Critters
Vývojář: Petr Kain
Vydavatel: Petr Kain
Vydáno 1989 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Klasická hyperlokální textová hra vycházející ze stejnojmenného filmu (1986), v němž se americká rodinka z Kansasu potýká s velmi hladovými a zubatými mimozemšťany. V našem případě se ocitneme v roce 1989 v Praze. Je pátek odpoledne, rodina je pryč a my tvrdneme doma, jelikož máme domácí vězení. Po chvilce zazvoní telefon a náš kamarád Mirek nás poprosí o zkopírování nové textovky Critters. Problém ale je, že nám matka zabavila kabel od ZX Spectra a navíc jsme doma zamčení. To je ale jen začátek, protože brzy zjistíme, že zmínění mimozemšťané obsadili školu a naše láska Monika by mohla mít potíže.
Autor hru v roce 2023 zrekonstruoval a přidal např. úvodní obrázek. K nalezení je i "updated" verze, v níž jsou opraveny chyby v parseru a optimalizována byla i rychlost programu.
Tahle hra není pro začátečníky! |
Začátek hry |
Příkaz SLOVNIK |
Taková normální výbavička tehdejšího pařana |
Kdykoliv si zadáním SLOVNIK můžeme vypsat všechny dostupné příkazy, tzn. PROZKOUMEJ, SEBER, POLOŽ, POUŽIJ, OTEVŘI, ZAVŘI, ODEMKNI, ZAMKNI, DEJ, OSLOV, R(ozhlédni se), I(nventář), SKORE, SLOVNIK, POMOC, RS (RAM save - uložení pozice do paměti), RL (RAM load - nahrání pozice z paměti).
Slova se dají zkracovat i na méně jak tři písmena a parser chápe i synonyma, např. SEBER a VEZMI. Pomocí POMOC si můžeme vypsat pár opakujících se tipů, OSLOV nám umožní začít dialog s postavami (nelze do nich zasahovat) a SKORE vypíše aktuální stav získaných bodů. Za každou vyřešenou hádanku totiž dostaneme bodovou odměnu, kdy maximum je 130.
Předělávka jaké hry z Atari? |
Bláznivá sousedka mě nechce pustit ven |
Časopis VTM s důležitou nápovědou |
Zařídil jsem sousedce dovolenou v Bohnicích |
Jakmile se dostaneme ven z našeho domu a předáme kazetu, tak objevíme kamaráda Michala zavřeného v popelnici. Právě od něho se dozvíme o mimozemšťanech a zároveň se k nám přidá jako společník, přičemž nám může pomoci v boji. Critters jsou totiž agresivní a pokud je potkáme, tak na nás mohou zaútočit a musíme je nějakým způsobem zlikvidovat. V takových momentech se zároveň deaktivuje možnost ukládání.
Některé hádanky dokáží trochu potrápit, např. zničení zámku pomocí prskavky a sodovky, na druhou stranu se v textech dají najít nápovědy a obtížnost je tak přiměřená. Dobrou zprávou je neomezený inventář, protože s sebou později taháme velké množství předmětů. Pobaví narážky na minulý režim, např. opilé soudružce ředitelce můžeme věnovat sochu Lenina.
Negativem je nutnost psát pomalu, protože program jinak nezaznamenává všechny znaky, což bylo víceméně opraveno ve zmíněné "updated" verzi. Kromě později doplněného úvodního obrázku tu nenajdeme ani žádnou grafiku či hudbu, zpracování je velmi jednoduché.
Na popelnici je návod na průchod bludištěm ve hře Indiana Jones (1985) a odpudivé Atari |
První úkol splněn a co teď? |
Mapa |
POSTUP HROU
V pokoji jsem sebral kazetu (VEZ KAZ) a v koupelně sprej (VEZ SPR). V předsíni jsem 2x zvedl zvonící telefon (2x POU TEL) a slíbil nahrání hry. Prohledal jsem kuchyni (PRO NAD; PRO LED; PRO SPO) a sebral nůž (VEZ NUZ), magnet (VEZ MAG) a zápalky (VEZ ZAP). V lednici (OTE LED; PRO LED) jsem objevil také syrečky (VEZ SYR), pivo (VEZ PIV) a sodovku (VEZ SOD) a zavřel ji (ZAV LED). Na balkoně z rajčat (PRO RAJ) vypadlo zelené rajče (VEZ ZEL) a také jsem nožem uříznul prádelní šňůru (POU NUZ SNU; VEZ SNU). V pokoji matky jsem objevil vázu (PRO DEK), přivázal provázek k magnetu (POU PRO MAG) a vytáhl klíče (POU MAG VAZ; VEZ KLI). Nožem jsem vypáčil skříňku (POU NUZ SKR) a uvnitř objevil (PRO SKR) zabavený kabel (VEZ KAB).
Vrátil jsem se do svého pokoje, připojil kabel k ZX Spectru (POU KAB ZX) a nahrál na kazetu textovku pro Mirka (POU KAZ ZX). Odemkl jsem dveře od bytu (ODE DVE) a sešel dolů do suterénu (VEN). Ve schránce (PRO SCH) jsem objevil časopis VTM (VEZ CAS), v němž se objevil užitečný článek (PRO CAS). Z nástěnky (PRO NAS) jsem získal připínáčky (VEZ PRI), nicméně bláznivá Honzíková mě nechtěla pustit ven. Vrátil jsem se k telefonu, v seznamu našel číslo do Bohnic (POU SEZ) a nechal babu odstranit (POU TEL).
