Drsná Cesta
Vývojář: Jan Burian (Utopia)
Vydavatel: M. K. C. S., později Vochozka Trading & JRC
Vydáno 1993 pro Amiga
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Jan Burian využil zkušenosti ze svých předchozích textovek (
Onyx (1990),
Trap Door 2 (1991) a
Apprentice (1992)) pro vytvoření
trilogie "Cest", kde "
Drsná Cesta" je úvodním dílem. Hra byla distribuována na disketě firmou
M. K. C. S. sídlící v Jindřišské ulici v Praze za zhruba 250 Kč. Později hru prodával i Vochozka Trading za 198 Kč (viz inzerce časopisu Excalibur č. 22) a dokonce i JRC za 200 Kč (viz inzerce v časopisu Level č. 4).
Za doprovodu povedené (ale "vypůjčené") hudby si můžeme na úvodních obrazovkách přečíst úvod do příběhu. V blízké budoucnosti okolo roku 2027 jsme "jedním ze zapomenutých chuligánů", co se živí výrobou podřadných her, vykrádáním bankovních automatů a občasným vypuštěním viru do sítí korporací ovládajících náš svět. Netušíme, že jedna z největších firem na světě jménem Digital Crash začala podle těchto virů vyhledávat talentované programátory pro svůj tajný projekt. Jednoho dne u našich dveří zazvoní jeden ze zástupců firmy a předloží nám nabídku, která se nedá odmítnout. Dostáváme se do týmu, který má vyvinout univerzální supervirus ničící všechny databázové systémy, což by přineslo firmě neomezenou vládu nad sítí a tím v podstatě nad celým světem.
Kvůli výčitkám svědomí jsme vyvinuli i antivirus, na což ovšem firma přišla a poslala za námi nepříjemné chlápky z oddělení odstraňování problémů. Naším cílem bude dostat se do střediska firmy, spustit antivirus uložený na našem pracovním počítači a tím firmu zlikvidovat.
|
Logo autora |
|
Úvodní příběh |
|
Reklama od distributora M. K. C. S. |
|
Začátek hry |
Mechanismy jsou poměrně nezvyklé - na obrazovce se vypíše text doplněný malými obrázky, který obsahuje slova, na něž se dá kliknout. Vše se ovládá myší, na klávesnici nemusíme nic psát. Pokud je slovo důležité, tak se kurzor změní ze zaměřovače na lupu. Kliknutí levým tlačítkem provede příkaz PROZKOUMEJ, pravé tlačítko otevře malé okno, ze kterého lze vybrat příkazy POUŽIJ, DEJ a pokud jsme v interakci s nějakou postavou, tak i MLUV. Bohužel slova nejsou zvýrazněná a pro jistotu tedy musíme přes všechna myší přejíždět. Mezi obrazovkami se pohybujeme pomocí šipek, které se objevují po stranách.
Používání a kombinování předmětů je trochu zmatečné. Vpravo nahoře máme nápis "inventory", který nám zobrazí obsah našeho inventáře. Prohlížení předmětů je logicky opět na levém tlačítku myši, pokud ovšem chceme nějaký předmět použít, tak musíme nejprve kliknout pravým tlačítkem na zmíněný nápis "inventory", levým tlačítkem vybrat předmět a poté zvolit příkaz POUŽIJ či DEJ.
|
Originální disketa se hrou; Zdroj: ghh, amigaportal.cz |
|
Hra ve hře |
|
Zkouším z apatykáře dostat něco užitečného |
|
Rychle přes silnici! |
Hra je poměrně
rozsáhlá a obsahuje hned několik oblastí. Na začátku musíme uniknout agentům z našeho bytu, načež se budeme pohybovat v jeho nejbližším okolí. Podíváme se do obchodů, do kanálu, užijeme si s lehkou dívkou a dokonce narazíme i na možnost zahrát si celou textovku
Cesta Bojovníka (1991) na počítači přímo ve hře. Projedeme se v autě, dostaneme se do fabriky, proletíme se helikoptérou a nakonec dorazíme do budovy zlé korporace Digital Crash, kde hra končí.
