ukončil jsem KASARe a přišla mi zpráva nejprve od Henryho a poté i od Louise, který mě přivítal v Klubu crackerů. 
KONEC POSTUPU HROU

Konec #1 - nesmazal jsem Kasaře
Konec #2 - nevrátil jsem peníze Henrymu
Konec #3 - vrátil jsem peníze sobě i Henrymu
Takže to byla jen zkouška Klubu crackerů !
Vyrobeno 8. října 1989

Verdikt: Jinak pěknou "Podrazovku" bohužel zužují bugy s příkazy a zadáváním cest, které činí hru frustrující.
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat