Vydavatel: Raxoft
Vydáno 1989 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Patrik Rak se nám již představil povedenou, ale až příliš obtížnou hrou
Podraz 4 (1988), což bylo neoficiální pokračování slavného Fukova
Podrazu 3 (1986) a neoficiálním pokračováním je i tato hra, která si bere inspiraci ze hry
Fuksoft (1987) od
Sybilasoftu.
Úvodní obrazovka vypadá téměř stejně jako u předlohy, v podstatě totožná je i
zápletka - jakožto programátor
Tim Coleman se ocitáme ve svém bytě v domě, kde za sousedy máme známé autory osmibitových her jako byl
Miroslav Fídler,
Tomáš Rylek či
František Fuka. Právě poslednímu jmenovanému se chtějí padouši
Jonathan Fox a
Jack Ragger pomstít, a tak nastraží do jeho bytu
bombu. Na nás je Františka zachránit.
|
Stručný popis příběhu |
|
Začátek |
|
Čas vypršel a bomba vybuchla |
Ovládání je tentokrát řešeno klasicky přes
parser, který bere zkracování na 3 písmena ("PRO SKR" = prozkoumej skříň), což je oproti předloze krok zpět. I když se tu seznam příkazů nedá vypsat a jsou tu i některé nestandardní příkazy (zazvoň, oblékni, přivaž), přišlo mi vše intuitivní a neměl jsem s jejich nalezením problém.
Horší je to s
pomalostí hry, kdy vypisování textů či psaní příkazů se hrozně vleče a po chvíli mi došla trpělivost a o něco jsem zrychlil "cpu speed" v emulátoru, což zážitek značně zlepšilo. Ve hře je také
časový limit, kdy máme na začátku 999 časových jednotek a odpočet přitom vidíme celou dobu v levém horním rohu obrazovky. Po vypršení času bomba vybuchne a nastává konec hry, kdy ve vyhodnocení vidíme i procento dokončení hry.
|
Konec celého software house |
|
Nápis "Dočekal je vůl" nesmí chybět |
|
Hrda po mě chce novou hru |
Hra je v podstatě rozdělena na
dvě části - v té první nám
Stano Hrda vrazí do ruky prázdnou kazetu a požádá nás o "novou akční hru". Kde ale tak narychlo nějakou sehnat? Nejlepší je samozřejmě vytvořit si vlastní, zvlášť, když máme za sousedy vlastně celý
Golden Triangle! Chodíme tedy od jednoho souseda ke druhému a postupně dáváme novou hru dohromady. Jakmile je hra
Tomášem Frankem dokončena, dostáváme se do druhé části, kdy je třeba najít a zneškodnit bombu ukrytou u Fuky.
Obtížnost je stále poměrně vysoko a to nejenom kvůli časovému limitu (napoprvé se dá hra dohrát jen stěží), ale hlavně kvůli
slepým uličkám, do kterých se dá dostat velmi snadno. Můžete tak třeba provést nějakou akci a přijít o předmět, který je potřeba později. Nebo zapomenete nějaký předmět u někoho v bytě sebrat a už se do bytu nedostanete. A nebo zapomenete utáhnout kohout s vodou a zjistíte to až úplně na konci, kdy už není cesty zpět. Možností, jak se dostat do neřešitelné situace, ze které je jediná cesta - nová hra - je tu až příliš.
Největší podraz je ale Rylkův pes, kterému je nutné dát jídlo a poté bleskurychle provést další akce a proběhnout kolem něho zase zpátky. Zpozděte se o vteřinu a sežere vás. Popravdě kdybych nenašel na webu již existující Solarisův návod, tak by mi to nedošlo.
|
Tomáš Rylek se tu jmenuje "Rýlek" |
|
Vyrobit z hřebíku šperhák je umění |
|
Mapa |
POSTUP HROU
Vzbudil jsem se ve svém pokoji, a tak jsem prozkoumal skříň (PRO SKR), rozhlédl se (R) a oblékl si svoje šaty (OBL SAT), abych venku neumrzl. V obýváku jsem vzal oba časopisy (VEZ USER, VEZ CRA) a u botníku jsem si vzal boty (OBU BOT).
