neděle 12. března 2023

Hra 795: Fantazi 1 (1993)


Fantazi 1 - Ostrov Zla
Vývojář: Radomír Danenberger
Vydavatel: D.. Adventure
Vydáno 1993 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Jedna z mnoha her od R. Danenbergera je opět rozdělena na dvě části, kdy v té první najdeme tabulku nejlepších tuzemských textovek podle autora, nabídku všech jeho her (tato se prodávala za 16 Kč) či příběh, který je vypsán jen ve zkratce a více je rozepsán v přiloženém třístránkovém manuálu, který máme tentokrát naštěstí k dispozici. 

Příběh je zjevně inspirován díly J. R. R. Tolkiena, stáváme se tedy na chvíli čarodějem ze Středozemí, který dostává za úkol odnést do bezpečí první Měsíční prsten. O ten usilují síly zla v čele s temnými čaroději. Dostáváme k dispozici loď a cílem naší cesty je království Jogi na druhé straně oceánu. Naše kocábka je ale přepadena skřety a prsten ukradnut. 

Příběh

Nejlepší tuzemské textovky podle autora

Začátek a příkaz SLOVNIK

Během hry lze použít příkaz SLOVNIK, který nám dostupné příkazy vypíše. K dispozici je PROZKOUMEJ, VEZMI, POLOŽ, POUŽIJ, INVENTAR, RADA a EXIT, který vypisuje dostupné východy z aktuální obrazovky, ale stejně jako v předchozích autorových hrách, ani tady nefunguje správně a nelze na něj spoléhat. Slova se dají zkracovat i na méně jak tři písmena. 

Bohužel ale autor přichystal podraz, kdy příkazy nejsou od začátku vypsány všechny a během hry do slovníku přibývají další, čehož si hráč nemusí všimnout a vede to k zásekům. Konkrétně jde o ČEKEJ a ČARUJ. 

Díra v lodi

Příkaz EXIT (opět) nefunguje správně

Požár zažehnán a teď konečně můžeme řešit i jiné věci

Začínáme na lodi a prvním úkolem bude uhasit požár. Pokud se nám to nepovede rychle, tak končíme. Po opravení kormidla ztroskotáme na ostrově elfů, kde v paláci najdeme jednoho ze Skalurů (jeden ze šesti bílých čarodějů), kterého zrovna zavraždili příslušníci temných sil a ukradli mu pátý magický diamant, s nimiž se dá otevřít schránka s druhým prstenem. Na závěr osedláme koně a vydáváme se zachránit druhý prsten, což je příběh, jenž se odehrává ve druhém díle, který vyšel ve stejném roce. 

Bohužel i zde najdeme mnoho gramatických chyb. 

A prsten je fuč...

Zrušení skřetů

Mapa

POSTUP HROU
Vyšplhal jsem na hlavní stěžeň a sebral lano (PRO KOS; VEZ LAN). Sešel jsem po schodech do 1. podpalubí a v kuchyni našel vědro (PRO KUC; PRO SKR; VEZ VED). Zpět na palubě jsem v přední části lodi uvázal lano k vědru (POU LAN), nabral do něj vodu (POU VED) a uhasil požár (POU VED). Vrátil jsem se do podpalubí a v místnosti stráží našel meč (PRO MIS; PRO VEL; VEZ MEC). Sešel jsem do 2. podpalubí, zabil skřety (POU MEC) a sebral láhev rumu (PRO SKR; VEZ LAH), kterou jsem odnesl kapitánovi v 1. podpalubí (POU LAH) a získal za to klíč. Tím jsem odemkl dveře od skladiště u skřetů (POU KLI), uvnitř našel náhradní kormidlo (PRO SKL; VEZ KOR), to nainstaloval na kapitánském můstku (POU KOR) a narazil do útesu (POU KOR). 

Probudil jsem se na písečné pláži, a tak jsem se potopil na dno moře a tam našel perlu (PRO DNO; PRO MUS). Na pláži jsem prohledával útesy (PRO PLA; PRO UTE) dokud jsem nenašel jeden s vegetací, tam jsem vylezl nahoru. Přes stráž u brány se nedalo dostat, na cestě jsem tedy počkal (CEK) dokud nezastavil vůz. Kočímu jsem dal perlu (PRO VUZ; PRO KOC; POU PER) a nechal se propašovat do města. 

Tak to se povedlo tak na půl...

Zadarmo ani kuře nehrabe

Kouzelný žebrák

Na chodníku jsem našel minci (PRO ULI; PRO CHO) a za tu si nechal v obchodě ušít šaty (POU MIN), z čehož mi zbyly ještě drobné, za něž jsem na tržišti koupil koláče (POU DRO). Nakrmil jsem žebráka na chrámových schodech (PRO SCH; PRO ZEB; POU KOL) a získal kouzelný amulet. Před bránou paláce čekala stráž (PRO BRA), nicméně pomocí amuletu jsem si vyčaroval neviditelnost (CAR) a prošel dál. 

Po schodech jsem vyšel až do přijímací síně paláce, prohlédl si přítomné pofidérní lidi (PRO LID), podpořil Skalura kouzly (CAR), vyslechl si jeho poslední slova (PRO SKA), našel u něho klíč (PRO SKA) a odešel do stájí. Zde jsem prohlédl konec boxu (PRO KONEC), našel dveře, které jsem odemkl (POU KLI) a uvnitř našel sedlo (PRO MIS; PRO PRE; VEZ SED). Tím jsem osedlal Skalurova hřebce (PRO BOX; PRO KON; POU SED) a vydal se pronásledovat zločince (POU HRE). 
KONEC POSTUPU HROU

To vypadá podezřele

Zachránit svět? Už zase? Tak jo

Vzhůru do druhého dílu!

Verdikt: Fantasy textovka s poněkud naivním příběhem a pár podrazy jako třeba nesprávně uváděné východy z obrazovky či postupně se doplňující slovník příkazů. 
Hodnocení: 3/10

4 komentáře:

  1. Tenhle Radomír musel být (je?) hroznej workoholik , nasekat tolik textovek na 8-bitech .Nechápu.A to tě hned teď ještě další tři čekají :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sekal to jak Baťa cvičky no. Taky že ho za to často proklínám :) Ono je dost možné, že to je člověk, co vytvořil nejvíc her na osmibity u nás. Nebo minimálně je na předních příčkách.

      Vymazat
    2. Neboj - myslím, že pozdějc ho statečně dohoní Datri a Ajvngou.

      Vymazat
  2. K těm podivnejm východům a vůbec kartografii Jaromírových her, to je prostě takovej kolorit.

    OdpovědětVymazat