čtvrtek 6. července 2017

Hra 91: Exoter (1987)


Exoter
Vývojář: Miroslav Fídler & Bensoft
Vydavatel: Cybexlab
Vydáno 1987 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Miroslav Fídler mi zatím dělal radost, protože hry od něho byly vždy víceméně povedené a zvláště plošinovky Maglaxians (1985) a Itemiada (1985) mi padly do noty a odnesly si do této chvíle nejvyšší hodnocení, jež jsem udělil. Se hrou Exoter se Fídler poprvé vydal také na pole textovek, ale nutno říct, že jeho silnou stránkou byly vždy spíše akční hry.

Od textovek očekávám zajímavý příběh či zápletku. Tady máme po stopadesátéosmé hrad, tentokrát pojmenovaný Exoter a musíme z něho utéct. Tenhle námět se objevuje zatím ve většině československých textovek a začíná mi to lézt trochu krkem.

Úvodní obrazovka se skrolujícím textem

Na jedné z úvodních obrazovek najdeme i skrolující text. Ty si vždy rád pročtu, je fascinující dozvědět se, co se tenkrát mladému autorovi honilo hlavou a měl potřebu to vložit do hry. Fídler sem tentokrát mimo jiné po vzoru Františka Fuky napsal svojí celou adresu i s telefonním číslem, uvedl výčet svých dodělaných her, nabídl své grafické a jiné programy, pozdravil všechny své kamarády, sdělil světu, že jakási "D--e--l" je kráva (že by třídní učitelka?) a také, že máme bít Karla (robot Karel?). 

Kromě toho je zde i zmínka, že se jedná o "logickou textovou hru ovládanou kurzorem". Způsob ovládání je asi největší zvláštnost, protože zde nepíšete klasicky příkazy jako třeba "vezmi lano", ale na obrazovce máte ikonky pro všechny akce (použij, prozkoumej, inventář, sever, jih, atd.) a najíždíte na ně kurzorem, který ovládáte na klávesnici. Výtečné je, že přímo ve hře je menu s volbou ovládacích kláves a lze si tedy nastavit něco normálního i pro současné PC klávesnice - tedy směrové šipky pro ovládání kurzoru a Enter pro potvrzení.

Ovládání pomocí kurzoru a klikacích ikonek
V menu hry lze pohodlně přenastavit ovládací klávesy

Někomu se toto ovládání nemusí líbit, protože je o něco pomalejší, než vypisování příkazů a obtížnost klesá, protože hra sama nabízí všechny dostupné akce a po chvíli zkoušení na řešení prostě přijít musíte. Na druhou stranu odpadají problémy s parserem, kdy člověk nemusí půl dne hádat, jaký správný tvar příkazu má použít, aby to hra konečně uznala.

Jak můžete vidět z mapy, hrad není příliš velký a díky již zmíněné nízké obtížnosti lze hru dohrát během chvilky. Začínáte zavřeni v kobce a brzy zjistíte, že pro opuštění hradu je třeba nalézt čtyři drahokamy, načež se otevře hlavní brána. Žádná velká zápletka se nekoná. Trochu otravné je, že u sebe současně můžete mít jen pět předmětů.


Mapa hry

POSTUP HROU:
Zavřeli mě do odporné kobky, ze které byl jediný východ přes mříže na stropě. Můj jediný spolubydlící byla jakási mrtvola, kterou jsem pro jistotu prohledal a světe div se - našel jsem u ní pilník. Proč se ten amatér sám nepokusil o útěk, to mi hlava nebere. Pilník jsem použil na mříže a pak ho zahodil. Byl jsem volný. Na chodbě jsem se dal na jih, kde jsem vylezl po žebříku a našel sekeru. Na chodbě jsem ještě vzal pochodeň a posléze se zbavil strážce, u kterého jsem našel křesadlo a také svazek klíčů


Strážce strážil strašně
První drahokam je doma

Vzpomněl jsem si, že blízko žebříku byly zamčené dveře, a tak jsem se vrátil, odemkl je a našel krásný drahokam č. 1. Vydal jsem se přes další zamčené dveře na nádvoří (klíče jsem pak zahodil) a chtěl utéct, ale hlavní brána byla zavřená, a tak jsem v knihovně přečetl ohořelý papír. Prý, že mám získat čtyři drahokamy, abych se dostal ven. Ze vzteku jsem sekerou rozmlátil poblíž stojící skleněnou kouli, načež z ní vytekla nějaká odporná tekutina. 


Čtyři diamanty říkáš? Ještě že díky mé hrabivosti už dva mám

Šel jsem raději dál a vylezl na vrchol věže. Zde jsem v truhle našel provaz. Místo, abych ho použil, tak jsem raději skočil z okna na kupku sena, kterou jsem následně zapálil křesadlem a našel jehlu. Křesadlem jsem ještě zapálil pochodeň a pak ho zahodil. Na nádvoří u studny jsem uvázal provaz a vydal se dolů, kde jsem našel drahokam č. 2. Vylezl jsem zpět, zahodil pochodeň a vydal se zpět do knihovny, kde jsem jehlu položil do kaluže jedu. 


Ouch!
Jasně, zabít psa otrávenými dračími hlavami, to dává smysl. Nebylo by snazší hodit mu klobásku?

Touto smrtící zbraní jsem zlikvidoval draka, jemuž jsem usekal všechny hlavy a sekeru i jehlu zahodil. Drak hlídal drahokam č. 3. Nakonec jsem se vydal do podzemí, kde jsem otrávené usekané dračí hlavy hodil hladovému psovi a zabezpečil si tak nerušenou cestu dál k drahokamu č. 4. Se všemi drahokamy jsem se vrátil na nádvoří, kde se mi brána sama otevřela a já tak unikl z hradu Exoter
KONEC POSTUPU HROU

Nalezneme zde i ikonku s nápovědou, která hráčovi (občas) napoví, co dál
Vítězství - vážně je háček nad "t"? 

Verdikt: Textovka, která vyniká způsobem ovládání, ale bohužel co se týče scénáře, je to těžký průměr. 
Hodnocení: ***/10

3 komentáře:

  1. Zajímavé je, že Fídler hrubku v gratulaci ve hře Upír opravil :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak je to o rok starší hra a Fídler se za tu dobu asi zlepšil v gramatice :)

      Vymazat
    2. Taky naděláte kvůli jednomu překlepu...

      Vymazat