Vydal jsem se do 1. patra - cestou jsem sebral
železný hřebík (VEZ HRE). Zazvonil jsem na Standu Hrdu (ZAZ HRD) a u jeho počítače sebral
kazetu (VEZ KAZ), na kterou jsem měl nahrát novou hru. Šel jsem do 2. patra a cestou sebral
kladivo (VEZ KLA). Zazvonil jsem na Tomáše Rylka (ZAZ RYL) a snažil se ho uplatit - nejdříve jsem mu dal jeden časopis (DEJ USER), pak jsem zazvonil znova a dal mu druhý časopis (DEJ CRA) a po dalším zazvonění jsem mu dal kazetu (DEJ KAZ). Rylek mi ji vrátil s nahraným programem na tvorbu hudby a grafiky.
|
Jak odvést pozornost pařana? Ukažte mu novou hru |
|
Stano Hrda má v bytě z nějakého důvodu zbrojní sklad |
|
Au ! |
Vydal jsem se do přízemí a zazvonil na Fuku (ZAZ FUK). Dal jsem mu kazetu (DEJ KAZ) a Fuka mi na ní nahrál svoje ukázky grafiky a hudby. Šel jsem do 1. patra a zazvonil na Fídlera (ZAZ FID). Dal jsem mu kazetu (DEJ KAZ) a Fídler mi na ní nahrál svoji hru vytvořenou z podkladů. Šel jsem s ní do 2. patra a předal ji Tomáši Frankemu (ZAZ FRA; DEJ KAZ). Ten vytvořil konečnou verzi a šel si ji zahrát. Vešel jsem k němu do bytu a v dílně z hřebíku vyrobil šperhák (VLO HRE, POU KLA, VEZ SPE).
Hotovou hru jsem tedy šel odevzdat Hrdovi - zazvonil jsem (ZAZ HRD) a hru nahrál do jeho počítače (NAH KAZ), čímž jsem ho zabavil. V jeho bytě jsem potom došel k zavřeným dveřím a odemkl je šperhákem (OTE DVE). Ve skladu jsem sebral lehký kulomet (VEZ KUL) a odešel. Zazvonil jsem naproti u Fídlera (ZAZ FID), opět nahrál hru do jeho počítače (NAH KAZ), sebral v obýváku hasák (VEZ HAS) a v kuchyni jídlo (VEZ JID) a odešel.
|
U Fuky doma |
|
Odkaz na hru Indiana Jones a Space Saving Mission |
|
Tady máš něco na zub, pejsku |
Zazvonil jsem na Fuku (ZAZ FUK), nahrál mu do počítače hru (NAH KAZ), odemkl dveře (OTE DVE) v komoře sebral
lano (VEZ LAN) a odešel. Ve sklepě jsem hasákem utáhl
kohout (POU HAS) a šel zazvonit do 2. patra na Rylka (ZAZ RYL). Cestu k počítači blokoval
pes, kterému jsem dal jídlo (POL JID) a bleskurychle jsem nejprve nahrál hru do počítače (NAH KAZ), použil
vysílačku (POU VYS) k zachycení komunikace padouchů a poté jsem co nejrychleji běžel pryč z bytu, dokud pes žral.
|
Komunikace padouchů |
|
Zatracené psisko ! |
|
Fídler paří a neotvírá dveře, tak si musím pomoci sám |
Šel jsem do 1. patra k Fídlerovi. Ten už ovšem dveře neotvíral, protože byl zabraný do hry, a tak jsem jeho dveře rozmlátil hasákem (OTE DVE). Došel jsem k otevřenému oknu, přivázal lano (PRI LAN), položil nepotřebné předměty (POL KLA, POL SPE, POL KAZ) a spustil se na laně dolů. Rozstřílel jsem Fukovo okno (POU KUL) a skočil do jeho koupelny. Rozmontoval jsem záchodovou mísu hasákem (POU HAS) a zneškodnil bombu (ZNE BOM).
KONEC POSTUPU HROU
|
Před šplháním po laně si musím odložit věci, jinak by mě mé slabé programátorské ruce neudržely |
|
Okno se otvírá jedině dávkou z kulometu |
|
Zneškodnění bomby |
|
Vítězství ! |
Verdikt: Zajímavá textovka z toho důvodu, že tu potkáváme tehdejší známé autory a v podstatě pomáháme Golden Trianglu vyvíjet novou hru. Záporem je pomalost hry a slepé konce, které vedou k nutnosti hru rozehrávat několikrát znovu.
Hodnocení: 3/10
Tomáš ale nikdy psa neměl a nebydlel v bytě.. :)
OdpovědětVymazatTak musíš to brát trochu s nadhledem, Fuka taky v záchodové míse neměl bombu :) Jinak s Tomášem Frankem jste se nějak znali?
Vymazat