pondělí 3. září 2018

Hra 243: Podraz 4 (1988)


Podraz 4: Další Příběhy Tima Colemana
Vývojář: Patrik Rak
Vydavatel: Raxoft
Vydáno 1988 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Se jménem Patrik Rak se budeme ještě v budoucnu setkávat, protože pro Spectrum vytvořil hned několik známých her. Jeho prvotinou bylo ovšem volné pokračování Fukova Podrazu 3 (1986). Zajímavostí je, že jeden Podraz 4 (1987) od Antona Tokára jsme tu už měli - autoři o sobě totiž navzájem nevěděli. Zároveň logo Raxoftu dost silně připomíná logo Fuxoftu

Ve hře není žádný úvod, rovnou jsme vhozeni do hry, kde na obrazovce celou dobu vidíme svůj nabušený počítač IBM (což byl tehdy v Československu ještě nedostupný sen) a tiskárnu. Počítač se nám ohlásí nápisem "Ready" a je třeba přijít na fungující příkazy, přes které celou hru ovládáme. Jeden z nich je "DIR" pro výpis souborů na disku. Další možnosti získáme hned záhy, co nám přijde první zpráva od našeho kamaráda Dana Brewstera


Znalost ostatních her je nutná
Pomocí programu "Hacker" zjistíte čísla ostatních počítačů...
... a také jejich vstupní kódy

Hned na začátku vyplyne na povrch jedna podivnost - všechen text, který vidíme na obrazovce našeho IBM se tiskne i na připojené tiskárně. Nechápu moc důvod, protože si nelze vytisknuté texty procházet a prohlížet si tak třeba historii, takže je to zbytečné. Problém ale je, že to neskutečně zdržuje a bez zrychlování emulátoru bych tuhle hru hrát nechtěl. Podivné designerské rozhodnutí.

Další zádrhel je, že abyste se vůbec dostali přes úvod, tak potřebujete zadat cestu bludištěm z Fukovy hry Indiana Jones. Pokud to nevíte, tak nemáte šanci hru dohrát. Později ve hře zase potřebujete zadat jedno heslo z Podrazu 3. Opět se bez toho neobejdete. Tenhle fakt tuhle obtížnou hru ještě více komplikuje.

Najdeme tu i počítač autora
Výpis souborů pomocí příkazu "DIR"
Program "Anticode" na dešifrování souborů

Ano, hra je opravdu obtížná, některé hádanky ne, že mi daly zabrat, ale vůbec jsem je nerozlouskl. Tentokrát jsem si musel vypomoct s návodem, který naštěstí už před nějakým časem sepsal Solaris s Paverem. Příklad hádanek (následují spoilery) - při spojení s jedním počítačem vidíte kód ve formátu "XX XX", který se pokaždé mění. Je nutné na jeho základě zadat heslo. Hráčovi musí dojít, že se jedná o datum (např. "31 01") a že má zadat jméno, které má v ten den svátek. Další hádanka - dekódování souboru s textem (povídkou) je prý příliš náročné, a tak se vypíše začátek souboru "Mylklypj" a hráč má napsat vzoreček pro dekódování. Je nutné zadat "X=X-7", což znamená, že pokud se v ASCII tabulce posuneme o 7 znaků "zpět", tak z textu vznikne "Frederic", což je autor povídky. Není k tomu žádná nápověda, hráč na to prostě musí nějak přijít. 

Hru jsem nakonec s pomocí návodu dohrál, ale vznikl mi z toho takový nesouvislý guláš událostí, že jsem musel dohrání ještě několikrát zopakovat a dát si všechno do nějaké logické posloupnosti. Proto jsem také sepsal svoji verzi návodu, která je čitelnější a postup je takový, aby to příběhově dávalo nějaký smysl. 

Když pak byl větší prostor vše vstřebat a nad scénářem hry se zamyslet, tak musím říct, že je to asi nejslabší část hry. Hrajeme tedy opět za Tima Colemana, což je hlavní hrdina Podrazu 3, a snažíme se ukrást peníze z účtu. To je na začátku náš hlavní cíl, i když to bohužel není nikde řečeno. Když se nám to povede, tak nás zchladí zpráva od tajné služby, která nás celou dobu sledovala. Máme tedy velký průšvih, ale je nám nabídnut obchod. Pokud se hackneme do počítače OSN a získáme odtamtud sci-fi povídku (?!), tak jsou ochotni náš prohřešek zamést pod koberec.

Smysl to tedy moc nedává, ale ještě horší je všudypřítomná deus ex machina. Neznámo odkud nám totiž bez hráčova přičinění do počítače přilétávají tajná hesla a čísla kont. Náhodně se nám do počítače stahují soubory obsahující další citlivá data. Je to dost divné a kazí to zážitek ze hry.

Zpráva s citlivými údaji, která z nějakého důvodu přistála na mém počítači
Další deus ex machina

POSTUP HROU
Můj kamarád Dan Brewster mi poslal zprávu, že pro mě má programy, které jsem chtěl, ale na oplátku po mě chtěl poradit postup bludištěm ve hře Indiana Jones. Prozradil jsem mu řešení "ZSZZZSJVVNSJ" a pomocí příkazu "DIR" se koukl, co mi přišlo. Byly to programy Hacker, Introduce, Modem Server a Anticode. Spustil jsem Introduce a zjistil základní info, včetně čísla mého konta "OFC759031625". Program jsem ukončil pomocí BREAK (v emulátoru Shift+Space).

Spustil jsem program Hacker a zvolil zjištění čísel. Chvíli to trvalo, ale program mi zjistil čísla na některé počítače v síti. Spustil jsem program znovu a tentokrát zvolil zjištění vstupních kódů. Postupně jsem psal zjištěná čísla - u některých se kód podařilo zjistit (banka, Patrik Rak, Slušovice), u některých nikoliv.

Pomocí programu Modem Server jsem se spojil s DB Washington (5582390), ale neměl jsem potřebné kompetence, a tak jsem byl odpojen. Odněkud mi ale přišla zpráva "Washington to Slušovice OFC809423178 MONEY". Spojil jsem se s bankou (5816523), heslo "NB19AE8632" a zvolil informace, číslo konta "OFC809423178", heslo "MONEY". Zjistil jsem, že na účtu je $561893. Pro převod peněz mi ale chyběl kompetenční kód, a tak jsem se odpojil. 


Luštění vstupního kódu
Převod peněz

Spojil jsem se tedy s Archivem OSN (3599932), ale nevěděl jsem heslo, a tak jsem byl odpojen. Přišla mi však zpráva "Jsem důležitý. Koukni se na 354192 na ministerstvu". Spojil jsem se tedy s Vnitrem (4772005), kde bylo vyžadováno vstupní heslo podle kódu "XX XX", což značilo datum v kalendáři. Stačilo si najít, kdo má v ten den svátek a napsat jeho/její jméno. Poté jsem zadal hledané číslo informace "354192" a stáhl se mi soubor "GFH31A58". Zároveň mi někdy v tomto čase přiletěl na disk soubor Broadcast (stane se tak, když selže některý pokus o připojení s jiným počítačem). 

Spustil jsem tedy program Anticode a zvolil rozšifrování "GFH31A58". V souboru byl text "kompetence - převod peněžních prostředků B0R1E0W7S1T9E7R2". 

Znovu tedy do banky (5816523; NB19AE8632), převody financí, kompetenční kód "B0R1E0W7S1T9E7R2", číslo konta "OFC809423178", heslo "MONEY", částka "561893", na moje konto "OFC759031625". A peníze jsou moje! Přišla mi bohužel zpráva od tajné služby, že mě sledovali a mám pořádný průšvih. Jsou ale ochotni dohodnout obchod. Chtějí totiž získat jakýsi příběh, který je zařazen v archivu OSN jako položka 292368. Heslo na tajnou službu je ZORRO

Tajná služba mě celou dobu sledovala !
Tajná služba chce, abych se hacknul do počítače OSN kvůli povídce

Spojil jsem se s Databankou Slušovice (3541742) a zadal heslo 89632457. Měl jsem ale zadat pořadové číslo možnosti, kterou chci využít, což jsem nevěděl, tak jsem zadal náhodnou. Dále jsem měl zadat kód pro kontrolu kompetence, což jsem také neměl. Byl jsem tedy odpojen, ale přišla mi další zpráva od Dana. Mám mu zavolat, heslo Cobra.

Zadal jsem tedy jeho číslo (4211895), heslo Cobra. Zjistil jsem, že Dan opět hraje další hru od Fuky a potřebuje tentokrát znát heslo Jacka Raggera v bance. Tak jsem mu poradil (ZABBFEM) a za odměnu jsem dostal nesouvislé informace, z níž podstatné byly "Slušovice telefon 28" a "Washington kód Wash6832481". 


Dan je evidentně náruživý hráč, ale moc mu to nejde
Asi nejtěžší hádanka ve hře
Zadání správného vzorečku

Spustil jsem program Anticode a zvolil dešifrování souboru Broadcast. Objevila se zpráva "Washington to Slušovice - OSN now registered as TS332459". Spojil jsem se opět se Slušovicemi (
3541742; 89632457) a zadal možnost "telefon", tedy "28". Zavolal jsem do Washingtonu (5582390), zadal kód "Wash6832481" a číslo informace "TS332459". Na disk se mi stáhl nový soubor "TopSecOsnCode". Ten jsem opět dešifroval pomocí Anticode a získal text "OSN6328579". 

Spojil jsem se tedy s archivem OSN (3599932), zadal heslo "OSN6328579", číslo položky 292368 a na disk se mi stáhl nový soubor "NEW STORY". Povídka byla ale zašifrovaná. Spustil jsem tedy Anticode a zvolil dešifrování povídky. Program mi ale napsal, že je to příliš složité a potřebuje znát vzoreček pro výpočet hodnoty znaku ve tvaru "x=2x-1", přičemž začátek souboru je "Mylklypj". Když jsem koukl na ASCII tabulku a zkoušel znaky různé posouvat, nakonec mi při posunutí o 7 "zpátky" vyšlo z "Mylklypj" = "Frederic", což dávalo smysl. Zadal jsem tedy vzoreček "x=x-7" a povídka byla úspěšně dešifrována - jejím autorem byl Frederic Brown

Spojil jsem se se Secret Service (6115882), heslo "ZORRO" a poslal jim povídku "NEW STORY". Poděkovali mi a jako bonus mi poslali $750.000 a letenku na Hawai. 
KONEC POSTUPU HROU

Dešifrovanou povídku si můžete přečíst
Vítězství !

Verdikt: Velice obtížná hackovací textovka, která není pro každého. Kromě toho, že je nutná znalost ostatních her, se tu nachází i velice zapeklité hádanky. I když je scénář slabší a vypisování textu na tiskárně podstatně zdržuje, řadí se tato textovka k těm povedenějším.
Hodnocení: 4/10

Žádné komentáře:

Okomentovat