Gunhead
Vývojář: Robert Knill & Radek Štěrba
Vydavatel: Funny Computer (FUCO) & Raster Software
Vydáno 1994 pro Atari 8-bit
Žánr: Plošinovka
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Po povedené akční adventuře Imagine (1992) představila dvojice Knill & Štěrba tuto v mnoha ohledech podobnou hru, která se ale řadí spíše do žánru plošinovek, jelikož neobsahuje klasické hádanky.
Ujmeme se inteligentního bojového robota s označením "Gunhead", který byl poškozen při potlačování vzpoury řídícího centra továrny umístěné na jednom z měsíců Jupitera. Naším cílem bude najít náhradní díly, abychom byli schopni vrátit se zpět na základnu na Zemi. Tyto díly nám umožní změnit tvar a pohybovat se rychleji či dokonce létat.
Začátek hry |
Střílení po nepřátelích |
Gunhead sbírá další rakety do svého raketometu |
Krčení před nepřítelem |
Budeme se tedy pohybovat po továrně, což je v podstatě jedno velké bludiště propojené chodbami a žebříky, kdy obrazovky jsou často rozdělené na dvě části. V cestě nám budou překážet nepřátelé, kteří na nás ale nereagují a jen se pohybují po předem daných trasách. Zbavit se jich můžeme pomocí naší zbraně, do níž potřebujeme rakety - začínáme se 30 a lze najít i další - zpravidla dostaneme navíc osm kusů. Není tedy možné střílet na vše co se hýbe, ale o velké omezení se ve finále nejedná.
Střílet lze i diagonálně, čímž trefíme nepřítele níže či nad námi - je nutné podržet klávesy nahoru/dolů + do strany a vystřelit. Klíčové také je, že zničení protivníci se neobnovují a není tu ani časový limit. Gunhead se může i skrčit, čímž se dá nepříteli vyhnout, ale v této pozici vydrží jen krátce. Skákání není možné.
První vylepšení "tank" |
Přeměna do rychlého tanku umožní překonat silové pole |
Tady se dá zase podjet |
Mapa |
Abychom mohli hru dokončit, je nutné nejprve najít zmíněné náhradní díly, respektive dvě vylepšení a sice "tank" a "letadlo", do nichž se následně dá transformovat. Tank nás přemění na vozidlo, které je rychlejší a nižší, dají se s ním tedy projet určité pasáže, kde nám v cestě dál brání např. časované silové pole. S pomocí letadla zase překonáme šachty, propasti či nášlapné plošinky a pasti.
Stejně jako zbraň, i tyto dvě formy vybíráme pomocí klávesy SELECT ze spodního menu a přes FIRE je aktivujeme, nicméně jejich použití je limitované, jelikož při nadužívání zmizí a lze se dostat do stavu kdy nelze hru dokončit. Dole vidíme také počet dostupných raket a nalevo od tohoto čísla je i bílý sloupeček indikující naše zbývající životy, jež ubývají při kontaktu s protivníky a zpět na maximum se doplní pouze při sebrání právě zmíněných dvou vylepšení.
Plynulost hry je velice dobrá a pozitivní dojem z technického zpracování podtrhuje i skvělá hudba od Radka Štěrby, která ale bohužel hraje jen v úvodním menu a po dokončení úkolu, jinak se dočkáme jen pár zvukových efektů.
Před vydáním plné hry vzniklo i demo, kde si lze projít pár úvodních místností. Zdá se, že v dobovém tisku nevyšla žádná recenze, není ani jasné zda se hra prodávala za peníze. Nicméně v roce 1999 ji autoři prohlásili za freeware, když se objevila v diskmagu Flop 41-42.
Druhé vylepšení "letadlo" |
Překonání šachty pomocí letadla |
Přede mnou je smrtelná past |
Závěrečný odlet domů |
Verdikt: Podařená "bludišťovka" trochu podobná předchozí hře autorů se jménem Imagine (1992). Oproti ní zde ale najdeme méně hádanek a více bloudění, řadím ji tedy o stupínek níže.
Hodnocení: 5/10
Myslím, že autori sa inšpirovali filmom Ganheddo https://archive.org/details/video.guru20200327223921241
OdpovědětVymazatVypadá to tak, ta zápletka zní velmi podobně.
Vymazat