Ufouni a záchrana Moniky |
Zakopaný poklad ve formě busty Lenina |
Critters mě sežrali |
Jedna z těch těžších hádanek |
Před domem jsem prohledal popelnici (OTE POP; PRO POP) a našel dětskou pistolku (VEZ PIS). V parku jsem Mirkovi předal kazetu (DEJ KAZ MIR) a získal komiks. Pokračoval jsem před jídelnu, otevřel další popelnici (OTE POP) a zachránil Michala, od něhož jsem se dozvěděl informace o critters (OSLO MICH). Prohledal jsem popelnici (PRO POP) a našel starý chleba (VEZ CHL), s nímž jsem se vrátil před dům na rozkopanou ulici, předal kopáčovi celou svačinu (DEJ CHL KOP; DEJ SYR KOP; DEJ PIVO KOP) a získal krumpáč (VEZ KRU). Na skládce jsem z vánočního stromečku (PRO STR) sundal prskavku (VEZ PRS).
U bočního vchodu do školy jsem nalákal školníkova psa pomocí rajčete-míčku (POU RAJ PSA; VEZ RAJ) na okraj oválu a přivázal ho šňůrou ke stromu (POU SNU PSA). Sebral jsem hrábě a lopatu (VEZ HRA; VEZ LOP) a v pískovém doskočišti vyhrabal bustu Lenina (POU LOP DOS; VEZ LEN). Vešel jsem do školy, kde na mě hned zaútočili critters. Hodil jsem připínáčky na zem a odehnal je (POU PRI). V malé tělocvičně jsem prohlédl "medicinbaly" (PRO MED) a příšeru zasáhl krumpáčem (POU KRU PRI). Ve školní dílně jsem ukořistil kladivo a hřebíky (VEZ KLA; VEZ HRE). Dveře do kabinetu tělocvikáře jsem rozmlátil krumpáčem (POU KRU DVE) a uvnitř objevil skříň (PRO SKR) s ocelovým zámkem. Vzpomněl jsem si na článek z časopisu VTM, zarazil prskavku do zámku (POU PRS ZAM), zapálil ji (POU ZAP PRS), zchladil sodovkou a nakonec urazil kladivem (POU KLA ZAM). Uvnitř skříně (OTE SKR; PRO SKR) jsem objevil vzduchovku (VEZ VZD), kterou jsem nabil hřebíkem (POU HRE VZD).
Ožralá soudružka konečně v náručí Vladimíra |
Kód od trezoru je jedno památné datum |
Likvidace ufounů |
Karlos má doma práci |
Od křižovatky chodeb jsem pokračoval na východ, opilé ředitelce věnoval bustu Lenina (DEJ LEN RED), prohledal ji (PRO RED) a našel svazek klíčů (VEZ SVA), díky němuž jsem odemkl dveře do ředitelny (ODE DVE). Zde jsem prohlédl obrazy (PRO OBR), trezor (PRO TRE) a ten otevřel (OTE TRE) pomocí kódu 7111917 (datum 7. 11. 1917 aneb bolševická revoluce). Uvnitř jsem našel (PRO TRE) prak, láhev vodky a pornočasopis (VEZ PRA; VEZ LAH; VEZ POR). Prakem jsem hned vyzbrojil Michala (DEJ PRA MIC) a na západ od křižovatky chodeb jsme zlikvidovali dva crittery (POU VZD CRI), přičemž třetí utekl. Na záchodcích jsem sebral hadr (VEZ HAD) a vyrobil molotovův koktejl (POU HAD LAH). Na konci chodby jsem odemkl dveře do třídy (ODE DVE), uvnitř prohledal lavice (PRO LAV) a našel sešit (VEZ SES), v němž byl návod na výrobu domácího plamenometu (PRO SES).
Znovu jsem nabil vzduchovku (POU HRE VZD) a ve velké tělocvičně zlikvidoval uniklého crittera (POU VZD CRI). Vrátil jsem se před školu a Karlosovi vrátil jeho pornočasopis (DEJ POR KAR), za což se mi odvděčil zapalovačem. Ve školní dílně jsem vyrobil plamenomet (POU PIS SPR) a vydal se nejprve do atria spálit vetřelecké vejce (POU PLA VEJ). Poté jsem v jídelně otevřel výdejové okénko (OTE OKE), zablokoval dveře-lítačky (POU LOP LIT), zapálil molotov plamenometem (POU PLA MOL) a hodil ho okénkem do kuchyně plné critterů (POU MOL OKE).
KONEC POSTUPU HROU
Výroba domácího plamenometu |
Konečně někdo, kdo dokáže ocenit školní kuchyni |
Vítězství! |
Co bylo dál |
Verdikt: Povedená textovka na motivy amerického filmu. Najdeme tu souboje s mimozemšťany, získávání bodů do skóre za vyřešené hádanky a dialogy s postavami. Hodnotil bych možná i výše, kdyby se příkazy daly zadávat rychleji a hra obsahovala nějakou grafiku a zvuky.
Hodnocení: 4/10
Žádné komentáře:
Okomentovat