pondělí 2. září 2024

Hra 990: Cesta Tmou (1994)


Cesta Tmou
Vývojář: Jan Burian (Utopia) & Hamra Kahle
Vydavatel: Torture, později JRC
Vydáno 1994 pro Amiga
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Pokračování textovky Drsná Cesta (1993) a zároveň druhý díl v trilogii, kdy tím závěrečným je Mrtvá Cesta (1995). Opět ho vytvořil Jan Burian alias Utopia ze skupiny Torture a hudebník pod pseudonymem Hamra Kahle složil povedenou hudbu laděnou do temnějších tónů. Hra se prodávala za 200 Kč (viz inzerce časopisu JRC v časopisu Level č. 4) a proto také obsahovala ochranu proti kopírování, kdy musíme najít náhodně vybrané tři obrázky v přiloženém manuálu, sečíst jejich hodnoty a napsat výsledek. V některých verzích je tato ochrana upravena a vidíme rovnou čísla. 

Příběh se odehrává rok po prvním dílu a opět zabrousíme do sci-fi žánru. Do provozu byl uveden Neuromancerův systém, který umožňuje přenést lidskou mysl do virtuální počítačové reality, přičemž je vše propojeno sítí. Přístup je povolen dobrovolníkům, kteří tuto novou dimenzi chtějí otestovat, což si samozřejmě nemůžeme nechat ujít. Jenže po nějaké době se začnou ztrácet lidé a to včetně jejich fyzických těl. Jak vyjde najevo, na určitých místech v síti začne docházet k anomáliím a vznikají celé alternativní světy. Přichází příkaz k opuštění systému, který sice následujeme, ale cestou zpět k hlavní sběrnici jsme vtaženi na jedno z těchto míst. Probouzíme se nazí na dvorku a naším cílem bude samozřejmě dostat se zpět domů, do naší reality.

Logo skupiny Torture

Úvodní příběh

Protipirátská ochrana - symboly jsou v manuálu

Začátek hry a inventář

Mechanismy jsou podobné jako v prvním dílu - vše se ovládá pouze myší, přičemž nemusíme zadávat žádné příkazy, pouze klikáme na klíčová slova, načež se automaticky provede jedna z akcí. Většinou je to PROZKOUMEJ, ale pokud se jedná o postavu, tak může jít i o MLUV, načež se zobrazí jednoduchý dialogový systém. Pokud něco objevíme, tak se předmět automaticky sebere. Velmi příjemnou změnou je, že tato slova jsou tentokrát zvýrazněna červeně, nemusíme tedy zdlouhavě prohledávat texty. 

Pravé tlačítko myši zobrazí okénko s obsahem našeho neomezeného inventáře, následně můžeme tento předmět vybrat a použít ho na některé z klíčových slov, případně na jiný předmět v inventáři. Lze také na vteřinu podržet levé tlačítko nad předmětem, čímž se vypíše jeho popis. Pro přesun do další lokace stačí kliknout na některou ze čtyř šipek po stranách. 

V levém dolním rohu je pak ikonka pro vypnutí/zapnutí hudby, v pravém dolním rohu je menu pro uložení/nahrání hry a zobrazení dosaženého skóre. 

Žid si vysloužil kocoura do obličeje

Některé části jsou jen pro otrlé

Proboření čtvrté stěny

Jednoduchý dialogový systém

Hra sice začíná jako kyberpunk, pokračuje ale jako fantasy. Při svém putování narazíme na postavy jako je vlkodlak, obr, ohnivý mužík, Smrt, čert, vodní víla, mluvící havran, šaman či čaroděj. Začínáme v městečku, ale postupně se dostaneme také do pekla, do hradu plného nepřátel, na poušť či na konec světa. Bohužel na rozdíl od předchozího dílu tu nenajdeme žádné doprovodné obrázky. 

