úterý 8. srpna 2023

Hra 853: Pedro v Krajine Pyramíd (1993)


Pedro v Krajine Pyramíd
Vývojář: Gold Storm (Július Nagy & Andrej Nagy) & K. V. M. & René Lenčéš
Vydavatel: UltraSoft
Vydáno 1993 pro ZX Spectrum
Žánr: Akční adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Po Pedro na Ostrove Pirátov (1992) a Pedro v Strašidelnom Zámku (1993) tu máme zakončení trilogie akčních adventur. Náš hrdina se po svých předchozích dobrodružstvích rozhodl trochu zvolnit a vydal se na dovolenou do Egypta se svojí přítelkyní Ginou. Ta však po příjezdu na hotel kamsi zmizela, přičemž z následného telefonátu se dozvídáme, že ji unesla skupina šílených vědců, která nás teď vydírá. Musíme se vydat do Cheopsovy pyramidy, dostat se do hlavní pohřební komory a přinést odtud vejce smrtelně nebezpečného tvora mimozemského původu, jež předáme únosci na letišti, za což dostaneme klíč od cely, kde je Gina vězněna.

Hru vytvořili stejní autoři jako předchozí dva díly a opět ji distribuovala firma UltraSoft za 179 Sk. 

Menu s výběrem ovládání

Začátek hry

K obchodníkovi se budeme muset několikrát vracet

Ještěr nám blokuje cestu a ještě na nás vyplazuje jazyk

Ovládání se nezměnilo, lze zvolit buď joystick nebo klávesnici, kdy v tom případě si můžeme nadefinovat klávesy pro vlevo, vpravo, skok, změnu slotu v inventáři a sebrání/položení/použití předmětu. V úvodním menu se pohybujeme pomocí mezerníku a následně si musíme vybrat zdali chceme během hry poslouchat zvukové efekty, nebo hudbu. Ve druhém případě musíme nejprve na úvodních obrazovkách najít kazetu a vložit ji do kazeťáku vedle obchodníka, načež začne hrát exotická, ale z trilogie nejméně povedená hudba (na úvodních obrazovkách hraje lepší skladba). 

Mapa je tentokrát orientovaná horizontálně, přejít všechny obrazovky zleva doprava chvilku zabere a bohužel je nutné se vracet hned několikrát, protože u úvodního obchodníka budeme muset vyměňovat předměty za jiné. Vrátily se čtyři sloty v inventáři, kdy ten aktivní je zvýrazněn bílými šipkami. Zpět jsou i "ochranné" předměty, kdy kříž neguje zranění od mnichů a skafandr od zelených mimozemšťanů, je však nutné je mít vždy vybrané. 

Bohužel nebyl odstraněn největší neduh předchozího dílu a sice nutnost stát na specifickém místě při používání předmětů. Pokud tedy stojíme o krůček vedle, tak se akce neprovede, což může být velmi matoucí. Najdeme tu i opravdu špatné situace, kdy např. kouzelnou hůlku musíme použít u pumpy a ne u skřítka, což nemusí každého napadnout. 

Plakát z časopisu BiT 02/94; Zdroj: Spectrumcomputing.co.uk

Krotitel dostal zpátky svoji kobru

Jak je vidět v bublině, duch nás žádá o živou vodu

S křížem v ruce nás mnich nechá na pokoji

Co je proboha "tutón"?

Tento díl je asi nejkomplexnější z trilogie a zabere nejvíce času ho dohrát. Nejprve bude naším úkolem se vůbec do vnitřku pyramidy dostat, protože vchod stráží přerostlý ještěr. Uvnitř nás potom čekají malí mimozemšťané, kdy jediný dotek znamená okamžitou smrt (v jiných případech přicházíme jen o kousek energie, kterou vidíme jako trojbarevný sloupec nad obrázkem sfingy vlevo). Po otevření hrobky pak musíme do kamenného kvádru vložit tři tutóny (těžko říci jestli toto slovo opravdu existuje, nebo si ho autoři vymysleli), které jsou rozesety na různých místech. 

Aby toho nebylo málo, hra má celkem čtyři konce s rozdílnými závěrečnými animacemi a procentem dokončení. Nejlepší varianta nastává pokud se odvděčíme duchovi za jeho pomoc přinesením živé vody a únosci přidáme do kufříku s vejcem menší výbušné překvapení. Lze ovšem také ducha ignorovat, načež nás uvězní v podzemí a pokud necháme únosce odletět s vejcem, tak se dočkáme apokalyptického závěru, kdy se v posuvném textu dočteme, že vědcům se experiment s biologickou zbraní trochu vymkl kontrole, během pár let vypukla epidemie a svět se dostal do obležení vypuštěných mimozemšťanů. 

Na hru vyšlo preview v časopisu BiT 11/93, ze kterého bylo vidět, že autor měl k dispozici pouze demo, kde lze navštívit jen 9 obrazovek, takže řešil podivné věci jako např. proč má postava při skoku nohy u sebe. V čísle 02/94 pak vyšel plakát a "mega-recenze", kde autor udělil 88 % se slovy "Všechno nasvědčuje tomu, že Pedro 3 je důstojným zakončením celé trilogie a že při posledním příběhu tohoto svérázného cestovatele se hráči zabaví minimálně tak jako u předešlých dvou dílů". 

V roce 2011 byla vydána anglická verze pod názvem "Pedro in the Land of Pyramids". 

