čtvrtek 24. srpna 2023

Hra 860: Piper (1993)


Piper
Vývojář: Jaroslav Grešula
Vydavatel: Jaroslav Grešula
Vydáno 1993 pro Atari 8-bit
Žánr: Logická hra
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Na úvodní obrazovce se dočteme příběh - strojem času se přenášíme do 13. století, kde jednomu hradu uprostřed lesů vládne kníže Piper. Neznámá síla nás vtahuje dovnitř a zjišťujeme, že jediná cesta ven je přes síť sklepení. Naším cílem bude vždy složit potrubí tak, aby vedlo od šipky ke dveřím. Ty se poté otevřou a my můžeme projít do další místnosti. 

Autor se snažil vyjednat s JRC prodej hry, kdy mu bylo slíbeno 5 Kč za prodanou kopii. K podpisu smlouvy ale nakonec zřejmě nedošlo, protože distributorovi se nelíbil chybějící editor úrovní a osmibitové hry byly v té době na ústupu. 

První úroveň

Většinou nelze postavit trubku nejkratší cestou

Trochu jiný typ úrovně s pouze jednou trubkou

V celkem 16 úrovních najdeme několik prvků. Kromě zelených různě zatočených trubek tu jsou i základní růžové kostičky s malým hrbolkem uprostřed, s nimiž můžeme hýbat. Stejně jako v Sokobanu lze pouze tlačit, nikoliv tahat. S ostatními prvky hýbat nelze. Magnety zase přisunutou kostičku ukotví a nelze jí pak odsunout. 

K ovládání postavy stačí čtyři šipky pro směr a Esc pro restart dané úrovně pokud se dostaneme do neřešitelné situace. V tom případě přijdeme o jeden ze čtyř životů, nicméně za každou dokončenou úroveň dostaneme jeden navíc.

Magnety chytnou kostičku a už jí nepustí

Obtížnost začíná stoupat

Bude třeba jednu trubku obětovat

Obtížnost je poměrně dobře vybalancovaná a zatímco počáteční úrovně jsou jednoduché, ke konci již začíná řádně přituhovat. I tak je ale hra jednodušší než zmíněný Sokoban. Často musíme řešit jak vlastně trubky postavit, protože nám chybí díly pro postavení přímé nejkratší cesty, či nám v cestě stojí magnety. Naštěstí tu není časový limit, takže na přemýšlení je dost času. 

Poslední úroveň se zdá být neřešitelná a vtip je v tom objevit "teleport" po stranách obrazovky. Poté stačí kostičky odtlačit na pravý okraj a postava se objeví vlevo. 

Po dokončení všech úrovní získáváme titul "Master of pipes" a také heslo "SCUM" do dalších her autora. 

Zde je třeba nejprve postavit potrubí a po otevření průchodu ho narušit

V poslední úrovni je nutné najít teleport po stranách obrazovky

Kousek před koncem

Vítězství!

Verdikt: Dobře udělaná logická hra typu "Sokoban" s ideálně trefenou obtížností. Chybí hlavně systém hesel pro možnost přeskočení již dokončených úrovní.
Hodnocení: 5/10

Žádné komentáře:

Okomentovat