Texty se nesou ve značně humorném a zároveň dost morbidním a někdy i lehce erotickém duchu. Je vidět, že autor měl literární talent, jen škoda častých překlepů. Některé hádanky jsou pouze pro silné povahy - např. musíme do nateklého oběšence narazit pípu a načepovat si z něho krev do misky pro vlkodlaka. Několikrát dochází i k proboření čtvrté stěny, např. hostinský komentuje zmíněnou předchozí hru Drsná Cesta. 

Hezkým zpestřením je fakt, že některé části odehrajeme za někoho jiného - např. za kocoura či za naší kamarádku Rinn, která byla do tohoto světa také vcucnuta a jež nás bude v závěrečné části doprovázet. Dojde i na převtělení do blechy a následný románek s bleší princeznou. Hra je poměrně dost rozsáhlá a dohrání spolkne slušnou porci času. 

Obtížnost kolísá nahoru a dolů - některé části jsou jednoduché, dojde ale i na některé těžké (většinou dost bizarní) hádanky. Za všechny lze jmenovat část, kdy musíme nasypat postavě pepř do vlasů, načež začne kýchat a narážet hlavou do zdi. To musíme využít k přiložení žížaly ke stěně, načež získáme placatou žížalu a tu použijeme jako plácačku na zabití much. 

Bohužel i zde najdeme nekalé praktiky jako nutnost něco prozkoumat vícekrát (čištění pukliny u slepce) a otravná je i část, kdy musíme vypít celkem 10 piv a ještě tři roznést po městě, což je velmi zdlouhavé. Příjemné alespoň je, že se tu nedá zemřít, resp. pokud se tak stane, tak nás hra vrátí zpět. 

Na Cestu Tmou zřejmě nevyšla žádná recenze, ale objevil se alespoň návod (s nepřesnými mapami) v časopisu Excalibur č. 34 z října 1994. 

Dočkáme se i lehce lechtivých scén

Mapa

POSTUP HROU
V přístěnku jsem našel palici, v bahně zrní a na okně kámen. Palicí jsem uhodil do hejna a získal slepici a peří. Kámen jsem hodil na střechu a získaný žebřík postavil ke stromu, na nějž jsem vylezl, ve větvích získal větev, u hnízda dal ptákovi zrní a získal holuba, který mi z vrcholku přinesl sýr. Ten jsem propíchal větví a společně se slepicí a holubem ho daroval kocourovi Kňoukovi, který mi nejenom sehnal oblečení, ale dokonce se ke mě i přidal. 

V hospodě na stole jsem ukradl panáka, nalil ho do půllitru a poté ho zase naplnil tekutinou z louže. U výčepu jsem zavřením kohoutku odlákal hostinského, ukradl pípu a kohoutek opět otevřel. V krámku jsem hodil kocoura na žida a ukradl chleba a pepř. Pokračoval jsem až k chudobinci, kde jsem chuďasovi daroval chleba, nalil mu do misky břečku z panáku a zdědil misku. U šibenice jsem do oběšence zapíchl pípu a do misky nabral krev, kterou jsem donesl vlkodlakovi a získal boty. S nimi jsem mohl do strážnice, kde jsem biřice požádal o zatčení žebráka a získal 63 zlatých, aneb prachy. S těmi jsem se vydal k červeným lucernám a u madam si zaplatil kamarádku Rinn. Po rozhovoru a styku jsem si nechal gumu. U žida jsem koupil mapu a vydal se do kouzelnického krámku. Věnoval jsem šášulovi gumu a nechal si ověřit pravost mapy - byla falešná. Předal jsem ji tedy biřicovi a ten nechal žida zatknout, za což jsem získal odměnu 1 zlatý. 

Sakra, mapa je falešná!

