úterý 5. dubna 2022

Hra 660: Imagine (1992)


Imagine
Vývojář: Robert Knill (FUCO) & Radek Štěrba (RASTER)
Vydavatel: K-Soft, od roku 1993 LK Avalon
Vydáno 1992 pro Atari 8-bit
Žánr: Akční adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Autorská dvojice Knill & Štěrba vytvořila jedny z nejzajímavějších tuzemských her pro osmibitová Atari, např. Android, Cityhawk či Predator (všechny 1991). V případě Imagine zúročili získané zkušenosti a vytvořili lákavý mix adventury, plošinovky a RPG. 

Hra vyšla původně v roce 1992 pod vydavatelem K-Soft a v roce 1993 ji komerčně distribuovala i polská firma LK Avalon, která ji opatřila kazetovou obálkou, na níž můžeme najít i více rozepsaný příběh (volný překlad z polštiny):
"Mnohaleté hledání krystalu tajemné síly se konečně vyplatilo. Čaroděj Wormthorp ho našel v troskách chrámu Mikki. Zbývá prozkoumat jeho možnosti. Dlouholetý výzkum však nepřinesl žádné výsledky. Při jednom z experimentů kouzelník usnul a probudil se na neznámém místě. Pravděpodobně jde o strašidelný hrad Kirtroph, protože existuje legenda o jeho spojení s krystalem. Podle ní se člověk může vrátit do normálního světa jedině tak, že zemře v místnosti dvou hrobek."
Kazetová obálka polské distribuce; Zdroj: archive.org

Začátek hry

Lezení po žebříku a dva chrliče s ohněm

Sbírání nového kouzla

Ujímáme se tedy čaroděje, se kterým musíme zmapovat bludiště obrazovek v tajemném hradě a najít cestu ven. Postava může chodit do stran, šplhat po žebříkách a chodit po schodech nahoru či dolů, nicméně pád i z menší výšky znamená okamžitou smrt. 

V cestě nám budou stát nepřátelé - nejvíce rozšíření jsou netopýři, kteří létají po předem určených trasách a po opuštění obrazovky se narodí znovu. Dále narazíme na mágy, duchy a další typy nepřátel, ti se po zneškodnění již neobjeví. Narazit můžeme i na statické chrliče, kteří s přestávkami chrlí oheň. 

Zprůchodnění stěny

Kouzlo "světlo" střeží netopýr

V téhle tmě se místnost nedá projít

Jakožto čaroděj samozřejmě máme v rukávě pár es v podobě kouzel. Zpočátku to je pouze SHOOT FOG (střel mlhu), kterým dokážeme zneškodnit netopýry. Hra se ovládá pomocí joysticku a pokud stiskneme šipku dolu + FIRE, tak se vybrané kouzlo změní na jiné, což vidíme v levém dolním rohu, v naší magické knize. Navíc je tu také TAKE IT, což použijeme v případě sbírání nových kouzel, ty musíme ovšem nejdřív v bludišti najít. 

Nachází se tu ještě SHOOT FIRE (ohnivá koule), WALL KEY (otevře neprůchozí stěnu), MAKE DOOR (v podstatě to samé co předchozí kouzlo), HAWK (proměna v jestřába pro překonání propastí), LIGHT (osvětlení temných místností) a MAKE STEP (vytvoření schodiště). 

Přeměna v jestřába

Vykouzlení schodů

Mapa

Některou magii použijeme bohužel jen jednou a s přehledem nejpoužívanější jsou pak obě "SHOOT" kouzla. Ty vytváříme v úrovni nad svojí hlavou a vysíláme je rovně před sebe, takže je důležité si uvědomit, že je možné je střílet i diagonálně a zneškodnit tak nepřátele při zemi či nad námi. Stačí podržet klávesy dolů/nahoru + do strany a stisknout FIRE. Obě SHOOT kouzla mají omezený počet použití a kolik nám jich zbývá zjistíme z ukazatelů v dolní části obrazovky. 

Vpravo dole je pak svíčka, jež určuje zbývající životy postavy. Kontakt s nepřítelem naštěstí neznamená okamžitou smrt, ale pouze zmenšení svíčky. Zpočátku, než získáme kouzlo SHOOT FIRE, je dokonce nutné několikrát nepřátele proběhnout a utržit nějaké to zranění. 

Hra běhá příjemně plynule, ale bohužel během hraní nehraje hudba, dočkáme se jen několika zvukových efektů. Pro dohrání je nutné několikrát přejít skoro celou mapu tam a zpět. Imagine se dočkalo i recenze v polském časopisu Top Secret 8/1993, kde hra získala slušných 70 %. 

Boj s duchy na hradbách

Závěrečná místnost s náhrobky

Vítězství!

Verdikt: Zajímavá akční adventura se slušnou atmosférou. Škoda, že některá kouzla se dají využít jen na jednom místě a spousta obrazovek je prázdných. 
Hodnocení: 5/10

3 komentáře:

  1. Vypadá to na super hru, která mi v mládí při mém Atari období unikla. Na začátku píšeš, že hra je také částečně RPG. Jaké přesně RPG prvky obsahuje? Dík.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Podle mě to jsou ty souboje, životy postavy, magická energie (máš omezený počet kouzel), v podstatě se to dá brát i tak, že jak nacházíš nová kouzla, tak si postavu vylepšuješ - nejdřív ani nedokážeš zabít většinu nepřátel a musíš najít ohnivou kouli.

      Vymazat
  2. Ta přeměna čaroděje na jestřába vypadá jako jasná inspirace starou hrou Alchemist pro ZX Spectrum.

    https://www.zx-spectrum.cz/index.php?cat1=3&cat2=3&game_id=alchemist.txt

    OdpovědětVymazat