František Fuka byl díky svým úspěšným hrám (
Poklad 2,
Indiana Jones,
Podraz 3) už v roce 1987 v podstatě celebritou, čehož důkazem je i tato hra vytvořená tehdy patnáctiletým studentem gymnázia v Bratislavě, která příběhově navazuje právě na
Podraz 3 a tentokrát zapojuje i samotného
Fuku. Pro připomenutí - minule jste v kůži programátora
Tima Colemana za pomoci kamaráda
Arthura Browna překazili plán dvou zločinců
Jacka Raggera a
Jonathana Foxe a převedli jimi nakradené peníze na svůj účet.
Z nějakého nepochopitelného důvodu se teď tihle dva chtějí pomstít Fukovi, i když on v téhle aféře vlastně nefiguroval, takže nastražili do jeho bytu
bombu. Hráč se opět ocitá v kůži Tima Colemana, kterému A. Brown navrhne, ať Fuku zachrání. A jakožto správní gentlemani a kamarádi ho samozřejmě nemůžeme nechat ve štychu.
|
Autoři |
|
Příběh |
|
Udělat tuhle hru v 15 je hodně dobrá práce! |
Celá hra se odehrává v jednom
domě - naštěstí Fuka je náš soused, takže to nemáme daleko. Najdeme zde pět pater, kdy v každém jsou dva byty a k tomu sklep. Mapa je tedy tentokrát spíš vertikálního charakteru. Mezi patry se můžeme pohybovat buď po svých přes mezipatra, nebo lze použít
výtah, který vyvoláme stisknutím písmena "
X".
Jak jsem později zjistil, mezipatra slouží spíše jako místo pro vtípky, kdy zde nalezneme válet se srp a kladivo či oblíbený "running joke" ze Spectra "
Dočekal je vůl". Na celou hru je
časový limit 60 minut, po jehož uplynutí bomba vybuchne.
|
Začátek hry |
|
No kdo by šlapal, když máme výtah! |
|
Dočekal je vůl. Pořád. |
Hra se ovládá přes zkratky a
kontextové menu. Stačí tedy zmáčknout "U" jako "use" a vypíšou se všechny dostupné předměty, které máme v inventáři, každý pod určitým číslem. Tenhle způsob mi přijde daleko lepší, než bojovat s parserem a hádat správné výrazy.
Jelikož hráč ze začátku nemá žádná vodítka, hra nabízí tzv.
charakteristiku osob. Ta se zde vyskytuje ve formě speciální obrazovky, která obsahuje všechny obyvatele domu a jejich popis. Dozvíte se tak, že třeba Martin Hloben ocení vypracovaný úkol z matematiky, nebo že Jakub Hložník má rád letadýlka. Díky těmto informacím a nakreslené mapě domu je pak poměrně lehké dát vše dohromady.
|
Kontextové menu |
|
Pro začátek nezbytné informace |
|
František Fuka |
Zajímavé je, že ve hře najdeme
Sylvestra Stalloneho či
Arnolda Schwarzeneggera. Taktéž tu jsou předměty, které sice můžeme sebrat, ale k žádnému účelu neslouží (špagát, děravé vědro) a na každé obrazovce najdeme "
figu borovu", což - jak jsem po menším pátrání zjistil - znamená něco jako "velké kulové". Klasicky jsou tu i místa, kde může hráč
zemřít jako např. střecha, laboratoř (pokud si nenasadí plynovou masku) či pivnice (pokud nerozsvítí svíčku) a jako "bonus" tu je jáma ve sklepě, kam hráč zahučí a už z ní nelze vylézt. Společnost mu alespoň může dělat
autor hry, se kterým si prý můžeme zahrát hru
Barbarian.
|
Mapa hry |
POSTUP HROU:
Jel jsem výtahem do 4. patra, kde jsem si od
Joža vypůjčil
sešit s matematikou, který jsem donesl o patro výše
Hlobenovi. Ten mi za to dal
páčidlo,
svíčku se zápalkami a další úkol - donést mu z pivnice něco dobrého. Jel jsem tedy výtahem do přízemí, kde je vchod do pivnice a hned jsem zapálil
svíčku - chodit ve tmě je nebezpečné! Pomocí páčidla jsem si zpřístupnil pivnici č. 1 a vzal jednu
flašku. Ještě před cestou zpět k Hlobenovi jsem na druhé straně sklepa vzal
lano. Byl nadšený a dal mi za odměnu
video kazetu, kterou jsem odnesl
Palovi v 1. patře. Na oplátku jsem dostal
floppy disk.
|
Game over |
|
Raději nepočítat, kolikrát mi František v téhle hře umřel |
Ten zase ocenil
Maroš v Soft klubu v 5. patře a dal mi
plynovou masku. S tou jsem se konečně mohl vydat k
Borisovi do 1. patra. Nasadil jsem si masku a dostal
kotwasit, což byla nějaká nová trhavina, co jsem měl vyzkoušet. Tak jsem jí teda vyzkoušel ve 4. patře na dveřích
Sylvestra a dostal se díky tomu dovnitř. Výbuch byl ale ničivější, než jsem čekal a odnesl jsem si nehezké popáleniny, takže jsem musel zajít za
Vlachovou do 3. patra a ta mě ošetřila.
|
Meta-vtip |
|
Přes okno?!? |
Zpátky v bytě Sylvestra jsem sebral
interface 3 a
plastikové letadýlko. Vydal jsem se do 2. patra, kde jsem u
Zuzy našel
příručku na interface 3, který jsem pak u sebe v bytě připojil ke Spectru a spojil se s Františkem
Fukou. Ten navrhl, ať se k němu do bytu dostanu oknem. No to je teda nápad !
|
Tak jsem tě Františku zachránil a teď zas mazej dělat hry! |
Vzpomněl jsem si, že
Jakub Hložník má balkon, tak jsem k němu došel. Po schodech, protože jsem měl z výtahu nějaký špatný pocit! Dal jsem mu
plastikové letadýlko, protože vím, že je zbožňuje a on mě za to pustil na balkón. Tady jsem uvázal
lano a spustil se až k Fukovi, který mě pustil dovnitř.
Bombu jsem našel u něho v záchodové míse a jako vždy stačilo přestřihnout červený drátek. Bylo to lehčí, než jsem čekal. Fuka byl zachráněn. Ale na jak dlouho?
KONEC POSTUPU HROU
|
To čo je? |
|
Závěrečná obrazovka láká na pokračování, které skutečně vyšlo |
|
Vítězství |
Verdikt: Je to slušně technicky udělané, je to barevné, máme tu Arnolda i Fuku, přesto mě příběh moc nepřesvědčil a jazýček vah se nakonec těsně přiklonil jen ke třem hvězdičkám.
Hodnocení: ***/10
Tuto je chyba = "Vzpomněl jsem si, že Joža má balkon, tak jsem k němu došel." Ma to byt Jakub Hloznik.
OdpovědětVymazatOpraveno, vďaka.
Vymazat