Obtížnost je přiměřená, ovšem najdeme zde několik ne úplně logických hádanek, z nichž vyčnívá hlavně řezání závěsů ostrou magnetickou kartou a vytvoření svítilny ze psa. Bohužel je v textech velké množství překlepů a vyskytují se tu i menší bugy, kdy je třeba možné na druhé straně silnice sebrat ID kartu, která se má nacházet jen před bytem.
Po dohrání najdeme na závěrečných obrazovkách řadu poděkování všem autorovým kamarádům i nekamarádům, včetně vzkazu pro české crackery, aby hru nechali na pokoji.
Na hru vyšla recenze v časopisu Excalibur č. 34, kde autor udělil 37 % se slovy "Hru považuji za chvilkový odpočinek od akčních krváků, ale úrovně starých, slavných, oprášených, neporažených, originálních a stále hraných textovek na ZX Spectru nebo Amstradu zdaleka nedosahuje."
|
Lehká dívka |
|
Bača dostal co zasloužil |
|
Jerry relaxuje |
|
Mapa |
POSTUP HROU
Přečetl jsem si zprávu na monitoru, za obrazem našel svojí ID kartu, páčkou otevřel okno a vyhodil ji ven. Při odchodu jsem narazil na agenty, které jsem přesvědčil, že jsem jedním z nich. Od oběšeného maníka jsem získal provaz, prohlédl jsem si jeho odstín a na chodníku jsem vyzvedl svoji vyhozenou ID kartu. Na konci chodníku jsem v průchodu našel rukavice, které jsem umyl u sebe v pokoji v umyvadle, pak si je nasadil a objevil $1, který jsem hned dal podnikateli před domem, zahrál si hru (vždy je správně druhá možnost) a vyhrál $25.
V drogerii jsem řekl babizně, že chci make-up v odstínu oběšence, tzn. světle napalmové, a zaplatil ji. Hned jsem přípravek použil na obličej a v lékárně poprosil apatykáře o lék, z čehož jsem vydoloval předpis, který jsem si prohlédl. V obchodě s elektronikou jsem promluvil s prodavačem, poprosil o dobíječku a zaplatil. S nasazenými rukavicemi jsem slezl po žebříku do kanálu a zde v jihovýchodním koutu našel v mříži dvě pružící péra. Vylezl jsem zase ven, u přechodu kontroloval semafor a jakmile naskočila zelená, tak přešel na druhou stranu. Použitím pér jsem vyskočil do výšky, rychle prohledal římsu a našel tužku. Tu jsem využil k vylepšení předpisu (předpis - použij - tužka), opět s pomocí semaforu přešel silnici, v lékárně dal předpis apatykáři a získal jed strychnin. Ten jsem v severovýchodním koutu kanálu hodil do stoky, zabil krysy a ve víru našel klíčky od auta.
|
Nic jiného než sud piva jako přání nevymyslím |
|
Dědek už nebude překážet |
|
Holčičce ještě nebylo 15 |
|
Před fabrikou |
Vylezl jsem ven a na druhé straně silnice zaplatil lehké dívce za její služby. V pokojíku jsem na stolku našel sprej a v nepořádku židli, kterou jsem přerazil o hlavu bačovi na chodbě (bača - použij - židle). V odpadcích jsem našel generátor proudu a na dvorku si promluvil s kámošem Jerrym, jenž mi předal vybité baterky. Vložil jsem je do dobíječky (dobíječka - dej - baterky) a tu zapojil v pokojíku do zástrčky (zástrčka - dej - dobíječka). Dobité baterky jsem vrátil Jerrymu a za odměnu získal CDčko. Konečně jsem na dvorku klíčky otevřel bourák (bourák - použij - klíčky) a vyjel.
