Critters
Vývojář: Jaromír Štáfek
Vydavatel: Jaromír Štáfek
Vydáno 1992 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Po hrách Válka Gangů (1991) a Příběh ze Tmy (1992) vytvořil J. Štáfek také tuto hyperlokální textovku inspirovanou sci-fi filmem Critters (1986) či možná stejnojmennou hrou ze ZX Spectra z roku 1989. Právě s tou má velmi podobný začátek v bytě, zbytek je ale jiný. Rodiče odjíždějí pryč na chalupu a jelikož nám je již 16 let, tak zůstáváme sami doma a plánujeme pořádně si zahrát na svém Atari a shlédnout nějaký ten film na kazetě. Podle adresy autora se dá odhadnout, že příběh se odehrává ve městě Nové Strašecí.
Příběh |
Instrukce |
Začátek hry |
Zase ty syrečky... |
Všechny dostupné příkazy si můžeme kdykoliv vypsat pomocí SLOVNÍK a jedná se o PROZKOUMEJ, VEZMI, POLOZ, POUZIJ, MLUV, I a R pro opětovný popis aktuální lokace. Slova můžeme zkracovat i na méně jak tři písmena, ale občas je musíme napsat celá, abychom rozlišili např. "klíč" a "klíček". S postavami můžeme hovořit přes MLUV, což nám často poskytne cenné informace, do dialogů však nemůžeme nijak zasahovat. Velikost inventáře je neomezená.
Zvu kamaráda na film |
Critters a nahatý lidi |
Dostat Zbyšoura z hospody bude problém |
V zastavárně |
Začínáme ve svém bytě, kam pozveme kamaráda Tomáše, aby s námi sledoval film z kazety. Videorekordér se ovšem rozbije, a tak se vydáváme situaci napravit dřív než se rodiče vrátí. Budeme se tak pohybovat také po blízkém okolí, kde potkáme další postavy jako je opilý Zbyšour, zlodějský zastavárník, hamižný Vietnamec či flákající se dělník snědé pleti.
Hádanky jsou logické a obtížnost je nižší, což přispívá k plynulé hratelnosti. Na závěrečné obrazovce autor láká na pokračování jménem Critters 2 aneb Koulova Pomsta, to ovšem zřejmě nikdy nevyšlo.
Mapa |
POSTUP HROU
V pokoji jsem sebral svoje Atari (VEZ ATA), na chodbě 2x prohledal botník (2x PRO BOT) a věšák (PRO VES) a oblékl si teplákovku (VEZ TEP; POU TEP), obul tenisky (VEZ TEN; POU TEN) a sebral klíče (VEZ KLI), s nimiž jsem odemkl dveře od bytu (POU KLI). V kuchyni jsem v lednici (PRO LED) objevil syrečky (VEZ SYR), ve spižírně v regálech (PRO REG) klíček (VEZ KLICEK), s nímž jsem v obýváku odemkl zamčenou skříňku (PRO STE; POU KLICEK) a objevil videokazetu (PRO SKR; VEZ KAZ). V sestřině pokoji jsem z poličky (PRO POL) ukradl mončičáka (VEZ MON) a na balkoně lyže (VEZ LYZ) a kolo (VEZ KOL).
Mezitím na mě začal zvonit kamarád Tomáš, a tak jsem na něj z balkonu zamával (MLUV TOM) a pozval ho na sledování filmu Critters. Sešel jsem dolů ke vchodu do budovy, otevřel Tomášovi (MLUV TOM) a vrátil se do obýváku, kde jsem pustil kazetu (POU KAZ). Ta se ovšem zasekla a poničila, a tak jsem se vydali situaci napravit.
Vietnamec |
Dávat svoje Atari z ruky byla chyba! |
Syrečky zachraňují situaci |
Opustil jsem budovu a na plácku vyměnil s holčičkami mončičáka za míček (POU MON; VEZ MIC). Na náměstíčku jsem se od Tomáše dozvěděl (MLUV TOM), že video opraví Zbyšour, jehož jsem našel v hospodě (MLUV ZBY) a dozvěděl se o chybějících nástrojích. V zastavárně jsem tedy vyměnil lyže za sadu nářadí (POU LYZ) a vrátil ji Zbyšourovi (POU NAR). Ten ale ještě za službičku chtěl nikotin, a tak jsem v zastavárně musel za dvoustovku prodat i kolo (POU KOL) a s ní jsem u Vietnamce získal cigarety a stovku (POU DVOU). Vrátil jsem se do obýváku, vzal videorekordér (VEZ VID) a předal ho spolu s cigaretami Zbyšourovi u bytovky (POU CIG; POU VID), načež ten ho opravil. Úspěch jsem oznámil Tomášovi na náměstíčku (MLUV TOM) a u zastavárníka si nechal nahrát oba filmy (MLUV ZAS). Musel jsem mu ovšem zaplatit stovku (POU STO) a půjčit svoje Atari (POU ATA).
Druhý den jsem se vydal zpět a dostal od zastavárníka novou kazetu (MLUV ZAS). Ukradl mi však moje Atari. Ve výkopu (PRO VYK) jsem dělníkovi hodil syrečky (POU SYR) a získal krompáč (VEZ KRO). Na hřbitově jsem vlkodava odlákal míčkem (POU MIC) a v kapli rozbil krompáčem poklop (POU KRO). V temné kryptě jsem objevil cihlovou zeď, kterou jsem také zničil (POU KRO) a ve skladišti zastavárny získal zpět své Atari (VEZ ATA). Vrátil jsem se zpět domů a před návratem rodičů vše vrátil na své místo.
KONEC POSTUPU HROU
Žádné zdržování |
Mám svoji lásku zpět |
Vítězství! |
Verdikt: Dobře udělaná hyperlokální textovka s nižší obtížností.
Hodnocení: 4/10
Žádné komentáře:
Okomentovat