Egypt
Vývojář: Pavel Plíva
Vydavatel: Pavel Plíva
Vydáno 1994 pro ZX Spectrum
Žánr: Akční adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Po hrách Řecko (1992), Peklo (1993) a Skandinávie (1993) se Pavel Plíva vrhnul na další díl této série podle hry Myth (1989), který tentokrát obsahuje více adventurních prvků, takže se dá zařadit spíše do žánru akčních adventur.
V dlouhém úvodním textu se dozvíme mimo jiné to, že hra je (bohužel) stále vytvořená v BASICu, obsahuje 41 obrazovek a je rozdělena na tři části - úvodní instrukce a dvě části hry, které se postupně dohrávají do paměti. V první části si také zvolíme způsob ovládání a to buď na joysticku či klávesnici, na které musíme používat klávesy "O" a "P" pro pohyb postavy do stran, "C" pro skok na místě, "D" pro skok do dálky, Enter pro použití věci, mezerník pro výběr věci z inventáře, "1" pro pauzu a "Q" pro přerušení.
Volba ovládání |
Úvodní obrazovka |
Začátek před pyramidou |
Uvnitř pyramidy u čtyř teleportů |
Začínáme před pyramidou a naším prvním úkolem bude dostat se dovnitř a ukradnout zlatý kříž. Ve druhé části se pak pokusíme osvobodit princeznu z jeskyně a dostat se z Egypta domů. Zajímavostí je, že autor si vypůjčil některé části grafiky ze hry Pedro v Krajine Pyramíd (1993), narazit tedy můžeme na "princeznu" Ginu, i na samotného Pedra.
Jinak je hra podobná zmíněným předchozím dílům, s postavou se tedy pohybujeme do stran, skáčeme po plošinkách, vyhýbáme se pastím, sbíráme předměty a pomocí nich řešíme hádanky. Občas je nutné i zabít nějakého nepřítele, hra ale stále více adventurou kombinovanou s plošinovkou. Kontakt s některými nepřáteli znamená okamžitou smrt, častěji ale přijdeme pouze o část z energie, jejíž ukazatel vidíme vpravo nahoře. Po levé straně je zobrazen obsah našeho inventáře a napravo přehled tří sebraných "koulí", což je jakýsi pozůstatek po zmíněné hře Myth.
V tomto díle můžeme vcházet dovnitř jeskyní, v jedné části se nachází čtyři teleporty, z nichž se dostaneme do menších oblastí, které je nutné prozkoumat a vrátit se zpět. Neschází ani pohybující se plošinky, na které není jednoduché skočit.
Každý teleport vede do menší oblasti |
Posuvné plošinky jsou problém |
Je nutné se prostřílet |
Souboj s "Pedrem" |
Narazíme i na spřátelenou postavu domorodce, s nímž se můžeme dát do řeči a vyměnit nějaké předměty či na strážce bránící nám v průchodu.
Největším problémem je velice pomalý chod hry, což se dá částečně řešit zrychlením procesoru v emulátoru. V textech se dozvíme i informaci, že do konce roku 1994 měly vzniknout hry s názvy Skládačka 3 a Dameron, což měl být další díl "série Myth". Na těchto kouscích se však nikdy nezačalo pracovat.
Mapa |
POSTUP HROU
Sebral jsem lopatu a kyslík a na pobřeží vykopal revolver. Nasadil jsem kyslík a vrhnul se pod vodu, kde jsem našel zrní a tím odlákal ptáka před pyramidou. Následně jsem do pyramidy vystřelil a vešel dovnitř, ke čtyřem teleportům. V prvním a druhém jsem objevil nádoby a doplnění energie. Ve třetím byla nádoba, na západě magické oko a na východě první koule do níž jsem střelil a sebral ji. Ve čtvrtém byla nádoba a plazma.
V místnosti s teleporty jsem popošel k pulzujícímu oku a v nově přístupné chodbě se prostřílel přes nepřátele na východ. Do čtyřech slotů jsem vložil postupně čtyři nádoby, vzal plazmu a 5x trefil velkého Pedra. V nově přístupné místnosti jsem získal kříž a prošel do druhé části hry.
Další jeskyně s posuvnými plošinkami |
Sebrání koule otevře cestu dál |
Rozhovor s domorodcem nedopadl podle očekávání |
Strážce je tvrďák, ale hada se zalekl |
Mezi palmami jsem vykopal kost a vešel do jeskyně. Proskákal jsem až na konec a postupně sebral píšťalu, druhou kouli, slovník, lano a motyku. Vrátil jsem se ven a pokračoval na východ k domorodcovi, s nímž jsem si nejprve moc nepopovídal, ale použitím slovníku jsem se dozvěděl, že potřebuje motyku, kterou jsem mu předal a na oplátku dostal koš. Žraloka jsem odlákal pomocí kosti a narazil na dalšího strážce. Nedaleko od něj jsem u hada položil koš a pomocí píšťaly ho do něj dostal. Strážce pak strachy utekl a zanechal za sebou klíč. Vlezl jsem do další jeskyně a na jejím konci odemkl dveře a osvobodil princeznu. Sebral jsem měšec a střelil do třetí koule.
Vrátil jsem se k domorodcovi a vyměnil s ním měšec za pilku. Konečně jsem se mohl vydat na východ, kde jsem po cestě našel plachtu a na pobřeží pilkou pokácel poslední palmu. Použitím lana jsem pak vytvořil vor, stoupl si na jeho levý okraj a použitím plachty odplul.
KONEC POSTUPU HROU
Princezna... Gina? |
Sbohem, Egypte! |
Na voru bych do Ameriky nechtěl... |
Vítězství! |
Verdikt: Zajímavé dobrodružství a v podstatě "dvě hry v jedné", bohužel je ale hra vytvořená v BASICu, což znamená, že je neuvěřitelně pomalá a bez zrychlení v emulátoru téměř nehratelná. Výsledné hodnocení je tedy s přivřenýma očima. Celkově jde o nejlepší hru autora.
Hodnocení: 3/10
Žádné komentáře:
Okomentovat