Hostinský komentuje ohledně předchozí textovky autora

V kůži kocoura

Naštěstí nás po smrti hra vrátí

Vrátil jsem se do hospody a u hostinského si nechal za zlaťák načepovat pivo. Jedno jsem donesl biřicovi, jedno řezníkovi a jedno šášulovi a od každého jsem získal 2 zlaté. Teď jsem měl dostatek peněz, abych si mohl koupit 10 piv a všechny je vypil, načež se objevila vopice. Koupil jsem si ještě jedno pivo na cestu a vopici předal šášulovi, který vymýšlel protikocovinové kouzlo, za což jsem obdržel hmyzí amulet. Předal jsem pivo kocourovi a toho pak nacpal do myší díry. Jakožto kocour jsem dal myším sýr a pivo a dostal sklo. Tím jsem odřezal lano u šibenice a získal provaz

Před krámkem jsem použil amulet a převtělil se do blechy. Ze špíny jsem vyhrabal prasečí štětinu, do níž jsem nabral dezinfekci z kaluže a zabil zlého švába. Po menším románku s princeznou jsem se převtělil zpět, z police sebral plechovku dehtu a spláchnul se ven na ulici. V hospodě jsem vožralku polil dehtem a naházel na něj peří, z čehož jsem získal magnet. Koupil jsem poslední pivo a polil jím papír pod stolem, z čehož vzešla vlhká mapa. Šášula mi prozradil, že i tato je falešná, což jsem oznámil biřicovi, ten mě ale nespravedlivě uvrhl do vězení. 

V bleší formě prožijeme románek s bleší princeznou

Nespravedlnost!

V zajetí hladového obra

Bizarní hádanka

Ve slámě jsem objevil sirky, ve zdi nůž. Nožem jsem ze sirek ořezal hlavičky a získal síru. Tu jsem naházel do kanálu a otrávené krysy zakously klíčníka, od něhož jsem pomocí magnetu získal klíče. Vrátil jsem se do krámku, opět použil amulet a uvnitř otevřel klíči trezor, v němž se skrývala jediná pravá mapa, což jsem si nechal ověřit i u šášuly. Konečně jsem se tedy od sloupu mohl vydat po cestě na sever, kde mě ale přepadl hladový obr. Na lavici jsem objevil bochník chleba, ve stoce mrtvou krysu. Mlokovi jsem dal kousek chleba a pak mu nožem uřízl vocas, který jsem dal ohnivému mužíkovi a dostal křesadlo. Na plošince jsem s jeho pomocí zapálil vůz a strčil ho ze svahu. Od zapáleného mužíka jsem obdržel pochodeň, s kterou jsem zahřál pánev, z krysy vysmažil sádlo, namazal ho na bochník a otrávil obra. 

Jsem to ale lidumil

Potkáme i samotnou Smrt

První část konečně dokončena

Argognajzlalel si na mě nepřijde

Od sloupu jsem se tentokrát vydal na jih. Z humusu jsem vyhrabal žížalu, s tou se vrátil před hospodu, postavě nasypal pepř do vlasů a na stěnu přiložil žížalu, což z ní udělalo placku. Poté jsem pomocí této "plácačky" chytil mouchy před obrem a ty věnoval pavoukovi u slepce, za což jsem obdržel buřty. Na ty jsem nalákal psa, vzal jeho vodítko a přivázal ho ke stromku. Poté jsem slepci poradil, ať jde na východ a získal oko a hůl. Před jeskyní jsem 3x vyčistil puklinu, uvnitř jeskyňky vložil oko do praskliny a prošel ke Smrti, od níž jsem dostal lopatku. S tou jsem na hřbitově z hlíny vykopal levou kost a pravou kost. Druhou jmenovanou jsem s řezníkem vyměnil za koňskou lopatku a oboje donesl Smrti. Z podstavce jsem sebral kuši a vydal se na břeh řeky. Nožem jsem ořezal hůl, připevnil na ní provaz, ten přivázal ke kmeni, vložil hůl do kuše a vystřelil do vrby. Kocour utekl a já skočil do víru.