V Egyptě lze skákat i po obláčcích

Únik před zeleným mužíkem

Problematické zapadávající dveře lze podepřít tyčí

Skřítek využil magickou hůlku a vykouzlil déšť na zalití svého vyschlého záhonku

Mapa

POSTUP HROU
Vzal jsem nůž, skočil do podzemí a u Giny našel kříž, který jsem si odložil na povrchu nalevo od spínače. U fakíra jsem skočil do druhého podzemí a sebral víno aniž bych aktivoval dveře. Na povrchu jsem pokračoval na východ a našel ještě oko ducha a spícího hada. Toho jsem předal krotiteli hadů a za obdržené peníze u obchodníka koupil džbán. Vrátil jsem se ke spínači a položil na něj oko ducha, načež se objevil duch žádající o živou vodu. Sebral jsem odložený kříž a skočil do otevřené šachty. 

Aktivoval jsem v inventáři kříž a prošel doleva kolem mnicha. U fontány jsem džbán naplnil živou vodou a nahoře nožem uvolnil létající koberec. Vrátil jsem se kousek zpět a sebral zrcadlo. Za kobercem čekal opilec na mé víno, za nějž jsem dostal první tutón. Skočil jsem dolů a odešel z podzemí přes dveře na východě. U fakíra jsem si odložil džbán a přerostlé ještěrce položil na podstavec zrcadlo. Prošel jsem k pyramidě a po obláčcích vyskákal k jejímu vchodu. 

Skafandr ochrání před nebezpečnými mimozemšťany

Víko od hrobky je otevřené a všechny tutóny nachystané

Co je tohle?!

Vložením tří tutónů vejce propadne až na zem

Uvnitř pyramidy jsem aktivoval kříž, skočil dolů a prošel kolem mnicha. U víka hrobky jsem odložil tutón, vyskákal nahoru a vzal tyč. Více na východ jsem skočil dolů, sebral kouzelnou paličku/hůlku a unikl nebezpečnému mimozemšťanovi (stačí např. vyskočit na vyvýšené místo vpravo). Od místa s tyčí jsem šel tentokrát doleva, z vyvýšeného místa přeskočil další obludu, sebral bustu a vrátil se do známých míst, kde jsem odložil kříž (ideálně do přízemí, lze odhodit během skoku). Vyskákal jsem nahoru a dveře podepřel tyčí. Na vrcholu pyramidy jsem našel truhlu a opodál také klín/páčidlo. Ven jsem vyšel východem v přízemí. 

U fakíra jsem si odložil truhlu, skřítkovi předal hůlku (nutné stát nalevo od pumpy), za což jsem obdržel druhý tutón a bustu jsem s obchodníkem vyměnil za skafandr chránící před mimozemšťany. V pyramidě jsem znovu sebral kříž, prošel přes mnicha, odložil si druhý tutón a hrobku otevřel páčidlem. Oblékl jsem si skafandr, přešel přes mužíky na východě a našel perly. Přes podepřené dveře jsem pak ve vyšších patrech našel také vázu

Opět jsem se vrátil k obchodníkovi a vyměnil vázu za třetí tutón a perly za kufr. Konečně jsem se ve skafandru vydal do otevřené hrobky, kde jsem do kamenného podstavce postupně vložil všechny tři tutóny a uvolněné vejce dal do kufříku. Poté jsem opustil pyramidu, zahodil kříž i skafandr a u fakíra vyzvedl džbán a truhlu. 

Únosce vzal kufřík s vejcem a odchází na letiště

Hezké letadlo, ale moment, na něco jsme zapomněli...

Osvobození Giny

Čtyři možné konce - vždy na konci obdrženým klíčem od únosce odemknout celu s Ginou.
1. konec - naštvaný duch a epidemie - dohrání na 75 % - vrátil jsem se na začátek k únosci a předal mu bílý kufřík.
2. konec - osvobození Giny a epidemie - dohrání na 80 % - duchovi jsem předal živou vodu ve džbánku a únosci bílý kufřík.
3. konec - naštvaný duch a exploze vrtulníku únosce - dohrání na 90 % - s kufříkem v ruce jsem fakírovi dal truhlu, což změnilo kufřík na fialový s výbušným překvapením, ten jsem dal únosci. 
4. konec - osvobození Giny a exploze vrtulníku únosce - dohrání na 100 % - s kufříkem v ruce jsem fakírovi dal truhlu, což změnilo kufřík na fialový. Duchovi jsem předal živou vodu ve džbánku a únosci fialový kufřík. 
KONEC POSTUPU HROU

Vrtulník únosců za 40 vteřin exploduje

Pedro zabodoval

Vítězství! a nejlepší ze čtyř konců

Zakončení "naštvaný duch"

Zakončení "epidemie"

Verdikt: Nejkomplexnější díl série, nicméně největší problém s nutností používat předměty na specifických místech zůstává. Zajímavostí jsou čtyři různé konce, bez návodu je ale velice těžké přijít na jejich "spouštěče". 
Hodnocení: 5/10

1 komentář:

  1. Spomínal si, keď som si to kúpil z ultrasoftu a potom strávil hodiny nad tým. Fakt skvele zážitky. Skvelá pripomienka hry, ktorá z trilógie bola najlepšia. A hlavne podpora melodiku cez kazetu je tiež super.

    OdpovědětVymazat