Na mostě jsem dupnul na brzdy, promluvil si se stařečkem, odpověděl cokoliv a získal ne úplně kouzelnou rybku. Opět jsem nasedl do bouráku, dojel na parkoviště, dupnul na brzdy a vystoupil. V kině jsem v montérkách našel klíč a od postav se dozvěděl informaci o prknu a kladivu. Na okraji parku čekal v popelnici banán a před živým plotem semena/zrní, jež jsem naházel na nepříjemného důchodce (důchodce - použij - zrní) a zbavil se ho. V domku jsem pak u stropu za trámem našel cyber psa, do kterého jsem u vodotrysku vložil CD (cyber pes - použij - CD) a zbavil se matróny. Zavřel jsem uzávěr vody a získal míč, jenž jsem předal smutné holčičce spolu s banánem a získal slupku.
|
Špekoun ve sprše |
|
Jedna z nelogických hádanek |
|
Dvojitá past konečně zafungovala |
|
Můj odvoz |
Před fabrikou jsem k brance přidělal provaz (branka - použij - provaz) a do ohně hodil sprej (oheň - dej - sprej - náhradní je případně v domku), čímž jsem vylákal a zlikvidoval hlídače. Před šerifem jsem schoval svojí kartu do výklenku (výklenek - dej - ID card) a vešel dovnitř. Ze stěny jsem sebral minimax, zbavil se šerifa (šerif - použij - minimax) a svojí kartu opět z výklenku sebral. Mezi lahvemi jsem našel také plechovku s barvou, kterou jsem ve sprchách nalil do kohoutku (kohoutek - použij - barva) a zbavil se tlusťocha. Prohledal jsem jeho hadry a našel pilot ID. Vrátil jsem se do domku, ostrou hranou magnetické karty uřízl kus květovaných závěsů (závěsy - použij - pilot ID) a ty pak položil na záhon v parku, díky čemuž jsem od zahradníka získal hrábě.
|
Otravný policajt |
|
Klasická česká hospoda |
|
Napěchovaný inventář |
|
Nejhorší hádanka ve hře |
Vrátil jsem se do fabriky a v dlouhé chodbě položil na kluzkou podlahu slupku (podlaha - dej - slupka) a poté i hrábě, z čehož jsem vytěžil šroubovák. Ve skladu jsem průzkumem dřeva našel prkno a kladivo. Ve výtahu jsem udeřil kladivem do panelu, na matky použil klíč a na šrouby šroubovák. Stiskem tlačítka jsem se dostal na střechu, pomocí pilot ID se dostal do helikoptéry a vznesl se. Doletěl jsem nad střechu baráku a pomocí knoflíků přistál. Na lešení jsem dal prkno a dostal se na druhý barák, z něhož vedl hromosvod dolů. Ve smetí jsem našel měděné dráty.
V hospodě jsem promluvil s občanem romské národnosti, u hostinského objednal panák výčepní lihoviny, za kterou jsem zaplatil a předal ji svému novému příteli. Poprosil jsem ho o slovíčko u policajta venku, kolem kterého jsem poté mohl projít na dvůr. Zde jsem psí smečce dal rybku a získal jednoho psa. Z něho jsem si udělal lampičku (generátor - použij - dráty - pes - použij - dráty) a prošel přes tmavý a nebezpečný podchod. Před budovou jsem do štěrbiny vložil ID kartu, v sálu našel svůj počítač, vložil disketu a zlikvidoval virus.
KONEC POSTUPU HROU
Hodnocení: 5/10
Čtouce o tomto použití psa jsem si hned vybavil hru 7&7, kde pes nabitý v zásuvce slouží jako magnet :o) Že by inspirace...?
OdpovědětVymazatPřesně to mě taky napadlo! Protože v 7&7 to byla taky jedna z nejvíc wtf hádanek. Mimochodem pozor na ty přechodníky :P
VymazatČta!
VymazatA nebyla Drsná cesta dřív než 7&7?
VymazatTak jsme to mysleli, že se 7&7 inspirovalo zde.
VymazatDíky za opravu. Omlouvám se. Snad se to příště už nestane,
OdpovědětVymazat