Satanovy moravské klobásky

Kamarádka Rinn využívá jiné zbraně

Havran si dává na svůj sýr pozor

Hádka mezi hlavními hrdiny

V pekle jsem z masa sebral ruku, z kostí kost, z částí šlachy, z výbušnin minu. Zkombinoval jsem ruku s kostí a šlachami a touto prodlouženou verzí přehodil výhybku. Na cestu jsem poté položil minu a zpřístupnil průchod dál. Z bordelu jsem vyhrabal injekci, kterou jsem v kotlích naplnil jedem a narval ji kobře do tlamy, poté jsem kobru vrhnul na Argognajzlalela a ukořistil blesk. S tím jsem zneškodnil démony, čerty, ďábly i havěť a dostal se do ďábelského apartmá, kde jsem z roštu ukradl moravské klobásky a sežral je, což rozezlilo Satana a uvrhl mě do jeho vězení, kde jsem narazil na Rinn a společně jsme byli přeneseni do chodeb hradu, i když na opačné konce. 

Postupně jsem procházel chodbu a zabíjel ozbrojence. Prvního šutrem, který se mi zhmotnil v kapse, následně jsem vždy vzal jejich zbraně a použil je proti dalšímu nepříteli, konkrétně dýku, meč, sekyru a halapartnu. Kapitána jsem musel propíchnout celkově 3x. Poté jsem se šel prospat na trůn. Jakožto Rinn jsem používala jinou taktiku a sice svádění. Dostala jsem se k trůnu a probudila svého přítele. Opět jako hrdina jsem poprosil Rinn o vlas a naušnici. V komůrce jsem na podlaze našel maso a ve skříni prut. Dal jsem vlas čertovi a ten ho natáhl. Na terase jsem napíchl maso na naušnici, uvázal vlas na prut, naušnici na vlas a pak maso hodil do vody, čímž jsem ulovil vodního hada. Toho jsem přivázal ke sloupku a spustil se dolů, na břeh vodního příkopu. 

V těle havrana

Bloudění pouští

Oltář s diamanty

To je ale náhodička, zrovna máme drahokamy v kapse

Havranovi jsem řekl, že má hnusný hlas a získal sejra. Na cestičce jsem objevil kámen, s nímž jsem vysklil okýnko chatrče a ukradl lebku. Tu jsem daroval šamanovi a obdržel magický svitek. Použitím na havrana jsem se do tohoto zvířete převtělil, doletěl nad chatrč, z plácku sebral vodní prsten, z prádla prostěradlo a převtělil se zpět. Nasadil jsem si vodní prsten, došel k vodní víle, dal jí sejra a získal flétnu. Tu jsem předal Rinn a u strážného na sebe navlékl prostěradlo, čímž jsem ho odstrašil a získal přístup do pouště. V té jsem našel oltář, postupně k němu přišel ze čtyř stran a sebral rudý, zelený, modrý a čirý drakoham. Ty jsem donesl čaroději Kyzlodovi, ten mi předal hlásnou troubu a prozradil mi, jak se dostat zpět domů. Objevil jsem se opět na úplném začátku, a tak jsem došel na konec světa (za obrem a ohnivým mužíkem), zakřičel do hlásné trouby a dostal se na konec cesty.
KONEC POSTUPU HROU

Na konci světa

Stvořitel

Ne děkuji, v tomhle šíleném světě už ani minutu

Povzdechnutí nad mrzkým výdělkem tvůrců her

Verdikt: Zatím jedna z nejvtipnějších textovek se slušným rozsahem. Atmosféra je poněkud morbidní, což někomu může vyhovovat, dalšího to zase může odradit. Vylepšením oproti prvnímu dílu je zvýraznění klíčových slov a úseky, kdy hrajeme za vedlejší postavy, naopak zmizely doprovodné obrázky. 
Hodnocení: 5/10

Žádné komentáře:

Okomentovat