úterý 21. března 2023

Hra 798: Farao 1 (1993)


Farao 1 - Objev
Vývojář: Radomír Danenberger
Vydavatel: D.. Adventure
Vydáno 1993 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Další dvoudílná minisérie textovek od R. Danenbergera, která tentokrát vychází z Indiana Jonese. Jakožto nadaný český egyptolog Honza Švec se "v rámci sbližování se západní kulturou" dostáváme na stáž na Bernskou univerzitu. Hra začíná bez nějakého konkrétního cíle v našem univerzitním pokoji. 

I zde je k dispozici první část, kde se dočteme příběh, instrukce k ovládání, prohlédneme si tabulku nejlepších tuzemských textovek podle autora a k dispozici je i katalog všech her od D.. Adventure, kdy tato se prodávala za 15 Kč. 

Příběh

Tabulka nejlepších tuzemských textovek podle autora

Začátek hry a příkaz SLOVNIK

Pomocí SLOVNIK si můžeme vypsat všechny dostupné příkazy, kdy je k dispozici PROZKOUMEJ, VEZMI, POLOŽ, POUŽIJ, RADA, INVENTAR a EXIT pro výpis dostupných východů z aktuální obrazovky. Bohužel stejně jako třeba ve Fantazi 1 (1993) tu najdeme podraz, kdy se další příkazy ve slovníku objeví až v průběhu hry, čehož si hráč nemusí všimnout. Konkrétně se doplní ještě ČEKEJ, ČÍST a ROZHOVOR, díky kterému můžeme hovořit s různými postavami ve hře. 

Slova se pak dají zkracovat i na méně jak tři písmena a píší se bez diakritiky. Občas ale vyvstane potřeba napsat naopak celé slovo, jinak hra nerozumí - např. POU DISKETU2 nebo PRO VRATNEHO (jinak se zkoumá vrátnice). 

Ten sladký moment, kdy si člověk jde pro výplatu

Nebezpečná silnice je snad v každé druhé textovce...

Prodavačka mě uzemnila

Tento díl v podstatě slouží jako takový úvod do opravdového hledání pokladu v Egyptě. Zde se celou dobu pohybujeme pouze po univerzitě a jejím okolí. Nejprve bude naším cílem narazit na papyrus, přeložit ho na počítači, sehnat všechna povolení a financování a nakonec se vydat na letiště a odletět do Egypta, čímž tento díl končí. 

Najdeme zde několik obchodů, do nichž můžeme vejít a koupit si předměty. Lze i ukládat peníze na bankovní účet, což ale k ničemu není. Nehezké je, že se některé věci vůbec nevypisují v textech - např. tlačítko na semaforu, kdy v tomto případě musíme prostě uhádnout, že musíme POUZIT TLACITKO. Jsou tu i situace, kdy se zničehonic objeví v již prošlé lokaci nový předmět (v našem bytě pas) či se zpřístupní nová cesta (na letiště), což by mohlo být lépe komunikováno. 

Na konci dostaneme kód, který nám "trochu ulehčí velice obtížný druhý díl". Zdá se, že tento kód je generovaný podle postupu ve hře a může mít více podob. V mém případě je jeho hodnota "K25792". 

To jsem ale nešika!

Mapa

POSTUP HROU
Ve svém pokoji jsem našel klíče (PRO POK; PRO POS; PRO POL) a šaty (PRO SKR; VEZ SAT). Na pokladně jsem si vybral peníze (POU PRU), vydal se ven z univerzity, na chodníku našel semafor (PRO CHO), stiskl tlačítko na něm (POU TLA) a přešel nebezpečnou silnici. Ve starožitnictví jsem si koupil hliněnou kouli (POU PEN), kterou jsem položil a tím ji rozbil (POL KOU). Získal jsem ale nečitelný papyrus (VEZ PAP) a střepy (VEZ STR). V sousedním obchodě jsem ještě koupil počítač (POU PEN) a vrátil se zpět na univerzitu. 

Na vrátnici jsem dal střepy vrátnému (POU STR) a získal za to staroegyptský slovník na disketě. Promluvil jsem s knihovnicí (ROZ) a získal mapu údolí králů na další disketě. Došel jsem ke své kanceláři v 1. patře, odemkl dveře (POU KLI), uvnitř postavil počítač (POL POC), nahrál obsah první diskety (POU DIS) a poté i té druhé (POU DISKETU2). Počítač následně přeložil papyrus (POU POC), čímž jsem získal informace o pokladu. 

Koupil jsem si tři-osm-šestku

Vrátný má úplnou náhodou staroegyptský slovník

Přeložený papyrus

Nastal čas uspořádat výpravu - ve vedlejší kanceláři lektora jsem získal potvrzení (ROZ), na druhé straně silnice v bance zase úvěr (ROZ). Na vrátnici egyptského velvyslanectví jsem oznámil svoje úmysly (ROZ) a v 1. patře získal povolení. Vrátil jsem se k sobě do pokoje a vzal pas (VEZ PAS). Od brány univerzity jsem tentokrát šel na východ, kde se otevřela nová cesta. V prodejně jsem si mohl přečíst noviny a článek o mé výpravě (POU PEN, CIS NOV). Ve stanici metra jsem u automatu koupil lístek (PRO STA; POU PEN), počkal na soupravu (CEK) a dopravil se na letiště. U přepážky jsem koupil letenku (POU PEN) a nastoupil do letadla směr Egypt. 
KONEC POSTUPU HROU

Tak to ve skutečnosti asi opravdu chodí...

Ani jsem si ještě nesbalil a už o výpravě píšou noviny

Vzhůru do Egypta!

Verdikt: Textovka na způsob Indiana Jonese, která slouží jen jako jakýsi úvod do opravdového dobrodružství v Egyptě. 
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat