úterý 11. září 2018

Hra 245: Podraz 5 (1988)


Podraz 5 - Tretia Velká Počítačová Lúpež
Vývojář: Anton Tokár & E. H. Becz
Vydavatel: Antok Software
Vydáno 1988 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Anton Tokár byl Fukovým Podrazem 3 (1986) asi hodně inspirovaný, vytvořil totiž hned tři neoficiální pokračování. Jeho Podraz 4 (1987) jsme tu již měli a na dalším dílu, s podtitulem "třetí velká počítačová loupež", pracoval s E. H. Beczem, který vymyslel námět a udělal úvodní obrazovku. 

Příběh se odehrává v roce 1994, tzn. 3 roky po předchozím dílu a opět hrajeme za Tima Colemana. Ten se znovu rozhodl šikanovat svého soka Jacka Raggera, jenž se po minulém dílu ocitl na dlažbě a nemůže ani sehnat žádnou práci. Proto se rozhodl změnit si identitu a začít znovu v Salt Lake City. S tím mu pomáhá jak jeho bratranec James Ripley, tak jeho bývalý spolužák, který mu sežene místo v bance. Jack neodolá a začne znovu krást, nicméně tentokrát ho již sleduje FBI. Na nás je obrat ho o peníze dříve, než ho zatknou.

Příběh #1
Příběh #2
Vkládání tajného kódu

Hned na začátku hry je nutné vložit tajný kód, který jste mohli získat po dohrání předchozího dílu. Bez toho si hru nezahrajete, což nepovažuji za šťastné designerské rozhodnutí.

Dále je vše při starém - budeme volat na telefonní čísla a zjišťovat informace a hesla, nalézat stopy, přijímat zprávy od našich starých známých kamarádů Davida Ahla a Arthura Browna. Hra se opět nesnaží přijít s ničím novým a hraje na jistotu.

Obtížnost je nízká, nejtěžší hádanka je rozšifrování HEX kódu a jinak není moc kde se zaseknout. Trochu mě zlobilo ovládání, kdy občas hra nereagovala na stisky klávesy (např. při zadávání telefonního čísla) a občas naopak zaznamenala dva stisky místo jednoho.

Hlavní obrazovka
Změnit heslo z "XTZ09" na "Smith" zní jako velice dobrý nápad
To je tedy opravdu hromada informací

POSTUP HROU

Vložil jsem tajný kód z Podrazu 4 - 10091969. Přišla mi zpráva od Davida, že mu mám zavolat. Koukl jsem se na seznam ("Z") a zavolal Davidovi (338-29-825; XEWIR) a poté Arthurovi (807-80-332; WERIX). Nic moc mi toho neřekli, a tak jsem chvilku počkal a zavolal Arthurovi znovu.

James Ripley prý často telefonuje na číslo 138-32-138. Zavolal jsem na něj a zjistil, že patří člověku jménem Ray Bradley. Zjistil jsem na informacích (300-11-111) číslo na Jamese (271-82-818), zavolal mu a ohlásil se jako "Ray Bradley". Zjistil jeho nové heslo "Smith". Zavolal mi Arthur, který objevil Jacka v Salt Lake City. Prý pracuje pod nám již známým jménem "Ray Bradley". Jeho konto je "094122040", ale heslo neví. Naše konto je "084324651", heslo "NEGUE". 

Dešifrování HEX kódu
Ray (Jack) už ví, že po něm jde FBI
Sdělovat takhle citlivé údaje po telefonu, když na účtu je $4.7M...

Přišla mi ještě další zpráva od "přítele" - "volejte 338-29-825". Byl to tedy David, tak jsem mu zavolal. Jeho sekretářka Mandy má prý milence z FBI a mám tam zavolat (111-11-111). Po spojení s tímto číslem ale bylo nutné dekódovat HEX kód do ASCII (např. "41"=A, "4E"=N, apod.) a zadat jméno "Ray Bradley". Zjistil jsem, že Ray byl přijatý na doporučení spolužáka "Harrisona". 

Zavolal jsem Rayovi (138-32-138) a zadal heslo "Smith". Do plánu prý zapojili i "Burta" (=Harrison). Spojit se s ním dá jen pokud zadáme Jackovo pravé jméno. Zjistil jsem si na informacích číslo na Burta (273-33-345), zavolal mu a oznámil se jako "Jack Ragger". Řekl mi, že přemístil peníze do "First national city bank" v San Diegu, konto 041900422, heslo "SATAN".

Zavolal jsem tedy na informace a zadal "First national city bank", pobočka "San Diego". Tím jsem zjistil číslo do banky (666-66-116). Spojil jsem se s bankou, zadal číslo konta 041900422, heslo "SATAN" a číslo našeho konta 084324651, heslo "NEGUE". Peníze byly převedeny, Arthur mi poslal zprávu s potvrzením, že můj podíl mi poslal a rozloučil se se mnou.
KONEC POSTUPU HROU

Elektronické bankovnictví z minulého století
Můžete se pokusit převést peníze na jiný účet, ale vaši kamarádi vás odhalí
Vítězství !

Verdikt: Stejně jako předchozí díl, i tenhle hraje na jistotu - najdeme tu klasickou hratelnost Podrazu bez jakýchkoliv překvapení.
Hodnocení: 4/10


Žádné komentáře:

Okomentovat