Faraon
Vývojář: Václav Cinert
Vydavatel: CV Software
Vydáno 1989 pro ZX Spectrum
Žánr: Strategická hra
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Faraon je strategická hra vycházející z prapůvodní hry Hamurabi, kdy se pokusíme během 20ti kol dovést své království k bohatství a prosperitě. Velmi podobnou hru s názvem Alexandr Makedonský (19??) jsme tu už měli na Atari 8-bit. Tentokrát se ovšem ujmeme role faraona, "neomezeného vládce starověkého Egypta".
Celá hra se odehrává v textovém režimu a stejně jako u ostatních zástupců tohoto žánru se jedná spíše o matematickou úlohu, kdy je třeba každé kolo propočítávat, kolik je čeho potřeba, a následně zvolená čísla vyťukat na klávesnici.
Začátek hry |
Nejčastější konec hry je vzpoura kvůli nedostatku jídla |
Náhodné události jsou klíčové |
Během hry se sleduje několik ukazatelů:
- rozloha říše - můžeme buď dobývat nová území, či nás naopak někdo jiný může o území okrást. Lze také prodávat svoje území za pohyblivou částku. Čím větší rozloha, tím lepší hodnocení na konci hry.
- počet obyvatel - čím více obyvatel, tím lepší hodnocení na konci hry. Více obyvatel ale každé kolo sní více jídla (1 obyvatel sní 10 pytlů). Stačí, aby pár tisíc lidí nemělo jídlo a nastává vzpoura a konec hry. Obyvatelé přirozeně přibývají a naopak razantně ubývají, pokud přijde např. morová epidemie.
- pokladna - peníze v pokladně - můžeme je utrácet za různé věci, viz níže
- sklad obilí - jednoduše počet pytlů obilí / jídla. Každé kolo musíme mít dostatek na nasycení všech obyvatel, jinak nastane vzpoura.
- cena za 1 km² - část své říše můžeme prodat, což se vyplatí, pokud je cena vysoko (nad 1000 liber).
- cena za 1 pytel obilí - nejnižší je 1 libra, může se dostat i přes 10. Lze také levně nakoupit a za pár tahů dráž prodat.
Úspěch ve výbojích je asi nejlepší zpráva, kterou můžete dostat |
Průběžné hodnocení vlády uprostřed hry |
Morová epidemie je spíše spása, protože lidé potom tolik nesežerou |
Během každého tahu poté zadáváme:
- kolik liber investovat do výbojů - tímto můžeme dobýt nové území. 1 km² vyjde na 1000 liber.
- kolik území prodat
- kolik pytlů obilí koupit
- kolik pytlů obilí prodat
- kolik pytlů obilí rozdělit mezi lidi
- kolik liber investovat do vnitrostátních záležitostí - smysl této volby jsem úplně neodhalil
Poté hra vše propočítá, vyhodnotí, vygeneruje náhodné události jako třeba záplavy, sucho, mimořádná úroda, mimořádné úspěchy ve výbojích, ale nejčastější je morová epidemie, která zahubí třetinu obyvatel, což se upřímně spíše hodí, protože hra je poté lehčí.
Hraje se tedy na 20 kol, přičemž uprostřed hra poskytne průběžné hodnocení vlády. Po zvládnutí 20 let poté hra končí a vyhodnocuje se získané území a konečný počet obyvatel.
Egypt zasáhlo sucho |
Ukazatele vypadají dobře, jen ten počet obyvatel by mohl být vyšší |
Celkem dobrá vláda |
Verdikt: Nepříliš přehledná textová strategie založená až moc na náhodných událostech.
Hodnocení: 2/10
Žádné komentáře:
Okomentovat